Iü<@#r mmrme® mm kortew l@ir@rti[ifl@it voor Amerikaanse klanten Heineken wil de service aan zijn klanten in de VS verbeteren. Onder meer door bier niet meer op order maar op verkoopvoor spelling te produceren, wat kor tere levertijden tot gevolg heeft. 1 sinds jaar en dag vormt de Ver- ^^enigde Staten onze belangrijkste exportmarkt. Om de service aan onze klanten in de Verenigde Staten te ver beteren en de positie van Heineken op de Amerikaanse markt, zowel in horeca als in thuisverbruik, verder uit te breiden, is een speciaal verbete ringsprogramma gestart. De naam van dat programma luidt 'NL-USA Supply Chain'. Gert Bolder man, tot voor kort Hoofd Integrale Planning Heineken Nederland, is per I september benoemd tot Program Manager van de NL-USA Supply Chain. "De Amerikaanse biermarkt is veel complexer geworden", zegt Bolder man. En hij legt uit: "Tot een paar jaar geleden werd Heineken bier in de Ver enigde Staten geïmporteerd door Van Munching. Wij exporteerden een klein aantal producten naar een paar gebieden in de VS en Heineken werd voornamelijk in de horeca gedronken. Op de foto gehurkt v.l.n.r. Bas Beurskens, Hans van Zon, René Geelhuyzen. Staand: Bas Vaandrager (links) en Gert Bolderman Nadat Heineken Van Munching had overgenomen en omgevormd tot Hei neken USA, is de export sterk geste gen en veel complexer geworden. We hebben meer producten op de markt geïntroduceerd en onze merken zijn op veel meer plaatsen dan voorheen verkrijgbaar. Daarbij komt dat Heine ken niet meer alleen in de horeca ver krijgbaar is, maar ook in de thuisver- bruikmarkt, de supermarktketens. Er is veel concurrentie in het importseg ment en er woedt een felle prijsoorlog tussen de grote, lokale brouwerijen. Grote brouwers als Anheuser-Busch (die Budweiser brouwt), Miller en Coors bemoeilijken opname van importbieren als Heineken op de markt. Om aan al die uitdagingen het hoofd te kunnen bieden en verdere groei mogelijk te maken, is besloten de export naar de VS op een aantal pun ten te veranderen." BIIEUWE STRATEGIE De opvallendste verandering is dat bier niet langer meer 'op order' wordt geproduceerd, maar -net zoals voor de binnenlandse biermarkt gebeurt- op verkoopvoorspelling. Dit bier zal voor een deel rechtstreeks naar de klanten worden gedistribueerd en voor een deel naar eigen opslag- en distributie centra in de VS gaan. Dit maakt het mogelijk dal onze klanten het bier veel sneller geleverd kunnen krijgen. Voor de klanten heeft dit tevens als voordeel dat zij hun voorraden lager kunnen houden. De leeftijd van het bier op het schap zal daardoor ook aanzienlijk dalen. BETERE AFSTEMMING Tot nu toe hielden drie werkmaat schappijen zich bezig met de export naar de VS: Heineken USA, Heineken Export en Heineken Nederland, dat het voor export bestemde bier moest brouwen. "De afstemming tussen deze drie was niet altijd optimaal. De invoe ring van het verbeteringsprogramma moet leiden tot een betere afstemming en betere samenwerking." Invoering van de nieuwe manier van werken zal stapsgewijs, per gebied plaatsvinden. Gert Bolderman ver wacht dat het twee jaar zal duren voordat het project geheel afgerond kan worden. Waarschijnlijk zal medio 1999 de eerste grote verandering in werkwijze in de praktijk merkbaar zijn- Om het project goed voor te bereiden is in Nederland een projectteam be noemd. Hans van Zon houdt zich bezig met de fysieke stroom van de goede ren, René Geelhuyzen met het infor matiseringsgedeelte, Bas Beurskens met de bedrijfsprocessen en Bas Vaan drager met planning control en financiën. In oktober gaat het projectteam naar Heineken USA om met de Amerikaan se collega's, te weten Andy Thomas, Dan Walsh, Carol Schillat en Tom Bon- giovanni, de puntjes op de i te zetten.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 22