Landelijke Verkoopdag Horeca een succes Waarde Unit Food al zijn jaarlijkse Twee daagse kent, heeft de Unit Horeca 28 augustus uitgeprobeerd of een Landelijke Ver koopdag de moeite waard is. Driehonderd horecavertegenwoordigers en verkoop telefonisten en -telefonistes kwamen naar Papendal bij Arnhem om na afloop de gezamenlijke conclusie te trekken: "Ja, dit is voor herhaling vatbaar." \t Tachtig procent van de aanwezigen, dagelijks werkend vanuit de diver se regionale units, heeft in de afgelo pen periode een cursus Drankenken- nis gevolgd. Tijdens de Landelijke Ver koopdag werd hun kersverse kennis getoetst. Voor de lunch werd aan de hand van een drietal omschrijvingen van horeca-locaties in groepjes bepaald wat het te adviseren gedistil leerd en aperitieven-pakket zou moe ten zijn: een nieuw te openen Ierse pub; een eetcafé waar veel studenten komen en een grandcafé. Lfoe meer de teams opgaven uit het kernassorti ment gedistilleerd en aperitieven, dat Heineken Brouwerijen in de horeca verkoopt als aanvulling op de leveran tie van bier, hoe beter de score. Het kernassortiment stond centraal tijdens genoemde cursus en was tevens rode draad van de Landelijke Verkoopdag. BETERE SERVICE De focus van Heineken Nederland zal de komende tijd liggen op "pils, pils en dan weer pils, zonder het overige uit het oog te verliezen." Dat was de boodschap van de nieuwe algemeen directeur Erik Korthals Altes, die in Papendal voor het eerst sprak voor een dergelijke grote afvaardiging van de Unit Horeca. "Het verschil met de concurrent is de service die Heineken Brouwerijen biedt. Dat is belangrijk. Korting kan een afnemer uiteindelijk overal krijgen. Maargoede ondersteu ning is een ander verhaal," aldus de nieuwe directeur. Landelijk Unitmanager Horeca, Philip de Ridder, liet zien dat onze horeca- organisatie steeds beter scoort bij de klant. Hij toonde de resultaten van marktonderzoek dat Heineken Brou werijen driemaandelijks Iaat verrich ten onder horeca-afnemers. Daaruit blijkt dat onze service steeds positiever wordt gewaardeerd. Vier jaar geleden scoorde de ondersteuning van Heine ken Brouwerijen gemiddeld slechter dan die van andere brouwers. In 1996 was een gelijke stand ons deel. "In de tweede helft van '97 en de eerste helft van '98 is de score op servicegebied gemiddeld beter dan die van onze concurrenten. Zo wordt de klachten- ever deze van- 1. Tot ■gen- een van ;eten tn de dan ede- ii ng, bok- een was, nstel lek- ;ken ;een van es in kzei men nam echt lek- lok!' b ik juist irwe niet iken len afhandeling beter beoordeeld en ook onze vertegen woordigers," aldus Philip de Ridder, die de zaal com plimenteerde met dit resultaat. EICEIU WIJNIMPORT Andras Csengö (Assortimentsma- nagement Horeca) kwam met nieuws over de wijnen in ons assortiment. "Heineken Brouwerijen heeft beslo ten om de onderkant markt-wijnen (inkoopsprijs tot tien gulden) voor taan zélf te gaan importeren. Hieron der vallen bijvoorbeeld de gewone Bordeaux-, Cötes du Rhone-, Moezel-, Lambrusco- en Rioja-wijnen. Goede producten voor een gunstige prijs. Wijnen die de moeite waard zijn om aan te bieden aan onze afnemers." De assortimentsmanager kondigde hier bij aan dat deze wijnen via eigen gede poneerde merken (labels) op de Nederlandse markt worden gebracht. "Die start met de eigen wijnimport zal in fasen verlopen. Zoiets kost nu een maal tijd. We beginnen eind dit jaar en bouwen het verder uit in 1999." Dit betekent overigens niet dat Heineken de aloude banden met Bols/Wijnim porteur Reuchlin doorsnijdt. Duurde re wijnen en champagnes uit hun col lectie zullen ook door Heineken Brou werijen worden verkocht. Daarnaast zal voortaan echter ook zaken worden gedaan met andere importeurs van duurdere wijnen. Een en ander is het gevolg van nieuwe meerjarenafspraken die de Unit Hore ca heeft gemaakt met partners in de wereld van wijn en gedistilleerd. Zo hoort bijvoorbeeld Jack Daniels Whis key opnieuw tot het kernassortiment. Enige jaren geleden verdween dit merk uit ons horeca-assortiment (en uit de PUMs), omdat een andere importeur dan Bols deze Amerikaanse whiskey ging importeren. Ter opvol ging van de oude meerjarencontrac- ten, heeft Heineken Brouwerijen nu ook met andere gedistilleerd-impor teurs afspraken gemaakt. ;ele- van het orm :rop ken ook kan 'jes- Tar- ij te >pe- dan de Tijdens het middaggedeelte vermaakten presentatoren Gaston en Maarten Span- jer de zaal met spelonderdelen, die in het teken stonden van gedistilleerd-merken. Daaronder vielen 'Action painting' (zie foto hierboven met links Paul van Daalen, RUM Alkmaaren druiven stampen (zie foto rechtsboven) met Cor Smit (vertegenwoordiger Heineken Brouwerijen Gelderland). Drie fabri kanten daarvan hadden speciaal voor deze middag reizen als prijs beschikbaar gesteld. Anne Vooistra (Verkooptelefo nist Heineken Brouwerijen Friesland) won een reis naar Mexico iia!EQ.uE

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 9