eldirhijd vier jaar ging, was de periode te over zien. En vrijdags kwam ik 's avonds altijd naar huis, 's maandags vloog ik 's ochtends weer terug. Dan was ik toch drie nachten thuis." In Frankrijk ver vulde Mare Koster eigenlijk een dub belfunctie. Hij was er financieel direc teur van Brasseries Heineken en van de overkoepelende werkmaatschappij Sogebra. Het was een tijd die hij als 'heel interessant' omschrijft. "Het gaat er op veel vlakken anders aan toe dan in Nederland. Werken in een andere cultuur is leerzaam. Ook omdat je Nederland leert te zien vanuit een andere omgeving. Dan krijg je toch een ander beeld." COMPUTERFREAK Begin dit jaar, toen hij de vorige finan cieel directeur Van der Torren opvolg de, verruilde Mare Koster Parijs ("een bruisende stad, heerlijk om in te wonen") voor zijn huidige woon plaats Amstelveen. Sinds begin mei rijdt hij daarvandaan elke dag naar Zoeterwoude. Zelf, zonder chauffeur, "want ik houd van autorijden". Toch laat hij in het weekeinde de auto zo veel mogelijk staan en stapt hij liever op de fiets. Fietsen is namelijk een van zijn hobby's. Net als 'computeren', waar hij veel vrije tijd insteekt. "Als ik een rapport of iets anders moet schrij ven, doe ik dat liever direct op de com puter. Turend naar het scherm, kijken wat je schrijft en gemakkelijk veran deringen kunnen doorvoeren, dat vind ik ideaal. Vroeger moest ik vaak rekenmodellen maken in een spread sheet. Dat vond ik heerlijk. Maar tegenwoordig hoeft dat niet meer. Wel jammer eigenlijk. Een computer is in alle opzichten gemakkelijk. Je kunt er op alle momenten beschikbare infor matie in terugzoeken en je kunt infor matie gemakkelijk verspreiden. Wer ken met een computer is gemakkelijk, goedkoop en efficiënt. Misschien krij gen we nog eens een 'paperless offi ce'." Als het aan hem ligt zijn de dagen van het blocnote dan ook praktisch geteld. "Maar dat bereik je niet als eenling." Ook privé mag hij graag op de computer werken. "Ik surf nogal op Internet. Dat is ook een hobby." Van zelfsprekend bladert hij ook regelma tig door het BrowseHUIS van het Hei neken Intranet. "Een gemakkelijk, toegankelijk instrument", noemt hij het. Al kent hij het een aanvullende rol toe. Het beperken van de papier stroom wil niet zeggen dat bijvoor beeld bladen als Vers van 't Vat, Leven in de Brouwerij of Brouwerijnieuws zouden moeten verdwijnen. "Dat soort bladen is perfect voor hun doel. De toegankelijkheid van informatie neemt een gigantische vlucht. We moeten zo veel mogelijk de nieuwe middelen benutten, en de DIM moet alle faciliteiten mogelijk maken. Dat is een grote uitdaging", zegt Koster in zijn hoedanigheid als directeur van de dienst EFI, waarbij de I staat voor Infonnatisering. Hoewel... "Voor mij staat de I meer voor informatiebe schikbaarstelling. De E staat voor Eco nomische Zaken, de F voor Financiën. Bij Financiën moet je er aan denken het ondernemingsbeleid te toetsen aan economische uitgangspunten. Aan het begeleiden en sturen van het plannings- en rapportageproces en administratieve verwerking van de financiële informatie in alle aspecten. Alles vult elkaar aan. Als ik zou moe ten omschrijven wat voor mij de uit daging van deze baan is, dan is dat een gezicht te geven aan en beschikbaar stellen van de zakelijke informatie stroom voor Heineken. Om te maken dat de informatie ondersteund wordt door een goede informatieverwer king. Ik zie EFI als een servicegerichte, ondersteunende dienst. Wat we doen is niets nieuws, maar de beschikbaar stelling en de kwaliteit van de infor matie moeten naar een hoger plan." HELDERHEID Aangezien de directeur Financiën tevens lid is van het Management Team (MT) van Heineken Nederland, biedt dat uiteraard ook uitdagingen. "De afgelopen jaren zijn heel belang rijk geweest met het Mensen Maken Heineken-proces. Er is veel bereikt. Nu moeten we bepalen hoe we ver dergaan. Hoe we het marktaandeel willen vergroten. Hoe we als onderne ming in de maatschappij staan. Daar moeten we met het MT, waarvan de helft nu nieuw is, goed samen over nadenken. Wat ik zelf een grote uitda ging vind, is dat we moeten uitkijken voor 'verkokering'. Een ongewenst bijverschijnsel van het huidige sys teem van prestatie indicatoren (Pi's) maken, vind ik, is dat met name een goed resultaat van de eigen unit wordt nagestreefd. Maar we zouden juist moeten streven naar een zo goed mogelijk resultaat dat unit-overschrij dend is. Dat meer in het algemeen belang is. Ik vind dat we daaraan moe ten sleutelen, want nu laten we kan sen liggen. We moeten een systeem bedenken waardoor we zodanige Pi's maken dat ze boven de eigen unit uit gaan. Het heeft te maken met infor matie, met meten en met helderheid." VRIJE TIJD Mare Koster leeft weliswaar niet om te werken, maar vindt het belangrijk veel tijd en aandacht aan zijn werk te besteden. "Mijn werk grijpt me. Ook in mijn vrije tijd houdt het me vaak wel bezig." En zoals zovele Heineken- medewerkers kijkt hij tijdens het boodschappen doen natuurlijk naar de bierschappen. "Ik ben niet iemand die producten recht zet op het schap, want ik wil me niet bemoeien met het werk van de supermarkt, maar ik kijk wel naar onze producten op het schap. Omdat ik in commercie geïnte resseerd ben en in hoe consumenten denken, kijk ik ook altijd wat consu menten in hun boodschappenwagen- tjes hebben." In de resterende vrije tijd onderneemt hij graag activiteiten als het al genoemde fietsen. Hij tennist af en toe ('te weinig eigenlijk'), houdt van wintersportvakanties en luistert graag naar muziek. Naar alles eigen lijk, behalve het levenslied en house. Wat niet helemaal te vermijden is met twee zoons, "maar dan vraag ik of het zachter mag". En zijn favoriete drank je? "Rode wijn. Ik ben niet zo'n echte bierdrinker. Een glas Heineken drin ken op een terras vind ik heerlijk, maar eigenlijk drink ik liever bieren als Amstel 1870 en Amstel Gold. Of nog liever Fischer, een Frans pilsener, meer getypeerd met meer body en zwaarder dan het pilsener dat we in Nederland kennen."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 5