Halfjaarwinst Heineken 28% hoger De nettowinst van Heineken N.V. is in ner veel 4 6 6 7 7 8 9 10 11 12 13 13 14 14 16 20 21 22 23 23 het eerste halfjaar van 1998 met 28% gestegen tot 418 miljoen gulden tegen 326 miljoen gul den in het eerste halfjaar van 1997. Heineken verwacht dat de procentuele groei van de net towinst over het gehele jaar het niveau van de eerste zes maanden zal benaderen. Dit heeft de Raad van Bestuur van Heineken N.V. 11 september bekendgemaakt. Amsterdam - De nettowinst per aandeel nam toe van 1,04 tot 1,33 (herrekend voor de recente herkapi talisatie en aandelensplitsing). De netto-omzet van Heineken in het eerste halfjaar van 1998 bedroeg 6.837 miljoen, een stijging van 5% ten opzichte van de 6.523 miljoen in het eerste halljaar van 1997. Het bedrijfsresultaat steeg met 26% van 535 miljoen tot 675 miljoen. De toename van het bedrijfsresultaat is vooral toe te schrijven aan de toege nomen bierverkopen en de gunstige verandering in de verkoopmix. Wijzi gingen in de wisselkoersen - een daling in waarde van de Indonesische roepia, de Singapore dollar en de Griekse drachme tegenover een hoge re gerealiseerde koers van de Ameri kaanse dollar - hadden per saldo een positieve invloed. Kostenbesparingen werden vooral gerealiseerd in Frank rijk en Italië als gevolg van de afron ding in 1998 van de integratie van in 1996 geacquireerde ondernemingen. In volume stegen de totale bierverko pen met 9%. Deze stijging werd in het bijzonder gerealiseerd in Frankrijk, Italië en Slowakije. In vrijwel alle bier markten kon het marktaandeel wor den behouden of uitgebreid. De afzet in de Verenigde Staten steeg met 14%. Hiermee is het Heineken beleid, gericht op groei van onze internatio nale merken, opnieuw succesvol geweest. De wereldwijde verkopen van het merk Heineken stegen met 9% tot 9,6 miljoen hectoliter en de afzet van het merk Amstel nam met bijna 6% toe tot 3,6 miljoen hectoliter. gang van zaken De stijging van de netto-omzet is de resultante van een aantal factoren. Als gevolg van hogere bierverkopen steeg de netto-omzet met 5%. Hogere ver koopprijzen en verbetering in de samenstelling van de afzet hadden een positief effect van 3%. Hiertegen over stond dat veranderingen in koer sen van vreemde valuta resulteerden in een negatieve invloed van 2%. Per saldo daalde de netto-omzet met 1 als gevolg van desinvesteringen van niet-kernactiviteiten in Frankrijk en door acquisities. In volume stegen de totale bierverko pen met 9%. Exclusief nieuwe conso- lidaties steeg het volume in de eerste zes maanden van 1998 met 7%. Deze stijging werd in het bijzonder gereali seerd door onze werkmaatschappijen in Frankrijk, Italië en Slowakije. De toename in Frankrijk werd mede ver oorzaakt door de accijnsverhoging per 1 januari 1997, hetgeen een drukkend effect had op de verkopen in het eerste halfjaar van 1997. In vrijwel alle bier markten konden wij ons marktaan deel behouden of uitbreiden. De verkopen in de regio Azië Pacific werden beïnvloed door de ongunstige economische situatie in een aantal landen aldaar, hetgeen resulteerde in een gelijkblijvend volume ten opzich te van de eerste zes maanden van vorig jaar. verwachting voor geheel 1998 De Raad van Bestuur verwacht dat de procentuele groei van de nettowinst over het gehele jaar het niveau van de eerste zes maanden zal benaderen. De hogere afzet ten opzichte van vorig jaar, de verbetering van de prijzen en de verkoopmix, alsmede kostenbe heersing spelen hierbij een belangrijke rol. Daarnaast zal de consolidatie van Zywiec in Polen bijdragen aan de stij ging van de nettowinst. Voorts is deze winstgroei mede toe te schrijven aan het samenvallen van een aantal posi tieve factoren, met name de hogere gerealiseerde koers van de dollar, het gedeeltelijke herstel van de afzet in Frankrijk na de accijnsverhoging in 1997 en de boven verwachting snel gerealiseerde voordelen van de bedrijfsintegratie in Frankrijk en Italië.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 3