Jubileumboek legt band Heineken met Den Bosch vast Burgemeester Rombouts bekijkt het boek met schrijver Paul van Dun In het kader van het 40-jarig jubileum van Hei neken Den Bosch is 4 september het boek 'Acht eeuwen uit 'n goei vat' ten doop gehouden. Dit gebeurde in het stadhuis van 's-Hertogenbosch, gelegen in hartje centrum aan de markt. Het boek is geschreven door geschiedschrijver Paul van Dun, in opdracht van het managementteam van onze Bossche brouwerij. Unit manager Ubbink overhandigde ten stadhuize het eerste exemplaar aan burgemeester A.G.J.M. Rombouts. Ubbink vertelde de aanwezigen: "Er is leven in de brouwerij en ook in de onze. Een boek daarover leek ons echter niet zo'n goed idee. Wij zijn een echt Bosch bedrijf. Dat is het thema van ons 40-jarig bestaan. Daarom een boek over het bier en de brouwerijen van Den Bosch. Een historisch verant woord boek over acht eeuwen geschiedenis, waarin ook Heineken een rol speelt. Ons plaatsje in uw roemrijke geschiedenis staat nu op papier en als het 'gedrukt' staat, is het waar. Eén anekdote uit het boek over de band tussen onze brouwerij en de plaatselijke overheid wil ik u niet ont houden: 'Een kop thee Dat liefde van twee kanten moet komen, zal niemand ontkennen. Dit gaat ook op voor een goede relatie tussen een bedrijf en de overheid van de plaats waar dat bedrijf gevestigd is. Zowel de gemeente 's-Herto genbosch als Heineken was veel aan een goede relatie gelegen. Het directieverslag over 1955/1956 laat over het gevoelen bij Heineken geen twijfel bestaan: "De grote medewerking die wij van de gemeentelijke autoriteiten in Den Bosch mochten ondervinden, willen wij op deze plaats nu met dankbaarheid vermel den". In mei 1957 bezochten Bb-W en de gemeenteraad het Heineken complex. De directievergadering memoreerde het bezoek als volgt: "Dit bezoek is zeer plezierig ver hopen. De gasten kregen een prettigen indruk van hun bezoek, mede dankzij de dranken en spijzen die hun zijn voorgezet. Dit laatste in tegenstelling tot de ontvangst bij de omringende industrieën, waarbij zelfs geen kop thee werd geserveerd. Herman Ubbink sloot af met het uit spreken van veel dank aan de schrij ver van het boek en de stuurgroep van Heineken Den Bosch die hem onder steunde. Deze stuurgroep bestond uit Gé van Harteveld, Eli Maas, Cees Voermans van Heineken en horeca- relatie Jan Bosnians. Piet Stams bege leidde de productie van het boek bij de drukker. Nadat Paul van Dun de inhoud van zijn boek had toegelicht, overhandig de Herman Ubbink het eerste exem plaar van het boek aan burgemeester Rombouts. De laatste speechte: "Den Bosch is ongelooflijk trots dal Heine ken in deze stad resideert. Dat is niet zomaar een kreet. Nee, dat is werke lijk waar. Daarom wil ik Heineken een kunstwerk aanbieden. De maker, Felix v.d. Linden, heeft het 'Interactie' genoemd. Overheid en bedrijfsleven leven samen, ze bevruchten elkaar. Heineken is een prachtig voorbeeld daarvan. We hebben een gezamenlijk doel en dat is het zorgen dat het met de werkgelegenheid en het milieu goed gaat. En daarnaast, denkend aan de evenementen, zorgen voor brood en spelen in de stad. Daarom wil ik u dit kunstwerk aanbieden in de hoop dat wij nog heel lang prettig kunnen samenwerken." Daarop zegde Herman Ubbink toe dat het een prominente plaats in de brou werij zal krijgen. Op zijn beurt over De ondernemingsraad van Heine ken Den Bosch bood het manage ment dit kunstwerk aan ter gele genheid van het jubileum. Die gaf hiermee uiting aan zijn waarde ring voor de Bossche managers. Op de foto ziet u hoe voorzitter Peter Ploegmakers (links) en unitma nager Herman Ubbink het schilde rij onthullen handigde hij de burgemeester als dank voor 40 jaar prettig samenwerken met de gemeente een 'drinker', een eerste exemplaar van 50 genummerde, exclusieve beeldjes. Deze zijn gemaakt vanwege van het jubileum en zijn het evenbeeld van de gelijknamige bier drinkende figuur in de luchtbogen van de Sint Jan. De 'drinker' zal alleen worden uitgereikt bij speciale (aan)gelegenheden. Buiten wachtte het gezelschap aan sluitend een aubade door de in 1959 opgerichte Heineken Fanfare. De in traditionele kostuums gestoken muzi kanten trokken veel bekijks van de mensen op de markt. Niet in de laatste plaats door de aanwezigheid van hun mascotte, de bok. Op de volgende pagina's een uitgebreide samenvatting van het boek 'Acht eeuwen uit 'ngoeivat'.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 15