I I I >1 ET AMSTEL TE BOTERKOEK DE ALPEN OVER li Nieuw mstel wielertenue ■Éi 30 e 8 "Ik dacht dat ilc dood ging... Het was erg zwaar, ontzettend afzien. Echt niet te gelo ven." En toen? "Ja, toen wist ik hel zeker; ik blijf altijd fietsen...." Deze memorabe le woorden sprak medewerker Frans Roelfsema (HTS Corporate Purchasing) nu zo'n driejaar geleden, na afloop van een uitputtende wieleretappe waarin hij onder meer de Madeleine, de Croix de Fer en de Alpe d'Huez bedwong. Het bleek, ondanks de (te) zware inspanningen, het begin van een mooie traditie. Dit jaar fiet ste hij voor de vierde keer met een groepje van 13 wielerliefhebbers, met daarin onder anderen oud-wereldkampioen op de baan Tony Doyle, een zware etappe uit de Tour de France. Echter, voor het eerst in een Amstel Gold Race wielertenue. i at voor een soort evenement is het eigenlijk waaraan jullie ieder jaar meedoen? "De wedstrijd, alhoe wel wedstrijd misschien niet echt het goede woord is, wordt georganiseerd door het Franse tijdschrift 'Le Velo', oftewel 'De Fiets'. Dit vakblad kiest ieder jaar een bepaalde berg-etappe uit de Tour waar amateurs eens aan het 'echte werk' kunnen ruiken. Dit jaar hebben zo'n vijfduizend mensen uit verschillende landen meegedaan. Slechts een paar deelnemers kwamen uit Nederland, en nog minder hadden de eer om in een onvervalst Amstel Gold Race wielertenue te fietsen", ver telt Frans met een lachend gezicht. "Het idee van de Amstel tenues werd geboren tijdens een kennismakings gesprek met Ginny Nijman van Aanstel Marketing. Toen ik vertelde dat wij ieder jaar met een groepje wieler liefhebbers een etappe uit de Tour fiet sen, vroeg zij ons om Nederlands eni ge echte wielerklassieker internatio naal te promoten." KONINGINNENRIT Ook lid van de Raad van Commissa rissen Heineken N.V. Michel de Car- valho heeft al vaker meegedaan aan dit evenement. Het was hij die Frans, toen nog werkzaam bij Proseco, een aantal jaren geleden de tip gaf om eens een keertje mee te doen. Een prima idee, dacht Frans, en zo kwam het dat hij drie jaar geleden voor het eerst aan de start verscheen. Het eerste jaar begon direct al goed. Frans had eigen lijk nog nooit echt gefietst en met slechts een paar honderd kilometer training in de benen begon hij aan een Alpenrit met daarin drie bergen van de zogeheten buitencategorie. "Dat viel dus niet mee. Met name de Alpe d'Huez was echt afzien. Ik kwam totaal uitgeput boven, helemaal Volgens Amstel Gold Race koersdirecteur Leo van Vliet "zit het perfect". We hebben het over het nieuwe Amstel Gold Race wielertenue, dat het afgelopen voorjaar werd geïntroduceerd. Een nieuw shirt en een nieuwe broek met een andere, verbeterde pasvorm en een nieuw design. "Het Amstel Malt tenue was aan een opvolger toe", aldus Ginny Nijman van Amstel Marketing. De nieuwe Amstel Gold Race tenues zijn voor het eerst officieel gepre senteerd tijdens de 33ste editie van de voorjaarsklassieker. "Het tenue is ge maakt volgens de nieuwste technie ken. De stof is anders, het materiaal sluit beter om het lichaam en ook de afwerking van het tenue is verbeterd. Zo is het zemen zitvlak in de nieuwe broek gemaakt uit één stuk. In de oude broeken, waar het zeem-gedeel- te nog uit twee stukken bestond, zorg den de aanwezige naden nog wel eens voor wat irritaties op 'lastige' plaat sen", vertelt Ginny. Oud-profrenner Van Vliet is zelfs met het nieuwe tenue om de schouders op de fiets geklom men om het in hoogst eigen persoon te testen. Ginny: "Hij was zeer tevre den over de kwaliteit van het materi aal. Hij heeft onder meer getest of het shirt wel voldoende zweet en hitte afvoert. En ook op dit gebied bleek het van uitstekende kwaliteit, zoals ook de bedoeling was." KLASSIEKER Met de komst van het Amstel Gold Race tenue verdwijnt het bekende Amstel Malt tenue van het toneel. Toen we eenmaal besloten hadden dat het tijd was voor een nieuw Amstel wielertenue, hebben we ook maar direct de invalshoek veranderd naar een in het teken van de Amstel Gold Race. Dit past bij andere reclame uitingen rondom de Amstel wieler- sponsoring. Daar komt nog eens bij dat deze klassieker door zijn grote be kendheid het krachtigste en meest logische middel is om onze betrokken heid bij de wielersport te communice ren."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 8