I
I
I
>1
ET AMSTEL TE
BOTERKOEK
DE ALPEN OVER
li
Nieuw mstel
wielertenue
■Éi
30 e 8
"Ik dacht dat ilc dood ging... Het was erg zwaar, ontzettend afzien. Echt niet te gelo
ven." En toen? "Ja, toen wist ik hel zeker; ik blijf altijd fietsen...." Deze memorabe
le woorden sprak medewerker Frans Roelfsema (HTS Corporate Purchasing) nu
zo'n driejaar geleden, na afloop van een uitputtende wieleretappe waarin hij onder
meer de Madeleine, de Croix de Fer en de Alpe d'Huez bedwong. Het bleek,
ondanks de (te) zware inspanningen, het begin van een mooie traditie. Dit jaar fiet
ste hij voor de vierde keer met een groepje van 13 wielerliefhebbers, met daarin
onder anderen oud-wereldkampioen op de baan Tony Doyle, een zware etappe uit
de Tour de France. Echter, voor het eerst in een Amstel Gold Race wielertenue.
i
at voor een soort evenement is
het eigenlijk waaraan jullie ieder
jaar meedoen? "De wedstrijd, alhoe
wel wedstrijd misschien niet echt het
goede woord is, wordt georganiseerd
door het Franse tijdschrift 'Le Velo',
oftewel 'De Fiets'. Dit vakblad kiest
ieder jaar een bepaalde berg-etappe
uit de Tour waar amateurs eens aan
het 'echte werk' kunnen ruiken. Dit
jaar hebben zo'n vijfduizend mensen
uit verschillende landen meegedaan.
Slechts een paar deelnemers kwamen
uit Nederland, en nog minder hadden
de eer om in een onvervalst Amstel
Gold Race wielertenue te fietsen", ver
telt Frans met een lachend gezicht.
"Het idee van de Amstel tenues werd
geboren tijdens een kennismakings
gesprek met Ginny Nijman van
Aanstel Marketing. Toen ik vertelde dat
wij ieder jaar met een groepje wieler
liefhebbers een etappe uit de Tour fiet
sen, vroeg zij ons om Nederlands eni
ge echte wielerklassieker internatio
naal te promoten."
KONINGINNENRIT
Ook lid van de Raad van Commissa
rissen Heineken N.V. Michel de Car-
valho heeft al vaker meegedaan aan
dit evenement. Het was hij die Frans,
toen nog werkzaam bij Proseco, een
aantal jaren geleden de tip gaf om eens
een keertje mee te doen. Een prima
idee, dacht Frans, en zo kwam het dat
hij drie jaar geleden voor het eerst aan
de start verscheen. Het eerste jaar
begon direct al goed. Frans had eigen
lijk nog nooit echt gefietst en met
slechts een paar honderd kilometer
training in de benen begon hij aan een
Alpenrit met daarin drie bergen van
de zogeheten buitencategorie. "Dat
viel dus niet mee. Met name de Alpe
d'Huez was echt afzien. Ik kwam
totaal uitgeput boven, helemaal
Volgens Amstel Gold Race koersdirecteur Leo van Vliet "zit
het perfect". We hebben het over het nieuwe Amstel Gold Race wielertenue, dat het afgelopen voorjaar werd
geïntroduceerd. Een nieuw shirt en een nieuwe broek met een andere, verbeterde pasvorm en een nieuw
design. "Het Amstel Malt tenue was aan een opvolger toe", aldus Ginny Nijman van Amstel Marketing.
De nieuwe Amstel Gold Race tenues
zijn voor het eerst officieel gepre
senteerd tijdens de 33ste editie van de
voorjaarsklassieker. "Het tenue is ge
maakt volgens de nieuwste technie
ken. De stof is anders, het materiaal
sluit beter om het lichaam en ook de
afwerking van het tenue is verbeterd.
Zo is het zemen zitvlak in de nieuwe
broek gemaakt uit één stuk. In de
oude broeken, waar het zeem-gedeel-
te nog uit twee stukken bestond, zorg
den de aanwezige naden nog wel eens
voor wat irritaties op 'lastige' plaat
sen", vertelt Ginny. Oud-profrenner
Van Vliet is zelfs met het nieuwe tenue
om de schouders op de fiets geklom
men om het in hoogst eigen persoon
te testen. Ginny: "Hij was zeer tevre
den over de kwaliteit van het materi
aal. Hij heeft onder meer getest of het
shirt wel voldoende zweet en hitte
afvoert. En ook op dit gebied bleek het
van uitstekende kwaliteit, zoals ook
de bedoeling was."
KLASSIEKER
Met de komst van het Amstel Gold
Race tenue verdwijnt het bekende
Amstel Malt tenue van het toneel.
Toen we eenmaal besloten hadden dat
het tijd was voor een nieuw Amstel
wielertenue, hebben we ook maar
direct de invalshoek veranderd naar
een in het teken van de Amstel Gold
Race. Dit past bij andere reclame
uitingen rondom de Amstel wieler-
sponsoring. Daar komt nog eens bij
dat deze klassieker door zijn grote be
kendheid het krachtigste en meest
logische middel is om onze betrokken
heid bij de wielersport te communice
ren."