Zoeterwoude, een warme maan
dag namiddag in augustus. Een
zacht geronk vult de lucht. De
startmotor werkt op volle toeren,
maar de auto start niet meteen.
De zilvergrijze kap schittert zo
oogverblindend in de zon dat een
blik op de oude wagen bijna niet
mogelijk is. Het dak wordt open
geschoven, de zonnebril opgezet
en Jur Raatjes is weg. Met zijn
grijze Peugeot 504 Coupé, een
'klassieker' in de autowereld.
De Heineken woordvoerder is
altijd een autoliefhebber geweest.
Ook voordat hij in 1988 zijn eerste
klassieker aanschafte: een rode Peu
geot 504 Coupé viercilinder uit 1983.
"2,5 jaar heb ik die wagen gebruikt
voor het woon/werkverkeer", vertelt
Jur. "Ik had er zelfs een gastank in
gebouwd zodat het gebruik ervan wat
goedkoper werd. Toen ik lid werd van
de Peugeot-club kwam ik erachter dat
mijn auto toch wel een uniek model
was. Eigenlijk was het dus zonde om
dagelijks van die wagen gebruik te
maken. Vanaf dat moment ben ik
gaan sparen om een andere auto voor
het dagelijks gebruik te kunnen
kopen, zodat ik mijn rode Peugeot
kon 'bewaren' voor de zomer."
FERRARI
Inmiddels staat die rode te koop want
Jur heeft een andere Peugeot gekocht.
Het zelfde type als zijn rode klassieker,
maar dan een grijze zescilinder uit
1975. Ook een tamelijk uniek exem
plaar, eveneens ontworpen door de
voor autoliefhebbers bekende Itali
aanse ontwerper Pininfarina die naast
ontwerpen voor Peugeot ook model
len van Ferrari en Lamborghini op zijn
naam heeft staan. In de winter ver
dwijnt de wagen in de garage. "Dan
krijgt hij een grote onderhoudsbeurt,
wordt er olie op de cilinders gegoten,
worden er mottenballen ingelegd en
vochtvreters. Hij wordt dan als het
ware geconserveerd. Want in de win
ter moet je niet met die Franse oude
auto's gaan rijden, die kunnen niet
goed tegen het zout op de weg." Als
met april de laatste kans op sneeuw
voorbij is, wordt de Peugeot weer van
stal gehaald. Niet voor het dagelijks
gebruik, maar om er in het weekend
mee te toeren.
"Een aantal keren per jaar organiseert
de Peugeot-vereniging toertjes, maar
daar doe ik niet zoveel aan mee. Als ik
ga toeren doe ik dat meestal met ande
ren, met mensen van de sociëteit waar
ik lid van ben bijvoorbeeld. Die Peu-
geot-club is voornamelijk handig
Jur Raatjes voor de hooiberg bij het Ont
vangstgebouw in Zoeterwoude met zijn
klassieke Peugeot
omdat ze eens per kwartaal een club
blad uitgeeft waar handige informatie
en tips in staan. Daarnaast treedt de
club ook op als belangenbehartiger
waar het bijvoorbeeld gaat om vrijstel
ling van wegenbelasting. Bovendien
kun je via de vereniging makkelijk
aan onderdelen komen voor de oude
Peugeots. Want in reguliere magazij
nen zijn die onderdelen vaak niet
meer te vinden."
ZELF SLEUTELEN
Behalve toeren met de oude Peugeot,
is ook het sleutelen aan de wagen
onderdeel van de hobby. Jur: "Als je
daar niet van houdt, moet je geen
oude auto kopen. Die wagens zijn
natuurlijk veel onderhoudsgevoeliger
dan gewone auto's. Ik ben een paar
keer per jaar met het onderhoud
bezig. Ingrijpende technische zaken
zoals mankementen aan het inwendi
ge van de motor of de versnellingsbak,
die doe ik niet zelf, maar kleinere
zaken, zoals algemeen onderhoud en
controle van de remmen, wel."
Jurs passie voor auto's komt ook op
andere manieren tot uiting. In zijn
vrije tijd schrijft hij voor het magazine
'De Onschatbare Klassieker' en hij
presenteert het programma Autosport
Xtra op RTL 4.