Zoeterwoude, een warme maan dag namiddag in augustus. Een zacht geronk vult de lucht. De startmotor werkt op volle toeren, maar de auto start niet meteen. De zilvergrijze kap schittert zo oogverblindend in de zon dat een blik op de oude wagen bijna niet mogelijk is. Het dak wordt open geschoven, de zonnebril opgezet en Jur Raatjes is weg. Met zijn grijze Peugeot 504 Coupé, een 'klassieker' in de autowereld. De Heineken woordvoerder is altijd een autoliefhebber geweest. Ook voordat hij in 1988 zijn eerste klassieker aanschafte: een rode Peu geot 504 Coupé viercilinder uit 1983. "2,5 jaar heb ik die wagen gebruikt voor het woon/werkverkeer", vertelt Jur. "Ik had er zelfs een gastank in gebouwd zodat het gebruik ervan wat goedkoper werd. Toen ik lid werd van de Peugeot-club kwam ik erachter dat mijn auto toch wel een uniek model was. Eigenlijk was het dus zonde om dagelijks van die wagen gebruik te maken. Vanaf dat moment ben ik gaan sparen om een andere auto voor het dagelijks gebruik te kunnen kopen, zodat ik mijn rode Peugeot kon 'bewaren' voor de zomer." FERRARI Inmiddels staat die rode te koop want Jur heeft een andere Peugeot gekocht. Het zelfde type als zijn rode klassieker, maar dan een grijze zescilinder uit 1975. Ook een tamelijk uniek exem plaar, eveneens ontworpen door de voor autoliefhebbers bekende Itali aanse ontwerper Pininfarina die naast ontwerpen voor Peugeot ook model len van Ferrari en Lamborghini op zijn naam heeft staan. In de winter ver dwijnt de wagen in de garage. "Dan krijgt hij een grote onderhoudsbeurt, wordt er olie op de cilinders gegoten, worden er mottenballen ingelegd en vochtvreters. Hij wordt dan als het ware geconserveerd. Want in de win ter moet je niet met die Franse oude auto's gaan rijden, die kunnen niet goed tegen het zout op de weg." Als met april de laatste kans op sneeuw voorbij is, wordt de Peugeot weer van stal gehaald. Niet voor het dagelijks gebruik, maar om er in het weekend mee te toeren. "Een aantal keren per jaar organiseert de Peugeot-vereniging toertjes, maar daar doe ik niet zoveel aan mee. Als ik ga toeren doe ik dat meestal met ande ren, met mensen van de sociëteit waar ik lid van ben bijvoorbeeld. Die Peu- geot-club is voornamelijk handig Jur Raatjes voor de hooiberg bij het Ont vangstgebouw in Zoeterwoude met zijn klassieke Peugeot omdat ze eens per kwartaal een club blad uitgeeft waar handige informatie en tips in staan. Daarnaast treedt de club ook op als belangenbehartiger waar het bijvoorbeeld gaat om vrijstel ling van wegenbelasting. Bovendien kun je via de vereniging makkelijk aan onderdelen komen voor de oude Peugeots. Want in reguliere magazij nen zijn die onderdelen vaak niet meer te vinden." ZELF SLEUTELEN Behalve toeren met de oude Peugeot, is ook het sleutelen aan de wagen onderdeel van de hobby. Jur: "Als je daar niet van houdt, moet je geen oude auto kopen. Die wagens zijn natuurlijk veel onderhoudsgevoeliger dan gewone auto's. Ik ben een paar keer per jaar met het onderhoud bezig. Ingrijpende technische zaken zoals mankementen aan het inwendi ge van de motor of de versnellingsbak, die doe ik niet zelf, maar kleinere zaken, zoals algemeen onderhoud en controle van de remmen, wel." Jurs passie voor auto's komt ook op andere manieren tot uiting. In zijn vrije tijd schrijft hij voor het magazine 'De Onschatbare Klassieker' en hij presenteert het programma Autosport Xtra op RTL 4.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 22