JU MO NA Zelfregulering alcoholbranche werkt goed De Reclame Code Commissie heeft in 1997 slechts drie klachten ontvangen STIVA WAT ZIJN DE STIVA EN DE STIZA? b i i |V bewaakt. Om de veiligheid van het voedsel te garanderen, is een lijst opgesteld met 'kritische punten'. Zo kan bijvoorbeeld worden voorkomen dat etenswaar bederft doordat de ver pakking niet goed afsluit of dat etens waar wordt besmet met bacteriën doordat de medewerkers hun handen niet goed wassen. Om goed met het HACCP-systeem te kunnen werken, volgen de medewerkers van het bedrijfsrestaurant een cursus. Daar leren ze onder andere hoe de tempe- o n z e asten Het Bedrijfsrestaurant is druk bezig de kwaliteit van haar produkten en service te verbeteren. Daartoe zal vanaf heden volgens HACCP-normen worden gewerkt. Door te voldoen aan deze normen hopen wij u in de toekomst nog beter van dienst te kunnen zijn! Met vriendelijke groei, de medewerkers van het Bedrijfsrestaurant. P.S. HACCP her/l nogal wal gevolgen voor am attornment. Ener rijt1t hunnen wil u bipjooroecld meer variëteit in broodbeleg bieden, daar dll voortaan voorverpakt Ingekocht ia! worden. Anderzijds kunnen wij vonal /raden alleen nog moor dubbel gebakken eieren serveren om besmettingsgevaar met Salmonella te voorkomen- raturen gecontroleerd moeten wor den, welke apparatuur met welk mid del schoongemaakt moet worden en waarom de eieren (om eventuele sal monella-bacteriën te doden) dubbel gebakken moeten worden. Het exa men waarmee de medewerkers zich kunnen kwalificeren tot officiële 'HACCP-kenner' wordt 9 september afgelegd. over reclame die alcoholhoudende dranken betrof. Dit resultaat is mede te danken omdat de STIZA (Stichting Zelfregule ring Alcoholbranche) adverteerders uit de alcoholbranche dikwijls in de ontwerpfase van reclamecampagnes van advies voorziet. Eén klacht werd ongegrond verklaard, de twee andere werden op onderdelen toegewezen. De slogan 'Geniet, maar drink met mate' heeft 69% van de televisiecommercials over alcoholhoudende dranken begeleid. Dat is ruim boven de verplichte 40%. Dit alles blijkt uit het zevende jaarverslag van de zelfregulering dat begin juli werd aangeboden aan de regering. In het jaarverslag komt verder naar voren dat de STIZA bezwaar heeft tegen een voorstel tot wijziging van de Drank- en Horecawet. Dit voorstel voorziet namelijk onder meer in een wettelijke grondslag voor een Alge mene Maatregel van Bestuur (AMvB) ter beperking van de reclame. Dit staat in een mededeling van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De regering zou dit instrument mogen gebruiken wanneer de zelfre gulering naar het oordeel van de rege ring niet meer voldoende zou functio neren. De STIZA is van mening dat deze bepaling voorbij gaat aan een goed werkende zelfregulering. Voorts meldt het verslag dat uit een rapport van de Stichting Alcoholpre ventie blijkt dat bij een onderzoek naar de opstelling van alcoholhou dende mixdranken in de supermarkt, in 48% van de onderzochte winkels de alcoholhoudende dranken tussen de frisdranken stonden opgesteld. Hier zijn de 'Regels voor de marketing van mixdranken, alcoholhoudende limonades en soortgelijke dranken' zoals die in 1996 door de STIZA waren afgekondigd, niet goed nageleefd. Het Centraal Bureau voor de Levensmid delenhandel heeft inmiddels voorlich ting gegeven zodat het voor de schap- penvullers duidelijk wordt waar de alcoholhoudende dranken moeten staan. In 1998 wordt de plaatsing van de alcoholhoudende dranken opnieuw onderzocht. De STIVA (Stichting Verantwoord Alcoholgebruik) is in 1982 opge richt door een aantal producenten en importeurs van bier en gedistilleerde dranken, waaronder Heineken. Het algemene doel van deze organisatie is het leveren van een actieve bijdrage aan het terugdringen van alcoholmis bruik en het bevorderen van een ver antwoord alcoholgebruik. De activi teiten van de STTVA strekken zich uit op drie terreinen. Allereerst houdt de stichting zich, via de STIZA, bezig met de zelfregulering. In 1987 is een Gedragscode voor Alco holhoudende dranken opgesteld die in 1990 door de toenmalige staatsse cretaris van WVC is ondertekend. Daarnaast houdt de STIVA zich bezig met voorlichting over alcoholgebruik. Dit gebeurt onder andere via voorlich tingsfilms en Ster-televisiespots. De slogan 'Als jij drinkt, rijd ik', is een bekende uitspraak die is gebruikt voor televisiespots van de STTVA. Tot slot houdt de stichting zich bezig met onderzoek naar allerlei thema's die met alcohol te maken hebben. STIZA Als onderdeel van de STTVA is in samenwerking met het Centraal Bureau Levensmiddelen, het Bedrijf schap Horeca en het Bedrijfschap Slij ters, de STIZA opgericht. De STIZA ziet er op toe dat de Code voor Alcohol houdende dranken wordt nageleefd. In deze code is een aantal regels op het gebied van communicatie en ver koopmethoden voor alcoholhouden de dranken vastgelegd. Hierin staat bijvoorbeeld dat minstens 40% van de reclames over alcoholhoudende dran ken begeleid moet worden door een educatieve slogan, zoals 'Geniet, maar drink met mate'.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 19