II JJ lil deed je het. Dat past bij me. Ik geloof in snel beslissen en doen. Dat schept ook duidelijkheid. Beslissingen wor den volgens mij niet noodzakelijker wijs beter als er langer over wordt nagedacht. Als men maar zorgvuldig is en bereid is bij te sturen tijdens de uitvoering. Heineken Nederland is met zo'n 4.500 mensen een grote organisatie met veel procedures en lange lijnen. Bovendien is het voor treffelijk gemanaged en het gaat erg goed. We staan op een hoogtepunt. Dan vraag je je toch af wat jfj nog kunt toevoegen. Een ander punt was dat we het prima naar onze zin hadden in Nieuw-Zee- land. Het is een geweldig land. Een schitterende natuur, fijn klimaat, ruimte, aardige mensen, zeer profes sioneel en makkelijk in de omgang. Alles bij elkaar best een moeilijke beslissing. Maar ja, na zoveel jaren bij Heineken speelt je gevoel van loyali teit een rol en wat voor mij nog belangrijker is, ik ben een geboren brouwer, een bierman net als mijn vader en mijn grootvader." En dus nam Korthals Altes de uitdaging aan. WILLEMVERANDEREN Wat vormt voor hem de uitdaging? "Om wat in gang is gezet, af te ronden en naar een volgende fase te brengen. Het is nu zaak om het vernieuwend denken en handelen, de innovatie, gemeengoed te maken in Heineken Nederland. Markten en mensen ver anderen. Om op die veranderingen in te spelen, is creatieve dynamiek nodig. Zowel bij de mensen als bij de organi satie. De afgelopen jaren was de focus gericht op het beter spelen van het spel binnen de gegeven regels. Het heeft veel energie en tijd gekost om los te komen van het verleden en achter- 9 I standen weg te werken. Nu gaat het erom vóór te komen en te blijven door niet alleen het spel beter te spelen, maar te controleren door de regels te veranderen. Gelet op wat ik tot nu toe heb gezien, zou het mij overigens niet verbazen als het vernieuwingsproces dat tot nu toe sterk vanuit de top is geï nitieerd in de toekomst vanuit de or ganisatie komt. Als leiding zullen we moeten leren dat proces te managen en niet te frustreren." PLAYING CAPTAIN Erik Korthals Altes gebruikt graag ver gelijkingen uit de sport om iets duide lijk te maken. Hij is zelf ook actief op dat gebied. Heeft jarenlang gehockeyd en gesquasht, heeft in Maleisië het golfen opgepakt, zeilt en scubaduikt, en kon in Nieuw-Zeeland van twee skiseizoenen per jaar genieten. In Nieuw-Zeeland is hij rugbyfan gewor den. Uit zijn manier van praten blijkt de relatie met sport weer. "Ik ben geen afstandelijke baas", omschrijft hij zich zelf. "Ik wil een playing captain zijn. Aanspeelbaar en aanspreekbaar zijn. Binnen het team hebben we allemaal onze rol en zijn we gelijk. Ik voel me daarom ook wat ongemakkelijk als iemand 'u' tegen me zegt. Het creëert een afstand die ik niet zo voel. We zijn met z'n allen in dienst van dezelfde onderneming, we hebben een geza menlijk belang. We spelen in hetzelfde team.Verzuiling en verkokering bin nen een organisatie zijn als clubs in de club. De gemeenschappelijke doelen worden uit het oog verloren, de dis cussie verpolitiekt en de ego's komen in het spel. Dan gaat het mis. Men raakt geïrriteerd en spendeert zijn energie aan intern gekibbel. Allemaal negatieve energie. Ik geloof juist in positieve energie. Die energie moet naar buiten gericht zijn. Samen vech ten, samen beter zijn, samen winnen en samen succes vieren." Directeur Korthals Altes volgde zijn voorganger Strobos ook op als overlegvoorzitter van de Groeps- ondernemingsraad

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 9