Monteurs op de fiets door
W
22
Geen last meer van files of opstoppingen in de binnenstad. Geen
problemen meer bij het vinden van een geschikte parkeerplaats of het betalen van parkeerboetes. En vooral: gemakkelijk
en snel bij de horecaklant in de Amsterdamse binnenstad kunnen komen. Dit alles is voor de monteurs van de Horeca
Technische Dienst in Hoofddorp nu mogelijk dankzij de aanschaf van een gemakkelijk in elkaar te zetten vouwfiets. Een
idee van de monteurs Martin Oudt en Edo van der Linden van de Horeca Technische Dienst in Hoofddorp, inmiddels suc
cesvol toegepast in het drukke Amsterdamse.
De mannen kwamen op het fiets-
idee toen ze voor de zoveelste
maal met hun auto in het drukke ver
keer van Amsterdam vast kwamen te
staan. Martin: "Dan denk je bij jezelf:
je zou eigenlijk een vervoermiddel
moeten hebben, waarmee je snel en
gemakkelijk bij de klant kunt komen.
Vaak komen we met onze auto pas
aan het einde van de ochtend in de
binnenstad. Veel straten, zoals de Kal-
verstraat, zijn dan al voor verkeer
afgesloten. Ook komt het veelvuldig
voor dat midden op straat vrachtwa
gens parkeren om te laden en te los
sen, waardoor je er met je auto niet
meer langs kunt. Om maar niet te
spreken van de tijd die je kwijt bent
met het zoeken naar een parkeer
plaats. Om die problemen op te lossen
dachten we in eerste instantie aan de
invoering van een soort Sisi-achtig
'v.—..;;-;
De drie monteurs met hun 'vouwfiets
autootje, bekend van de reclame.
Maar dan kun je veel minder materi
aal meenemen. En bovendien kun je
ook met zo'n autootje vast komen te
staan. Het alternatief was een fiets,
maar dan één die je in de auto kunt
vervoeren. De voordelen zijn duide
lijk: je kunt je auto aan de buitenkant
van Amsterdam parkeren en met de
fiets de binnenstad ingaan. Op die
manier kunnen we de klant gemak
kelijk en sneller bereiken."
FIETSENLEASEPLAN
De twee monteurs bespraken hun
idee met het hoofd van de afdeling.
Deze stelde voor het gebruik van een
fiets voor een maand uit te testen. Via
een fietsenhandel in Amsterdam werd
een rode, modern uitgevoerde Engel
se vouwfiets besteld, die aan alle van
tevoren opgeschreven eisen van Hei-
neken voldeed. De fiets werd via hel
nationale fietsenleaseplan voor een
maand gehuurd. De proef stelde de
monteurs in het gelijk: het bewijs voor
de tijdwinst werd al gauw geleverd.
"De fiets heeft alleen maar voordelen
voor ons werk", vertelt Martin
enthousiast. "En een bijkomend voor
deel is natuurlijk het milieu-effect.
Door het gebruik van de fiets helpen
we ook mee de binnenstad schoon te
houden. En we blijven er zelf ook
gezond bij." En met een grijns: "Wat
dat betreft zouden bepaalde collega's
er goed aan doen ook eens wat vaker
de fiets voor het werk te gebruiken."
Edo vult aan: "In de zomervakantie
zijn we weieens met de eigen fiets
naar een horecabedrijf gegaan. Dat
was geen succes. De klant vindt het
niet fijn als je met een grote fiets zijn
zaak binnenkomt. De vouwfiets die
we nu hebben kun je als bouwpakket
aan de hand mee naar binnen nemen.
Bovendien zijn er aan de bagagedra
ger kleine wieltjes bevestigd, waar
mee je het 'pakketje' de zaak in kunt
rijden. Zo heeft de klant geen last van
smerige banden. Je ziet, aan alles is
gedacht. En als een opdracht langer
duurt dan verwacht, ondervind je ook
geen probleem met verkeerd inge
schatte parkeertijden. De auto staat
immers aan de buitenkant van de
stad. Daar is parkeren veel gemakke
lijker en vaak goedkoper."
WEINIG RUIMTE
Ook in de auto neemt de fiets weinig
ruimte in. En: de fiets is binnen enkele
seconden in elkaar te zetten, zo
demonstreert Edo de vouwfiets daar
bij het commentaar van passerende
collega's lachend negerend. De tas met
gereedschap wordt aan het wiel van
de fiets bevestigd. "Vaak weten we al
aan de hand van de planning hoeveel
gereedschap we voor een bepaalde
klus moeten meenemen. Het enige
wat we natuurlijk niet mee kunnen
nemen is een koeler. In dat geval zijn
we wel verplicht ont met de auto naar
de klant te gaan", vertelt Edo over het
gebruik. "Ook het fietsen zelf is met
deze vouwfiets comfortabel. De fiets
heeft bovendien drie versnellingen.
Wat dat betreft rijdt hij beter dan mijn
eigen fiets. Ik zou dit vervoermiddel
daarom ook wel in mijn privé-tijd wil
len gebruiken. Maar ik denk niet dat
ik mijn vriendin zo gek krijg om op
een vouwfiets over te gaan. Het imago
is nog steeds dat van 'alleen geschikt
voor oudere mensen'."
Inmiddels is het fietsenpark uitgebreid
tot vier, zodat alle vier de monteurs er
gebruik van kunnen maken. "En wel
licht is het ook een idee voor de mon
teurs in andere grote steden als Rotter
dam of Utrecht", oppert Martin. "Of
voor onze collega-vertegenwoordi
gers die in Amsterdam werken." Of
het gebruik van de fiets ook handig is
in de wintertijd, moet natuurlijk nog
worden afgewacht. "We gebruiken de
fiets uiteraard alleen als het ons uit
komt", vertelt Edo hierover. "Is het te
glad, of gaat er te veel tijd verloren
door slecht weer, dan wordt de auto
weer ingezet. Maar tot nu toe hebben
we er alleen nog maar gemak van."