ALT 'Samen Zakendoen' levert actiepunten op Het invoeren van ontwikkel- en opleidingsplannen, de opzet van een databank Opleiden, plus-banen en mentoren, het waarborgen van de kwaliteit en de kennis tijdens dit proces en een bewustwordingscampagne om iedereen de noodzaak van leren, opleiden en ontplooien te laten inzien. Dat zijn de belangrijkste resultaten van het Action Learning Traject Samen Zakendoen, die 16 juni in het Holiday Inn Hotel te Leiden aan directieleden, deelnemers en andere belangstellenden werden gepresenteerd. De presentaties waren voor een groot deel in handen van de ALT-deelnemers zelf. De deelnemers gingen onder meer in op het strategisch belang van leren en zelfontplooiing, de ervarin gen met leren en opleiden bij Heine- ken en de onderzoeksresultaten van de 'benchmarking', het informatie inwinnen bij andere bedrijven. Maar ook kwamen ze met concrete voor stellen, waaronder de invoering van een databank Opleidingen. Met dat laatste wordt een laagdrempelige, voor iedereen binnen Heineken Nederlands Beheer toegankelijke elektronische gegevensbank bedoeld met leer-, opleidings- en ontwikke lingsmogelijkheden. Deze databank moet interactief zijn: medewerkers moeten er zelf hun ervaring met opleidingen en cursussen in kwijt. Verder komt er een overzicht van alle beschikbare opleidingen in te staan, maar ook overzichten van cursussen en trainingen, functieprofielen en openstaande vacatures. Een koppe ling met bestaande netwerken en databanken zoals de catalogue van de Er was veel belangstelling voor de resultaten van Samen Zakendoen Heineken University, de gegevens van het mobiliteitscentrum en die van het Edumanagementsysteem in Den Bosch, maakt de databank compleet. Om de databank binnen HNB in te voeren komt er een werkgroep die in augustus van start gaat. De eerste resultaten moeten in januari 1999 gereed zijn. PLUS-BANEN EN MENTOREN Een ander voorstel van de werkgroep Samen Zakendoen is de invoering van plus-banen. Dit zijn banen met een duidelijk leer- en opleidingselement. Er komt in elk geval een projectgroep om de mogelijkheid tot 'plus-banen' verder uit te diepen. De pilots gaan na de zomer van start. Juli volgend jaar volgt een eind-evaluatie op de acties en dan moeten de plus-banen een feit zijn. Daarnaast komt er een ALT-werk- groep Mentoren, die eveneens na de zomer van start gaat. Ook gaat er een A-team van start om ontwikkelings plannen binnen Heineken in te voe ren. Tegelijkertijd start er Heineken Neder lands Beheer-breed een bewustwor dingscampagne. Paul Hamers (directie Heineken Nederlands Beheer) vertelt hierover: "We denken aan het inzet ten van een eigen website op Intranet, audiovisuele middelen, posters, en informatiebijeenkomsten. Want we willen vooral via de 'warme commu nicatie', het persoonlijke verhaal, mensenlaten warm- lopen voor oplei den. Onze boodschap is duidelijk: naast de noodzaak om iets aan oplei den te gaan doen, is het vooral ook een kans en uitdaging. We willen de nadruk leggen op gedragsverandering en wederzijdse verantwoordelijkheid voor opleiden. Opleiden is niet alleen voor de onderneming van belang, maar vooral ook voor de individuele medewerker zélf." VRAGEN Na afloop van de bijeenkomst van 16 juni konden de aanwezigen vragen stellen. Een van de vragenstellers was Shiona Kamermans (Opleidingen Zoeterwoude). Zij wilde weten: "Hoe gaan we alles van ALT in de toekomst integreren?" Annemieke Roobeek (begeleider ALT) en Peter Wever (voorzitter COR) gingen op haar vraag in. "We moeten alle personeelsinstru- menten die er zijn beter op elkaar afstemmen", antwoordde Peter We ver. "Daarmee is men in de organisatie al bezig. Binnen Heineken Nederlands Beheer wordt een projectleider aan gesteld die een en ander gaat aanstu ren. Verder hebben we natuurlijk al een trekker voor het Employability- verhaal." Annemieke Roobeek vult aan: "We Nicolaas Groot was een van de presenta toren houden de discipline erin door met een hele strakke agenda te gaan wer ken. Bovendien moeten we ervoor zorgen dat de kwaliteit van elk in te voeren project wordt getoetst. Van daar ook de implementatieagenda die u in het informatiepakket vindt dat we tijdens deze bijeenkomst hebben uit gereikt." BELANG ONDERNEMING Directeur HNB Paul Hamers onder streepte tijdens de bijeenkomst nog eens het belang dat de onderneming aan ALT hecht. "De ideeën die het management over opleidingen had, maar waarmee het in zijn traagheid nog niet naar voren was gekomen, zijn door Samen Zakendoen versterkt. Uit de gesprekken die de ALT-deelne- mers in de organisatie hebben gevoerd, blijkt namelijk dat binnen Heineken zelf dezelfde ideeën over opleiden leven als bij het manage ment. Dat is een stimulans om hier mee door te gaan. Daarom willen wij als directie van Heineken Nederlands Beheer het volgende gaan doen. Er komen ontwikkelgesprekken voor de gehele CAO-groep binnen Heineken Nederlands Beheer. We gaan nu werk maken van employability, de inzet baarheid van medewerkers. Ik wil de vertegenwoordigers van alle units en werkmaatschappijen die hier vandaag aanwezig zijn ook vragen om in hun driejarenplannen aandacht te schen ken aan en afspraken te maken over opleidingen. Maar ook wil ik ze vra gen om één of meerdere performance indicators (PI'S) daarover in de drieja renplannen te gaan vastleggen. Zodat we er met z'n allen voor zorgen dat de voorgestelde plannen doorgang vin den."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 14