PROEVEpl Mfc II TEST 14.698STE BIERTJE teren. De nieuwe proefmethode ging van start in januari 1995. Sindsdien wordt er gewerkt met selectiecriteria voor de proevers, die daarnaast een speciale training krijgen van een half jaar. Over de details van zijn proefme- thodiek doet Ronald nogal geheim zinnig. "We zijn daar voorzichtig mee, omdat de concurrent ons in de gaten houdt en we onze voorsprong op dit gebied niet te snel willen prijsgeven." Verder benadrukt hij dat het succes vooral het resultaat is van het enthou siasme van de proevers. "En de gedre ven inzet van mijn medewerkers: Hil da Smit, Pieter de Groot, Fer van der Vreede, Cok Dijkgraaf en Eric Inne- mee." EEIU GOEDE BIERPROEVER Ton van Munsteren, in het dagelijks leven coördinator van het Quality Control-lab, is al zo'n tien jaar proe ver. Hij doet het werk nog steeds met veel plezier. "Want iedere man denkt natuurlijk graag dat hij een goede bierproever is. Maar vrouwen zijn minstens net zulke goede bierproevers als mannen. Misschien nog wel beter zelfs, omdat ze vaak meer in geuren en smaak geïnteresseerd zijn dan mannen. Maar ik besef dat ik me nu op een hellend vlak bevind." Als dank voor hun inzet de afgelopen jaren, kregen alle aanwezigen een cer tificaat, een glas met speciale gravure en een exclusief eenmalig brouwsel Night Delight. Speciaal gebrouwen door hun collega's van de proefbrou- werij. Ronald over de smaak van dit bier: "Een plezierig, wat zwaar bier met een speciaal hopkarakter. En een bijzonder milde bitterheid, met een wat zoete nadronk." V.l.n.r. Fer van der Vreede (CSE), Cees de Gelder (EFI, HTS), Pieter de Groot (CSE) en Hilda Smit (CSE), die een van de certificaten overhandigt Omdat over smaak niet valt te twisten, werd ooit met enige scepsis naar de 'proe vers' van Heineken gekeken. Maar sinds de professionalisering van de proefmetho- des is dat verleden tijd. Wegens hun onmisbare bijdrage aan Heineken's sensorische kwaliteitscontrole werden de zestig proevers van Heineken maandag 29 juni voor hun prestaties in het zonnetje gezet. Bij sensorische kwaliteitscontrole gaat het om het beoordelen van de kwaliteit van bier op grond van waarneembare geur- en smaakeigenschappen. Wetenschapper Eric Brouwer komt bijna dagelijks in de proefruimte van Corporate Sensory Evaluation. Bij elke proefsessie passe ren zo'n tien a vijftien glazen de revue, met daarin verschillende biermon sters. "Eerst ruik ik aan het bier, dan neem ik er één, maximaal twee slok- luation (CSE) ontving oktober vorig jaar samen met het Corporate Quality Control-lab de gerenommeerde Ster lab-accreditatie. Een primeur, want voorzover bekend is het CSE het eer ste sensorisch lab ter wereld dat ooit een dergelijke accreditatie kreeg. Die memorabele gebeurtenis is toen bescheiden gevierd, maar dat werd op 29 juni in De Hooiberg ruimschoots goedgemaakt. De middag kreeg de titel Q&Q Celebration mee: Quality voor het behalen van de Sterlab accreditatie, Quantity vanwege het aantal biertjes dat CSE testte sinds de start van de nieuwe proefmethode in januari 1995. Sprekers Leen Verhagen (Proces Product Analysis, HTS) Hans Poppe (Corporate Marketing) en Tom .de Man (Production, Policy en Control) benadrukten vervolgens het belang van de sensorische analyse, elk vanuit een andere invalshoek. Ronald Nixdorf, supervisor van CSE, bedacht een originele methode om de lengte van zijn openingstoespraak te beperken. Terwijl hij zijn verhaal hield, passeerden de resultaten van de proefsessies van de afgelopen jaren de revue op een groot beeldscherm. Uit eindelijk bleef de teller staan op het getal 14.698, de score van de vrijdag daarvoor. Ronald kwam in 1993 bij Heineken en kreeg de opdracht de toenmalige proefmethodiek aanzienlijk te verbe V.l.n.r.: Proevers Ton van Munsteren, Fons Warmerdam, Eric Brouwer, Marcel van Veen en Henk Overzier proos ten op hun proevercertificaat ken van. Ik doe dit nu zo'n vier jaar, en het is leuk om te merken dat je er steeds beter in wordt. In het begin kon ik helemaal geen afwijkingen onder scheiden, na een tijdje ging dat steeds beter." QUALITY EN QUANTITY De ploeg van Corporate Sensory Eva-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 11