EINEKEN ACTIEF OP E ROND WK HOCKEY '98 24 teams uit 17 landen stonden in het WK hockey toernooi '98 van 20 mei tot 1 juni garant voor het beste hockey dat de wereld dit jaar kon bieden. In de finale verloren de Nederlandse vrou wen van olympisch en wereld kampioen Australië en wonnen daarmee zilver. Het scheelde maar weinig of ook de WK finale voor herenteams had Nederland geen goud opgeleverd. Gelukkig ontpopte zich voor de Neder landse mannen een droomfinale. Iet gewiekst spelende Spanje kwam een kwartier voor het ein de op een 2-0 voorsprong. In hockey is dat in veel gevallen geen zekere mar ge: dat bleek snel toen het als favoriet gestarte Nederland binnen een minuut een gelijke stand realiseerde. TVvee minuten voor het einde van de tweede verlenging maakte Teun de Nooijer een einde aan de spanning. Zijn treffer maakte Nederland voorde derde maal wereldkampioen, na 1973 en 1990. Vervolgens konden de hoge oranje Heineken hoeden uit de tas voor een daverend feest. Vrumona-collega Marcel Marlin en zijn vrouw José wonnen kaarten met onze prijsvraag. Zij schreven het vol gende verslag: "Regelmatig staan in Vers van 't Vat prijsvragen om kaarten te winnen voor evenementen die door Heineken worden gesponsord. Ik vind dit een bijzonder leuk initiatief. In de eerste plaats natuurlijk omdat je kans maakt op gratis kaartjes voor een vaak bijzonder muziek- of sporteve nement. Maar ook omdat je op deze manier wordt geïnformeerd over wel ke evenementen er mede door spon soring van Heineken totstandkomen. Half mei werd ik per post verblijd met twee kaarten voor de halve finales heren van het WK hockey!" DE WEDSTRIJD "Opgetogen togen we, als echte sup porters in het oranje uitgedost, op zaterdag 30 mei naar het Galgen waard Stadion in Utrecht. De ambian ce bij aankomst in het stadion was geweldig: 15.000 hoofdzakelijk oranje gekleurde enthousiaste supporters, gezellige winkeltjes, drukbezochte terrasjes waar Heineken uitstekende zaken deed, en natuurlijk de gesprek ken over de komende wedstrijd. Heel moeilijk zouden de Nederlandse man nen het krijgen, dat was wel de mening van de gemiddelde kenner, maar onmogelijk om te winnen? Dat niet! Het optimisme overheerste. We hadden plaatsen rond de middel lijn, dus konden we alles uitstekend loerend op de counter. De Duitsers kregen weinig kansen en als sluip moordenaars lukte het de Spanjaar den om Duitsland met 3-0 te ver slaan." AFSLUITEHIP En dat het na de wedstrijden feest was, dat hoefje hockeyfans niet uit te leggen! Bienje hier, hapje daar, natuurlijk de hockeybabbel over de Het Heineken hockeyteam legde op 9 mei in het Spek en Bonen- toernooi beslag op de eerste plaats.De KNHB organiseert dit hockeytoernooi ieder jaar voor haar sponsors overzien. Het beloofde een bloedstol lende strijd te worden: Nederland moest het in de eerste halve finale opnemen tegen het favoriete Austra lië. Onder luidkeelse aanmoedigingen van 15.000 Oranjefans, opende een fanatiek aanvallend Nederland, in de zesde minuut van ae wedstrijd, met een prachtig doelpunt van Van Meer. Vanaf dat moment viel de grootste spanning weg en werd het publiek getrakteerd op een wervelende hoc- keyshow van dé Nederlandse ploeg. Onder de bezielende leiding van Ste- phan Veen, zonder enige discussie de beste man van het veld, en de uitste kend spelende balgoochelaar Teun de Nooijer, won Nederland uiteindelijk met 6-2 van Australië. Dat Bram Loomans een groot aandeel had in deze triomf door driembal succesvol te zijn bij het nemen van een strafconier, mag ik hierbij natuurlijk niet onver meld laten. Uitzinnig was de vreugde na afloop van deze fantastische wed strijd. Daama hebben we nog gekeken naar de andere halve finale tussen het ster ke Duitsland en de outsiders uit Span je. De Spaanse ploeg speelde sober, met een sterk verdedigende inslag en wedstrijden en de komende finale en als afsluiting een swingende band. Voor mij persoonlijk was het een dag die ik niet had willen missen. Ik heb meer waardering gekregen voor de sport hockey, het was leuk kennis te maken met de hockeyfans, met de hockeymentaliteit en de hockeysfeer. We hebben een fantastische wedstrijd van het Nederlands elftal gezien, tij dens een spannend, gezellig en uitste kend georganiseerd toernooi. En hoe het voor Heineken was? In ieder geval een erg drukke dag voor de jongens achter de tap, want hockey fans zijn echte bierliefhebbers. Daar naast zorgden de overal aanwezige Heineken-parasols, de Heineken- reclameborden langs het veld, het bekende Perscentrum en de hoge Oranjehoed van Heineken - het po pulairste souvenir onder de toeschou wers - voor een duidelijke Heineken- uitstraling. Sponsoring van een derge lijk toernooi, in combinatie met een goede organisatie van drankvoorzie ning en ondersteunende reclame, komen het imago van Nederlands populairste bier ten goede, zeker weten!", aldus Marcel en José Marlin (Bunnik).

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 9