|l de onbetwiste leider in het premium segment van de markt. Murphy Brewery Ireland slaagt er jaar na jaar in haar marktaandeel te vergroten. Het Heineken merk wordt onder andere ondersteund door spon soring van de eigentijdse Ierse muziekcultuur. Calanda Haldengut, Zwitserland, behaalde een positief resultaat. De verkopen van het merk Heineken konden wederom worden opgevoerd. En onze Hongaarse brouwerij kon het marktaandeel handhaven. De afzet van Amstel bier lag hoger dan in 1996. De verkopen van Buckler groeiden, vooral door een verbeterde distributie. De promotie-cd van het door Amstel Hungary georganiseerde 'Concert van het jaar' kreeg de persprijs voor de meest creatieve, aansprekende en succesvolle promotie-activiteit van 1997. De afzet van brouwerij Zlaty Bazant laat een verheugende groei zien. In Polen wist de Zywiec brouwe rij haar marktaandeel verder te ver groten in een groeiende biermarkt. Onze Bulgaarse Zagorka behaalde een beter resultaat. De bierconsumptie in Bulgarije heeft te lijden onder de eco nomische problemen in het land. En de stijging van de verkopen van Hei neken Export in het Verenigd Koninkrijk overtrof de groei van het 'premium lagersegment'. Met de loka le productie van Amstel bier is begon nen. Heineken wist verder zijn distributie in Duitsland verder te vergroten en is nu verkrijgbaar in 2.000 horeca- ondernemingen. NEDERLAND De bierconsumptie in Nederland lag iets boven die van het voorafgaande jaar. De speciaalbieren namen verder in belang toe. Vooral de amberbieren zijn succesvol, terwijl de witbieren >ver hun hoogtepunt heen lijken te zijn. Het belang van alcoholvrije bie zen nam opnieuw af. Het aandeel van de pils in de Nederlandse biermarkt blijft met 88% dominant. Heineken Nederland wist de afzet verder te verhogen en het resultaat vertoonde een bevredigende toena me. Het marktaandeel kon in de com petitieve markt goed op peil worden gehouden. Kostenbeheersing en lage re inkoopprijzen droegen ertoe bij dat de marges bij gelijkblijvende verkoop prijzen intact bleven. Het Heineken merk kon met suc ces zijn grote marktaandeel verdedi gen. Heineken bier in de 'shaped can', een innovatief blik met het uiterlijk van een bierglas, bleek de consument boven verwachting aan te spreken. De verkoop van Heineken bier via de Cooltap verdubbelde. Amstel bier wist het marktaandeel op niveau te hou den. De verkopen van Vos en andere amberkleurige bieren deden het goed. Daardoor nam ons aandeel in de markt voor amberbieren toe. Dit com penseerde de lagere afzet van het alco holvrije Amstel Malt. Brand Bierbrou werij wist haar marktaandeel te hand haven. De integratie van onze horecadis- tributie- en verkooporganisatie vor dert gestaag. Naar verwachting zal dit proces eind 1998 zijn afgerond. Uit onderzoek bij de horeca-afnemers is gebleken dat onze klantgericht beid en de kwaliteit van de serviceverlening verder zijn verbeterd. De uitbreiding van de capaciteit van de Nederlandse brouwerijen met drie miljoen hectoliter verloopt vol gens plan. De extra capaciteit is nodig om aan de almaar groeiende export- vraag van Heineken en Amstel bier te kunnen voldoen. In het afgelopen jaar werd opnieuw een record hoeveel heid bier bestemd voor export gebrou wen. In de brouwerij in Zoeterwoude kwamen de nieuwe vergistings- en lagertanks gereed. In oktober is de nieuwe flessenlijn voor export in gebruikgenomen. In Den Bosch is de eerste fase van de uitbreiding van de kelders afgerond. Tevens werd hier in mei de nieuwe bliklijn voor de export operationeel. VRUMONA De Nederlandse markt voor frisdrank en mineraalwater vertoonde een for ste stijging. Het colasegment omvat nog steeds de helft van de markt. De daling van het lemon-Iimesegment bleef beperkt. Het prijsniveau van de markt lag beneden dat van vorig jaar. Ook Vrumona kon de afzet verho gen, maar in mindere mate dan de totale markt. Sterk uitgebreide marke tingactiviteiten hebben geresulteerd in een groei van de merken Pepsi Cola en Sisi en remden de achteruitgang van 7UP. De export-activiteiten namen in omvang toe. Het resultaat van Vrumona bleef achter bij dat van het voorgaande jaar. PERSOBIEEL In 1997 bedroeg het gemiddelde aan tal personeelsleden 32.421 tegen 31.682 het jaar ervoor. De consolidatie van Kumasi Brewery in Ghana, Bras series du Logone in Tsjaad en van diverse drankengroothandels in Euro pa had, evenals de start van de pro ductie in nieuwe brouwerijen in Chi na en Cambodja, een toename van het aantal medewerkers tot gevolg. Hiertegenover stond een verminde ring van het aantal personeelsleden als gevolg van herstructureringen en door verkoop van een brouwerij in Italië en wijnactiviteiten in Frankrijk. Binnen Heineken wordt onder kend dat kennis één van de kritische succesfactoren is. Kennis van produc tieprocessen, van logistiek, van onze klanten en hun voorkeuren, van de snel veranderende mediawereld als mede van communicatie- en cultuur aspecten. Zowel ons managementde- velopmentsysteem, als vaktechnische trainingen zijn erop gericht de profes sionaliteit van onze mensen op topni veau te houden. Een recent aan dachtsgebied is de ken nis van leerprocessen. Om meer greep te krij gen op kennisontwikke ling is onder meer beslo ten de Heineken Uni versity te starten. De Heineken University is geen klassieke universi teit met collegezalen en hoogleraren, maar een moderne infrastructuur waarin mensen leren de binnen het bedrijf aan wezige kennis te benut ten en daaraan zelf weer nieuwe kennis toe te voegen. VOORUITZICHTEN Heineken verwacht dat het resultaat over 1998 hoger zal zijn dan over 1997. Tegenover een gunstiger wisselkoers van de Amerikaanse dollar in vergelijking met 1997 staat de onze kerheid over de ontwik keling van de valuta's en de activiteiten in een aantal landen van het Verre Oosten. Dit, gevoegd bij onvoorspel bare factoren zoals accijnsverhogingen en andere overheidsmaat regelen en de weersge steldheid, maken het nu nog niet mogelijk een betrouwbare voorspel ling over de hoogte van de winstgroei in 1998 te doen. Voor wat betreft de winstontwikkeling van de onderneming op langere termijn, blijft Heineken onvermin derd positief gestemd. Verkopen bier onder toezicht van Heineken gebrouwen in miljoenen hectoliters 90- t-73. 70 6 o 50 40 30 TT ----- i_LÜ_ 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 '990 1989

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 5