Betere resultaten werk maatschappijen Heineken heeft een goed jaar achter de rug. '30 De verkopen van onder toezicht van Heineken gebrouwen bier stegen met 4,4% tot 73,8 miljoen hectoliter. Dit betekent dat er elke minuut op de wereld zo'n 56.000 glazen met door ons gebrouwen bier werden gedronken. Vrijwel alle werkmaatschappijen hebben betere resultaten laten zien. Dit staat in het jaarverslag 1997 van Heineken N.V. dat vorige maand is uitgekomen. In 1997 hebben wij onze positie in Europa en Afrika door nieuwe acquisities verder versterkt. In Slowa kije werd een belang van 49% ver worven in de brouwerij en mouterij Karsay. Brewinvest, een joint venture tussen onze Griekse dochtermaat- Verkopen Heineken, Amstel en Murphy's wereldwijd m miljoenen hectoliters 19-5 t 16.5 - 1.5 - o,6 1997 1996 1995 1994 1993 I Heineken I Amstel Murphy's Verkopen bier in 1997 onder toezicht van Heineken gebrouwen in miljoenen hectoliters Nederland 6,7 Overig Europa 30.5 Westelijk Halfrond 19.2 Afrika 7.8 Azië Pacific 9.6 schappij Athenian Brewery en Helle nic Bottling Company verwierf een belang van 60,2% in de Ariana Bre wery in Bulgarije. In Ghana verwierf Heineken een belang van 90% in de ABC Brewery in Accra. En begin 1998 is ons belang in de Poolse brouwerij Zywiec vergroot van 31,8% tot 50,0%. Zo meldt Raad van Bestuurs voorzitter K. Vuursteen in zijn voor woord. Overigens is inmiddels be kendgemaakt dat Heineken toestem ming heeft gekregen van de Poolse overheid om meer dan vijftig procent aandelen in de brouwerij te hebben. Er is nu een bod op nog eens 25% van de aandelen gedaan. Volgens de Raad van Bestuur zijn de ontwikkelingen op de wereldbier markt bemoedigend. "De wereldbier markt kan stijgen van 1.280 miljoen hectoliter (1996) tot circa 1.800 mil joen hectoliter in het jaar 2010. Dit betekent dal de bierconsumptie per hoofd van de bevolking in de wereld zal toenemen van de huidige 23 liter tot bijna 26 liter. Een belangrijk deel van de groei van de wereldbiermarkt zal zich manifesteren in China. Het segment van de beter geprijsde bieren is in dit land weliswaar relatief gezien klein, maar door de enorme omvang en groei van de Chinese biermarkt zeer interessant. Daarnaast zijn er nog enkele groeimarkten te noemen: Midden- en Oost-Europa, Zuid-Ame rika en ook Afrika bieden zeer goede toekomstperspectieven. Dit geldt ook voor de regio Asia Pacific, waar de huidige crisis de vooruitzichten voor de bierconsumptie voor de middellan ge en lange termijn niet wezenlijk heeft aangetast", aldus de bestuurs voorzitter. UITDAGINGEN De uitdagingen voor onze onderne ming liggen volgens de Raad van Bestuur in de zich voortdurend wijzi gende consumptiepatronen en de concurrentieverhoudingen in de wereld. In de bierindustrie is al enige tijd sprake van consolidatie op inter nationale schaal. Daarnaast zet de concentratie in grootwinkelbedrijven zich voort, terwijl het consumenten gedrag individualistischer wordt. "Op deze trends dienen wij praktisch en slagvaardig in te spelen, waarbij de verdere ontwikkeling en de vitaliteit van onze merken prioriteit hebben." EUROPA In het verslag staan verder de ontwik kelingen van Heineken te lezen in de verschillende landen. We beschrijven hier enkele ervan. Heineken is onbe twist het nummer één biermerk van Europa. Opnieuw is onze onderne ming erin geslaagd de merkkracht en de verkopen van Heineken te vergro ten. Ons tweede merk in Europa, Amstel, wist een stijging van het ver koopvolume te realiseren. Onze werkmaatschappijen in Frankrijk lieten een hoger resultaat zien. Zowel de bestaande brouwerijen als de in 1996 verworven bedrijven St. Arnould en Fisher droegen bij aan de goede gang van zaken. Door de acqui sities is het product-assortiment belangrijk verbeterd. De integratie van de nieuwe bedrijven verloopt vol gens plan en de winstbijdrage is reeds beter dan verwacht. Het Heineken merk, marktleider in het premium segment, zette zijn opmars voort. In een stabiele Spaanse biermarkt groeide het segment van de premi umbieren opnieuw. Het Heineken merk, dat de onbetwiste leider in dit segment is, vertoonde dubbele groei cijfers. Hiermee werd een groeiper centage bereikt dat de toename van het premiumsegment ver overtrof. Heineken Italia heeft grote voor uitgang geboekt met de integratie van de brouwerijen die in 1995 en 1996 werden overgenomen. Met de nieu we combinatie is een flinke verster king van de marktpositie bereikt. Het resultaat van de Italiaanse onderne ming vertoonde een aanzienlijke ver betering. Het Heineken merk liet een bevredigende groei zien. De merkpo- sitie van Heineken werd onder meer versterkt door een vernieuwde mediacampagne, de introductie van de 'longneck' lies en door sponsoring van het Umbria Jazz Festival. Athenian Brewery, marktleider in Griekenland, wist het marktaandeel te handhaven in een groeiende bier markt. De verkopen van Amstel, het belangrijkste biermerk daar, namen verder toe. Het Heineken merk bleef

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 4