I HEINEKEN VLIEGT I C K ETP ROMOTIE BREED VAN START '24 Amsterdam - Na de kick off in het Nededandse thuisverbruikkanaal, is de Heineken-promotie met vliegtic kets eind april ook van start gegaan buiten onze landsgrenzen. In juni volgt nog een speciale actie in de Ne derlandse horeca. Heineken N.V. geeft -inclusief Nederland- in zo'n 50 lan den in totaal 35.000 vliegtickets weg. Aanleiding is het 125-jarig bestaan van het merk Heineken. In totaal heb ben de vliegtickets 85 landen als be stemming. Het is de allereerste keer in de geschiedenis dat een bierbrou wer een consumentenactie organi seert van deze omvang. Het idee achter deze wereldwijde actie is nauw verwant aan de visie van Alfred H. Heineken. Tientallen jaren geleden predikte hij al: "Bier kan rei zen". Een opmerkelijke visie omdat in het algemeen internationale marke ting van bier destijds niet veel voor kwam. Vandaag de dag is Heineken bier te koop in meer dan 170 landen en het is daarmee het meest interna tionale biermerk ter wereld. De in totaal 35.000 vliegtickets zijn de belangrijkste prijzen die er te winnen zijn in de nationale promoties die in de deelnemende landen tegelijkertijd worden gehouden. Maandag 20 april begon de actie in Nederland en Frank rijk, waarna de andere landen spoedig volgen. In Nederland zijn maar liefst 10.000 tickets te winnen naar bestem mingen in alle delen van de wereld. De actiekoffer, die te koop is in de supermarkt, bevat naast 10 flesjes Hei neken (30 cl) een speciale Heineken Wereldreisgids van 48 pagina's en het Heineken Wereldpaspoort waarmee de consument na juiste invulling kans maakt op twee van de 10.000 tickets. De vliegtickets betreffen voor een groot deel continentale vluchten. Hei neken maakt voor de actie gebruik van lege stoelen op reeds gepland staande vluchten, zodat er door de promotie geen extra belasting voor het milieu ontstaat. HORECA-ACT IE BIEPERLABID Voor de Nederlandse horeca heeft het Heineken Brandmanagement Horeca een actie ontwikkeld die past binnen de internationale vliegticketpromotie. Sjoerd Zwanenburg (Brandmanager Heineken Horeca) daarover: "De actie wordt eind mei vooraangekondigd. De afnemers worden dan nieuws gierig gemaakt door het kofferlabel dat ze door ons toegestuurd krijgen. De mededeling luidt dan: 'Binnenkort wordt bij u een koffertje afgegeven'. In de eerste helft van juni wordt inder daad een klein kartonnen zaken- koffertje afgeleverd door de chauf feurs van onze Horeca-units en dran kenhandels bij de eigenaars van alle horeca-ondernemingen waar Heine ken van de tap of op fles wordt ver kocht. Dat gebeurt in de eerste helft van juni. De Heineken verkooppunten die niet door ons zelf worden beleverd, worden bezocht door de horecaverte- genwoordiger. Aan het koffertje zit een label met de tekst: "Ter attentie van de eigenaar van dit etablissement". De inhoud bestaat uit een mapje met brief en wedstrijdformulier; de 'Heineken wereldzakengids' (dit is inhoudelijk hetzelfde boekje als in de thuisver- bruik-promotie, alleen de naam is aan gepast aan het thema van de Horeca- actie) en een retourenvelop voorzien van ons (gratis) antwoordnummer. Hoe de promotie precies werkt, wordt vooraf intern goed uit de doeken gedaan binnen de Unit Horeca. Mede daardoor zal onze actie naadloos aan sluiten op die in het thuisverbruikka naal." "Het is de bedoeling dat de onderne mer op het wedstrijdformulier twee vragen beantwoordt: In welke plaats op de wereld wilt u een nieuw horecabedrijf openen? en Hoe gaat u die zaak noemen? Voor de naam van het bedrijf mag de deelnemer maximaal vijf woorden gebruiken. Een deskundige jury be oordeelt de inzendingen op hun cre ativiteit en originaliteit. De inzendin gen moeten vóór 15 juli binnen zijn. De 200 winnaars ontvangen voor zaterdag 10 augustus bericht. De vlieg tickets worden in september uitge reikt. Elke winnaar ontvangt twee tic kets. Dat gebeurt tijdens bij eenkomsten op vestigingen van de Unit Horeca. De gelukkige winnaars wordt pas daar bekendgemaakt waar ze 'op zakenreis met Heineken' naar toe gaan", aldus Sjoerd Zwanenburg.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 24