Moderne lijn doet denken aan toen Tijdens het WK voetbal zal het nieuwe Amstel 5 liter blik in menig huiskamer te vinden zijn. Daarom maakt Nederland vanaf half mei via commercials en advertenties kennis met het nieuwe, grote broertje van het 33 cl blik. DEN BOSCH START PRODUCTIE AMSTEL 5 LITER BLIK i Dat is een serieuze deadline, dus is er de afgelopen maanden in 's-Hertogenbosch met man en macht aan gewerkt om de productie op tijd te kunnen starten. Speciaal voor het afvullen van dit afwijkende formaat blik, is in korte tijd een totaal nieuwe verpakkingslijn gebouwd. In Den Bosch wordt gezegd: "Wij zijn een specialiteitenbrouwerij en trots dat Den Bosch weer iets aparts heeft." De eerste werkzaamheden Zelden zag een productielijn er zo compact uit als hier: Colonne 18 neemt alles bij elkaar maar enkele tientallen vierkante meters aan ruim te in beslag. Het bier wordt met een warmtewisselaar gepasteuriseerd en 'ontvangen' in de buffertank. Dan gaat het naar de vuiler, waar het bier wordt afgevuld in de 5 liter-vaatjes, die vervolgens worden gesloten en afgespoeld. Hier is het ambacht van bier bottelen zelfs voor de leek weer tot begrijpelijke proporties terugge bracht. Hans van de Werken, als afdelings technoloog betrokken bij de construc tie van Colonne 18: "Het is hetzelfde productieproces als bij het kelderbier en de vaten, maar dan kleiner. Een terugkeer van het ambacht." Theo de Vries, teamleider van de zeskoppige ploeg: "Het is een beetje 'back to the sixties'. De mensen die hier werken vinden het prachtig. Door de klein schaligheid hebben ze meer direct contact met het eindproduct." BETER VOOR MILIEU Het Amstel 5 liter blik is vooral ideaal voor groepsgebruik, zoals bij de barbe- Het installeren cue in de zomer, het WK voetbal op de buis en op feest jes. Bij het blik, dat in de winkel een kleine twintig gulden gaat kosten, zit een tapkraantje, dat de gebruiker zelf kan bevestigen. In plaats van vijftien losse blikjes koopt de consument nu één groter blik. Amstel zette vorig jaar een testmarkt uit bij Edah in de drie noordelijke pro vincies. Daarnaast werd een aantal consumentenonderzoeken gehouden (zie ook het verhaal over de Amstel commercials elders in dit blad)Patrick van Schie was hierbij betrokken namens Marketing Amstel vlak voor dat hij kortgeleden overstapte naar Marketing Heineken. Volgens Patrick waren de reacties van de consument in de testfase erg positief. "Het vaatje is prachtig om te zien. En het doe-het- zelf-aspect is voor veel mensen leuk en spannend. Je laat bij feestjes zien dat je iets bijzonders in huis hebt gehaald. Een blijvertje? Dat geloof ik

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 16