Exportteams nemen kosten onder de loep In lijn met een nieuwe inkoopstrategie binnen Heineken Export en Heineken USA (het realiseren van kostenbesparingen door het aangaan van partnerships met een beperkt aantal rede rijen), heeft de afdeling Inkoop binnen Export acht zogenoemde 'improvementteams' (verbeterteams) opgezet. Dit zijn multidisciplinaire teams, die uit medewerkers van Heineken en de betrokken rederijen bestaan. Elk team houdt zich met een ander onderwerp bezig. Een daarvan, het zogenoemde 'invoicing team', buigt zich over de facturering. Dit team is 8 oktober 1997 van start gegaan met de opdracht te onder zoeken hoe en waar kos tenbesparingen gereali seerd kunnen worden op het gebied van facturering. Dat heeft onder meer geleid tot een andere manier van factureren. "In plaats van na elke verscheping, krij gen we nog slechts eenmaal per maand een vrachtnota. Wij hoeven nog maar een maal per maand nota's te controleren. Dat is adminis tratief minder bewerkelijk. Bovendien besparen beide partijen administratiekos ten bij de bank en porti, doordat de nota's nu per E-mail (Internet) worden doorgestuurd", legt Yvonne de Jong uit. heen te kijken. Het gaat om het gemeenschappelijk belang met kos tenbesparing als centrale en gemeen- René Roest, Ger Oosterom, Eric Zoet, Sharita Ramharakh, Yvonne de Jong (niet aanwezig op de foto: Lia Vlaming) van de afdeling Inkoop van Export in het WTC-gebouw te Schiphol Theo van Ravesteijn en Edwin Zwaai van Sealiner Nederland B. V. in Rotterdam Eric Zoet, senior medewerker Speciale projecten Export Financial Depart ment, vult aan: "Bij het zoeken naar besparingen is het de kunst om over de grenzen van je eigen onderneming schappelijke doelstelling van de rede rijen en van Heineken. Als zowel Hei neken als de rederij geld kunnen besparen met de manier waarop vrachtkosten doorberekend worden, dan moeten wij dit niet tot morgen uitstellen." Gedurende het project zijn problemen besproken over de aanlevering en het formaat van gegevens, zoals vrachtta rieven, ordernummers, container soort, etc. Goede afspraken over de wijze waarop onze beider systemen (factuur)gegevens lezen, leggen de basis voor een financiële afhandeling van de transactie door het gebruikma ken van EDI (Electronic Data Inter change): de elektronische manier om via een strak patroon allerhande gege vens uit te wisselen. Nu wordt er bin nen EF AD-administratie (Export Financial Accounting Department) nog niet gewerkt met betaling via EDI, maar het is mogelijk om over een periode van één tot drie jaar met onze vier grote verschepers te komen tot het betalen van rederijnota's met onze eigen order-entry als gegevensbron.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 15