OPNIEUW PROMOTIE ten bedacht. Maar meestal wordt er geen of weinig gebruik van gemaakt. Communiceren is echter niet alleen denken, maar ook doen", aldus Else- miek. Op grond hiervan formuleerde zij de volgende aanbevelingen, die tijdens de presentatie van 27 april in het kort werden weergegeven: "Zorg ervoor dat managers vaker op de 'vloer' wor den gezien. Medewerkers ervaren het als motiverend wanneer er van hoger op interesse wordt getoond voor hun werk. Persoonlijk contact en terug koppeling verkleinen de afstand tus sen de uitvoerder en de beleidsmaker. Zorg verder voor een 'inloop-uurtje'. Het kan heel prettig zijn als de manager een vast moment in zijn agenda heeft waarop hij bereikbaar is voor iedereen. Zorg voor een tweege sprek. Daar wordt binnen Heineken nog te weinig gebruik van gemaakt. Door middel van deze gesprekken krijgt de manager meer feedback van de medewerker. Het wederzijds begrip zal hierdoor toenemen en gedrag kan worden aangepast. En herstructureer het werkoverleg. Zorg dat het doel duidelijk is voor de medewerkers, 1Onderzoek de mate waarin communicatie als management-instrument wordt toegepast, de wijze waarop dit gebeurt en de mate van verbetering. Onderzoek de mate waarin parallelle communicatie hierin de juiste ondersteuning biedt. 2. Managers kunnen alleen op communicatie-inzet worden afgerekend aan de hand van harde en meetbare definities. Zorg daarom voor een definitie. En maak communicatie een prestatie-indicator, waarop je leidinggevenden kunt afrekenen. Gebruik hierbij ook de zogenoemde 'shared values', gezamenlijke waarden van de gelijknamige ALT-werk- groep. 3. Praat daarover met elkaar. Maak uitkomsten onderdeel van communicatie-plannen, integreer ze in managementopleidingen. 4. Erken dat ook manager geen totaalbeeld hebben van ondernemingsbrede vraagstukken. Schep daarom voorwaarden om managers actief bij het ondernemingsbeleid te betrek ken. 5. integreer 'warme' communicatievaardigheden in alle managementtrainingen. 6. Geef als organisatie inhoud aan het begrip 'openheid'. 7. En zorg ervoor datje als Public Relations-afdeling met communicatie vóór op de bok zit. Integreer bijvoorbeeld vaste communicatie-activiteiten in operationele plannen. EN VERDER: - Neem afscheid van Mensen Maken Heineken als project. Zet het dóór als proces van alle dag; - èn benoem vier successen op ieder niveau; - gebruik CAVO/CAO-ontwikkelgesprekken óók om de kwaliteit van de lijn communicatie te toetsen; - stimuleer het gebruik van Intranet. werk met een agenda en evalueer waar mogelijk." aanbevelingen werkgroep Op grond van het onderzoek en de analyses kwam de ALT-werkgroep in haar eindrapport tot een zevental aan bevelingen, die de groep 27 april niet alleen ter tafel legde maar ook daad werkelijk wil realiseren. Jan Willem Buij hierover: "Het kan zijn dat som mige van onze aanbevelingen al eens eerder zijn geopperd of ter sprake zijn gekomen. Interne communicatie is uiteraard altijd onderwerp van gesprek in een onderneming. Wij wil len echter af van de vrijblijvendheid van de aanbevelingen. We heffen onze groep dan ook niet op, voordat een en ander is ingevoerd. Kortom, we voelen ons als werkgroep verant woordelijk voor de begeleiding, het adviseren bij en de invoering van de door ons opgestelde aanbevelingen. Vandaar dat we ook geen einddatum noemen. We kunnen de werkgroep pas opheffen als onze doelen zijn gere aliseerd." bunnik - Ook bij de tweede geza menlijke promotie van Pepsi, Sisi en 7Up van dit jaar gaat het om muziek. Zoals de promotienaam 'Pepsi Music Exclusives' aangeeft, zijn er bij Pepsi en de twee andere merken artikelen te krijgen, die nergens anders verkrijg baar zijn. Bij de nieuwe promotie werkt Vrumo- na samen met de platenindustrie en de Free Record Shop. Om van de actie te profiteren moet de consument tien 'Music Bucks' sparen, die vanaf begin mei op de etiketten van de 1,5- en 2- literflessen van de drie merken zitten. Voor die tien Music Bucks krijgt de consument tien gulden korting op een van de negen cd's die bij de Free Record Shop te koop zijn. De collectie bestaat uit negen album cd's van po pulaire artiesten, die bekend zijn van een notering in de hitlijsten. Het gaat om Natalie Imbruglia, Close II You, Aqua, Daze, Robyn, Usher, Volumia, Erykah Badu en Espen Lind. Tot half juni worden de flessen met de actie-etiketten uitgeleverd. De Music Bucks zijn geldig tot eind juni. Daar naast hebben sommige zaken nog speciale acties, zoals een Pepsi Pop Schoolagenda bij Albert Heijn.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 11