"COMMUNICATIE IS NIET ALLEEN DENKE MAAR VOORAL OOK DOEN!" 30 110 "Na Mensen Maken Heineken is de tijd rijp om interne communicatie te zien als een volwaardig manage ment-instrument. Goede communicatie leidt bij medewerkers tot grotere tevredenheid, meer motivatie en betere prestaties. Integreer daarom 'warme communicatievaardigheden' in alle managementtrainingen, reken managers op communicatievaardigheden af, geef als organisatie inhoud aan het begrip 'openheid' en zorg ervoor dat communicatie-momenten in operationale plannen worden opgenomen. Stimuleer tweege sprekken en houd periodieke onderzoeken naar de communicatie binnen de onderneming." Deze aanbevelingen deed de Action Learning Traject-werk groep Communicatie maandag 27 april tijdens de presentatie van haar onderzoek naar de interne communi catie binnen Heineken Nederlands Beheer. De bijeenkomst vond plaats in het Koelschip in Amsterdam voor onder meer Bestuursvoorzitter de heer Vuursteen en de directeuren Hamers en Overgaauw van Heineken Nederlands Beheer. De presentatie werd gegeven door Maarten Bakke nist (hoofd Interne Public Relations Heineken Nederland) en lid van de werkgroep. De overige leden van de werkgroep zijn: Hans de Vos, Emile Baade, José Peiger, Sigrid Lindström, Anneke van de Wijngaart, Wim Koel, Frans van Oorschot, Leen van Pari don, Carel Mensing, Elsemiek Deen en voorzitter Jan Willem Buij. DOEL WERKGROEP De werkgroep Communicatie is vorig jaar in het leven geroepen vanuit het Action Learning Traject van de directie Heineken Nederlands Beheer en de Centrale Ondernemingsraad. De groep had tot doel aanbevelingen te doen om de directe communicatie in de lijn te verbeteren. Jan Willem Buij hierover: "We hebben daarbij bewust niet gekeken naar de formele, onder steunende communicatie. Dat is wat wij noemen de koude communicatie, omdat het meestal gaat om communi catie middels video, bedrijfsbladen, kranten en andere publicaties. In feite is dat éénrichtingsverkeer, zonder dia loog. Die heeft alleen ondersteuning van de lijncommunicatie tot doel. Er komt geen menselijk contact tot stand. Warme communicatie houdt in dat er direct contact is tussen bijvoor beeld de leidinggevenden en de werk nemers. Dan gaat het om lijncommu nicatie. Werkoverleg is hiervan een goed voorbeeld. En juist die commu nicatie betrof het onderzoeksgebied van de werkgroep." DRIE STAPPEN Het onderzoek van de werkgroep bestond uit drie stappen: de opzet van het totale onderzoek en beschrijving van de werkvelden met parallel daar aan onder meer de uitvoering van een onderzoek onder een dwarsdoorsne de van de organisatie. Voor dat laatste heeft Elsemiek Deen dertig medewer kers van Heineken geïnterviewd. Ten slotte analyseerde de werkgroep alle uitkomsten en stelde zij een aantal aanbevelingen op. Werkgroepslid Maarten Bakkenist over de analyse van de uitkomsten: "Managers zijn te vrijblijvend met betrekking tot hun communicatiever antwoordelijkheid, vaardigheid ont breekt en ondersteunende middelen als bijvoorbeeld een intern blad wor den nog te vaak gebruikt als excuus om niet zelf te hoeven communice ren. Er zijn onvoldoende concrete ins trumenten aanwezig om de kwaliteit van de eigen communicatie te verbe De ALT-werkgroep Communicatie teren. Ook is er geen concrete maat staf' om managers hierop af te reke nen. Dat is dus iets waaraan we moe ten werken, willen we echt tot verbe teringen komen." PARALLELLE ONDERZOEK Het onderzoek dat Elsemiek Deen voor de ALT-werkgroep onder een dwarsdoorsnede van de medewerkers binnen HNB heeft gehouden, bracht soortgelijke conclusies naar voren: managers moeten zich regelmatiger op de 'vloer' laten zien. Er is duidelijk meer behoefte aan informatie die bui ten de eigen werksfeer ligt. Medewer kers voelen zich vaak niet betrokken bij het beleid. En bovenal: er is een voorkeur voor mondelinge commu nicatie, met name tweegesprekken, met de manager die verder gaan dan de taakinformatie. Bij communicatie ligt volgens Elsemiek de nadruk op 'doen'. "Binnen Heineken weten we weliswaar veel over communicatie. Ook zijn er al goede communicatie middelen en communicatiemomen-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 10