Nieuws op Roka 98 Heineken was van 8 tot en met 11 maart pn SM3SB sent in Utrecht tijdens de Roka 98, de tweejaarlijkse nationale vakbeurs voor de levensmiddelenhandel. Deze keer ha Heineken een extra grote stand vanwege het 125 jarig bestaan van het merk Heineken en vanwege vernieuwingen op h gebied van winkelinrichting, verpakking en promoties. De Roka 98 trok ruim 45.000 bezoekers. m ÜE5SS3 lianraarö earns CW3 5Ü33B3 Verspreid over diverse hallen in het Jaarbeurscomplex zijn er vele stands met producten van zeer uiteenlopende aard. Alles wat met de supermarkt te maken heelt, van inrichting tot assortiment, wordt getoond. Eigenaren, bedrijfsleiders en medewerkers in de levensmiddelen handel en scholieren die een beroeps opleiding voor die branche volgen, komen naar de Roka. De Heineken stand bestond uit twee (door een gangpad gescheiden) delen. In het ene deel werd The World of Beer getoond: de nieuwe manier van Heineken om bier te presenteren in grote supermarkten. In het andere deel stond gastheerschap centraal. Hier ontvingen thuisverbruik-verte- genwoordigers, accountmanagers en verkoopleiders hun klanten. Zij infor meerden hen over de diverse vernieu wingen en promoties. NIEUWTJES Zoals over de komende Heineken pro motie waarbij in het kader van het 125-jarig bestaan van het merk Hei neken tienduizend tickets te winnen zijn (zie de vorige Vers van 't Vat). Een beursnieuwtje is de 'wide opening end can', het Heineken blikje met de grote opening, zodat er gemakkelijker uit kan worden geschonken of gedronken. Een gal in de markt. Ver der is er het 5 liter blik van Amstel, dat vanaf 15 mei op de markt komt en waarover meer in het vol gende nummer van Vers van 't Vat. Veel belangstelling is er voor de 'Heineken Bier scan', die de afdeling Retail Services op twee pc's demonstreert. Met dit systeem kan Heineken het 'verzorgingsgebied' van een supermarkt analyse ren en in kaart brengen, vaststellen wat voor con sumenten de supermarkt bezoeken, welke acties hen aanspreken en bepa len welk assortiment de supermarkt daarom zou moeten voeren. WORLD OF BEER De meeste aandacht ging echter uit naar de grote presentatie 'The World of Beer', dé blikvanger van de Heineken stand. The World of Beer geeft aan hoe een bier schap er in een (grote) super markt zou kunnen uitzien. De presen tatie geeft de bier afdeling meer sfeer zoals vaak nu al te zien is bij de wijn afdeling met hou ten vaten, rieten manden en drui venranken bij voorbeeld. "Het is een door Heine ken bedachte pre sentatiefilosofie om bier een toege voegde waarde te geven. Meer emo tie", legt Christi- aan Hintzen (Ver koopleider Thuis- verbruik Bier voor de regio Zuid en coördinator van de stand) uit. "Onze klanten reageren er heel positief op. Naast sfeervolle elementen zit er ook een logistieke kant aan de presentatie. Via een rollenbaan worden de best verkopende kratten direct uit het magazijn aangevuld. Boven de krat ten is er ruimte voor de presentatie van losse flessen in een schuin geplaatst krat." Een dergelijke presen tatie is te zien in de Konmar op de Kop van Zuid te Rotterdam. Tevens introduceert Heineken h zelfspiegelende schap. Door de si packs op een schuin schap te plaatse wordt het assortiment overzichteli gemaakt. De schapplanken kunni naar voren worden uitgetrokke zodat bijvullen achterop het sch, eenvoudig is. Daardoor wordt h 'first in, first out' systeem bevorder wat het langst in het vak staat, sta voorop en wordt het eerst gepal Bovendien ziet het scha]) er kwalit tief beter uit. "Deze presentatie geschikt voor iedere supermarkt", vt Christiaan Hintzen aan. 50 JAAR ZELFBEDIENING In een andere hal kon de bezoek Heineken opnieuw tegenkomen, een kubus, als onderdeel van de pi sentatie "Vijftig jaar zelfbedienin van het Centraal Bureau Levensmi delen. Het is in 1998 namelijk vijfi jaar geleden dat de eerste zelfbedi ningszaak werd geïntroduceei Enkele fabrikanten zoals Heineke Douwe Egberts, Melkunie, Honig i Nutricia haakten in op dat thema nu Direct aanvullen vanuit het magaz via een rollenbaan een historisch overzicht. Heinek toont tijdens de Roka oude kratten andere artikelen uit liet Heinek museum. Op monitoren werden n< talgische reclamefilms getoond.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 6