geeft kwaliteitssignaal af" Heineken Brouwerijen Tapservii heeft onlangs het Tap Oké-certificaat geïntroduceerd. Horeca-ondernemers die maandelijks hun tapinstallatie latt onderhouden door de Tapservice krijgen dit kwaliteitscertificaat uitgereikt. 'Onze horeca-relaties hebben er behoefte az om aan hun gasten kenbaar te maken dat zij aan kwaliteitszorg doen. Door het Tap Oké-certificaat op te hangen geven een kwaliteitssignaal af', zegt Theo Lek van de afdeling Marketing. eineken Brouwerijen volgt vanzelfsprekend voortdurend de ontwikkelin gen bij haar klanten. Eén van de ontwikkelingen die de Tap service opviel, was dat horeca ondernemers steeds kwali teitsbewuster opereren. 'En dat heeft weer als reden dat de consument steeds kritischer en steeds mondiger wordt. Wij willen graag met onze klanten meedenken in deze en daarom introduceerden we het Tap Oké-certificaat', aldus Theo. Theo Lek (links)en Henk van Klompenburg Een werkgroep onder leiding van Elenk van Klompenburg van Heine ken Brouwerijen Tapservice (sinds 1998 de nieuwe naam voor de Horeca Tapservice) werkte vanaf half 1997 de plannen uit. In de werkgroep hadden ook Olaf Roeleveld (Tapservice Regio Noordwest), Wirn Koel (Marktonder zoek Horeca), Marja Vianen (Marke ting) en Theo Lek zitting. DRIE TYPEN CERTIFICATEN In totaal zijn, met het oog op de samenstelling van de horecamarkt, het certificaat vermeldt dat het bedrijf de tap met grote regelmaat laat con troleren, zodat de klant er van op aan kan dat het bier op z'n best smaakt. Onderaan het certificaat kan de Tap- service-medewerker de betreffende maand waarin hij controleert afstem pelen, waarmee duidelijk wordt dat hij elke maand langs komt. Het kleuri ge certificaat vermeldt verder het Tap Oké-logo en de naam van de betreffende onderneming. Het certifi caat is op A4 formaat en heeft een kunststof omlijsting. 1 drie certificaten ontwikkeld: één voor etablissementen die Amstel 1870 op de tap hebben, één voor schenkers van Amstel en één voor ondernemin gen die Heineken tappen. De tekst op Medewerkers van de Tapservice nemen het certifi caat ter introduc tie bij servicebeur ten mee. Horeca ondernemers zijn vrij in hun keuze om het certificaat wel of niet aan te nemen en op te hangen. 'Met deze actie tonen we ons klantgericht', zegt Theo. 'We laten zien dat we graag willen meedenken als partners in business. De goede relatie tussen Heineken Brouwerijen Tapservice en de horeca-ondernemer wordt hiermee nog ee extra onderstreept.' Adve tenties die vanaf mei in horeca -vakbladen zulk worden geplaatst, onde steunen de actie. De bedo ling is dat later dit jaar 0( Tap Oké-schildjes voor tapkranen worden geïntr duceerd en dat de Tapsen ce-medewerkers afscht mers met het Tap Oké-lo; meekrijgen, die ze kunne uitdelen. GERUSTSTELLEND Theo ziet het Tap Oké-certificaat één van de signalen waaruit de consi ment kan afleiden dat de horecagel genheid die hij/zij bezoekt, haar zaa jes goed op orde heeft. 'Een optelso van dergelijke signalen maakt dal i consument voor deze zaak Iciest blijft kiezen', zegt hij. Theo verwac niet dat de bezoeker zich direct z realiseren dat een slecht onderhol den tap een grote invloed heeft op kwaliteit van een natuurproduct bier. 'Je moet het zien als de kwa teitssticker die je ook wel op autc ziet: je weet niet precies waar die vo< is, maar het geeft wel een geruststc lend gevoel. Degenen die het echt w len weten, zoeken het wel uit.' Met het Tap Oké-certificaat loopt He neken Brouwerijen Tapservice we een stap voor op de concurrent! meent Theo. 'Wij leveren al dienste die particuliere onderhoudsbedrijve niet bieden, zoals het preventi onderhoud dat wij gratis uitvoere Het Tap Oké-certificaat is een extraat waarmee wij ons nog meer kunne onderscheiden van de concurrenti en waarmee de bedrijven die Hein ken of Amstel schenken zich kunne onderscheiden van bedrijven die d niet doen.'

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 4