Professor Annemieke Roobeek
reikt. Verder is er een communicatie
team elke dinsdagmiddag van 14.00
tot 17.00 uur in wissel-
dienst voor iedere deel
nemer bereikbaar. Het
telefoonnummer hier
van is 071-5457795. In
dat team zitten Maarten
Bakkenist, Peter Everts,
Marguerite de Ruijter
(allen Public Relations),
Marien van Gaaien
(COR), Henk Arens
(opleider en schaduw-
lid), Jolanda de Wit en
Nina Lazeron (beiden
MTO). Daarnaast is er
een speciaal CC:Mailadres, Action
Learning Opleiden, in het leven
geroepen.
VOIGEHIPE DATA
De volgende sessies zijn op 28 april, 14
mei, 26 mei, 9 juni en 16 juni. Infor
matie over het verdere verloop van
het leertraject verschijnt ook op het
BrowseHUIS (Heineken Intranet).
Verder komen er nog drie speciale
kranten uit, waarin verslag wordt
gedaan van de tot dan toe behaalde
resultaten. Voorvragen kunt u terecht
bij Nina Lazeron, hoofd MTO (071-
5456469) en Marien van Gaaien,
secretaris COR (071-5456077) in Zoe-
terwoude.
Nicolaas Groot (links op de foto)
"Als je de kans krijgt mee te doen, moetje die kans ook pakken", vertelt Monique Bakhuij-
zen Juridische Dienst Heineken Nederland) over haar aanmelding voor ALT. "Ik wilde
al lange tijd weer iets nieuws leren en daar kreeg ik met ALT de kans toe." Over het verloop
van het traject tot nil toe is ze tevreden: "In het begin vond ik een en ander te vaag. Maar nu
ik begrijp dat het om iets heel nieuws gaat, wil ik er ook honderd procent voor gaan. Boven
dien heb ik tot nu toe alleen maar enthousiaste reacties gekregen tijdens de verschillende
interviews die we in de organisatie hebben gehouden. Iedereen, van hoog tot laag, is
enthousiast en bereidwillig om aan Samen Zakendoen mee te doen. Er komt zoveel infor
matie over opleidingen los door die interviews, iets wat je volgens mij anders nooit voor
elkaar had gekregen. Daarom geloof ik ook in ALT: het is volgens mij een heel werkbaar con
cept."
na afloop van alle bijeenkomsten
team- en schaduwleden overleg voe
ren over de te ondernemen acties.
Ook worden zo alle werkopdrachten
van de verschillende sessies gezamen
lijk aangepakt. Team- en schaduwle
den vertellen vervolgens de lokale
schakelpunten wat er tot dan toe
besproken is en hoe de communicatie
in de vestiging wordt aangepakt. De
zogenoemde ambassadeurs vormen
een 'vliegende brigade' voor de rest
van de organisatie. Zij laten zich infor
meren door de teamleden en overleg
gen met hun collega-ambassadeurs
hoe zij de taken verdelen. Samen met
de anderen zorgen ze voor het door
vertalen van de ALT-resultaten naar
de rest van het bedrijf.
"Zij zorgen in feite allen voor de com
municatie rond dit leertraject. Het is
namelijk de bedoeling dat we ieder
een in de directe omgeving op de
hoogte houden van ALT. Zodat het bij
alle medewerkers gaat leven", aldus
Nina Lazeron. "Daarbij kunnen wij
onder meer gebruikmaken van al
bestaande communicatiemiddelen als
Vers van 't Vat, het BrowseHUIS
Intranet van Heineken Nederland),
Brouwerijnieuws en Leven in de
Brouwerij, maar ook van de specials
>ver dit traject en de kranten die nog
uitkomen." Overigens kunnen de
deelnemers ook terugvallen op de
hecklists en andere hulpmiddelen die
lijdens een speciale bijeenkomst over
communicatie op 26 maart zijn uitge-
Ook Nicolaas Groot (Colonne 5, Zoeterwoude) is enthousiast over ALT. "Ik heb me destijds
opgegeven omdat opleidingen binnen Verpakken momenteel heel actueel is. Maar ook
omdat ik, ik ben zelf nog maar kort in dienst bij Heineken, het leuk vind om de organisatie
vanuit verschillende invalshoeken te kunnen bekijken. Wat het traject tot nu toe betreft kan
ik kort zijn: "Het is heel spannend. Ik hoop dat we straks met een concreet opleidingsplan
kunnen komen, waar Heineken ook wat aan heeft. Niet in de sfeer van 'als ik niet aan oplei
dingen doe, ben ik m'n baan kwijt', maar meer als toekomstperspectief. Iets wat uit de taak-
teams zelf naar voren komt. En ten slotte dat hel duidelijk wordt dat een team opleidingen
en het van elkaar leren nodig heeft om als team te kunnen fungeren.