rliJjJiJr'HJlü UjjJüJiJjjJiJiJjJjJjJJJjJjl 3fjjJlJ.diJ.yJ £h-IJJJiL[J Zd2jJi.yjJjJiJ.yjJ 2^ st-i Een concrete opleidingsaanpak, die besproken wordt met directie, medezeggenschap en wordt gebruikt als richtsnoer voor lijnma nagers, P&O-ers en opleidingsafdelingen. Dat is hel einddoel van het onlangs gestarte Action Learning Traject 'Samen Zakendoen', een initiatief van de Centrale Ondernemingsraad en de directie Heineken Nederlands Beheer. Daarbij gaat het niet om een van tevoren al door de directie uitgewerkt plan, maar om een ontwikkelingstraject dat vanuit de deelne mers zelf naar voren komt. Aan het einde van het traject moeten er concrete actiepunten liggen. Een verslag van de eerste bijeenkomsten. COMMUNICATIE Een viertal deelnemers aan de slag in een werkgroepje cultuuromslag en vraagt om inzet en inspanning van iedere deelnemer. We gaan, zonder sturing van bovenaf, zelf op zoek naar thema's om tot een con crete opleidingsaanpak te komen. En dat in samenwerking met anderen binnen de onderneming, met de directie en met de Ondernemingsra den. Bovendien worden we straks zelf verantwoordelijk voor de invoering van de door ons voorgestelde oplei dingsaanpak. Die verantwoordelijk heid is wellicht ook nieuw voor ons, waar we nog mee moeten leren omgaan. Maar daar gaat het ook om bij ALT: leren door te leren met en van elkaar." Monique Bakhuijzen De doelstelling van ALT werd nog eens duidelijk gemaakt tijdens de sessies van 17 maart en 7 april in Amsterdam. Die dagen kwamen alle strategieteamleden bijeen op de afde ling Export in het WTC-gebouw op Schiphol. Op het programma van 17 maart stond onder meer een algeme ne presentatie van Paul Hamers (directeur HNB) en Nina Lazeron (hoofd Manage ment Trainingen Opleidingen) over arbeidsver houdingen. Ook was er gelegen heid om vragen te stellen. Op 7 april werden de resul taten bekendge maakt van inter views die de deel nemers binnen de organisatie hebben gehou den. Deze inter views draaiden vooral om vragen als: 'Wie is er bin nen de verschillende vestigingen ver antwoordelijk voor opleidingen?' 'Hoe wordt bepaald wie er gaat?' 'Wat zijn de toekomstverwachtingen van de lijn- en staffunctionarissen en de decentrale P&O mensen?' En: 'Welke ervaringen zijn er bij andere bedrijven te vinden?' De interviewresultaten maakten duidelijk dat er vooral een verschil is tussen CAVO- en CAO-per- soneel in motivatie en initiatief tot en informatie over opleidingen. Maar ook dat er bij productiemedewerkers nauwelijks sprake is van een individu ele loopbaanontwikkeling. Aan de hand van deze resultaten en vragen van de aanwezige deelnemers ging professor Annemieke Roobeek, die ALT begeleidt, nog eens in op het doel van het traject. "Ik geef toe dat de aanloop naar de praktische kant van dit traject wellicht anders verloopt dan bij andere traject en binnen ons bedrijf. De aanpak van ALT is ook nieuw voor Heineken. Dat vergt een Die eigen verantwoordelijkheid kwam ook naar voren bij de commu nicatie over ALT. Om iedere mede werker van Heineken telkens goed op de hoogte te houden van de vorderin gen van het Action Learning Traject zijn er naast de strategieteamleden en de schaduwleden ook zogenoemde ambassadeurs en lokale schakelpun- ten benoemd. Het is de bedoeling dat Deelneemster Yvonne de Boer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 16