Amstel legt rituelen sportliefhebbers vast NIEUWE CAMPAGNE zoeterwoude - Deze week ging een nieuwe campagne van Amstel van start: de Amstel Official Fan-cam pagne, die draait om rituelen van sportfans. Voorafgaand aan de Amstel Gold Race op 25 april, stond in sport bladen zoals de Wielerrevue en in het sportkatern van De Telegraaf een bij zondere paginagrote advertentie. Met een grote foto van Ben Reigersberg en de beschrijving van het ritueel dat hij altijd uitvoert voor elke wielerwed strijd. Ben is namelijk wielerfanaat. Tijdens een wielerkoers houdt hij alle tijden, scores en prognoses bij. Dan wordt hij onder papieren bedolven, waar hij vervolgens niets aan heeft. De uitsla gen staan namelijk eerder op Teletekst dan bij hem op papier. Na een koers gooit hij alle papieren dan ook direct weg. Maar hij heeft dit ritueel omdat hij ervan overtuigd is op deze manier invloed te kunnen uitoefenen op de uitslag van de koers. De afzender van de advertentie was duidelijk herkenbaar door het kleur gebruik van zwart, wit en rood (de kleuren van het Amstel logo) en het Amstel logo aan de onderzijde van de pagina. Amstel wil de consument met behulp van deze nieuwe campagne duidelijk maken waarom het merk- sponsor is van voetbal en wielrennen. Amstel is sponsor ten behoeve van de echte wieier- en voetbalsupporter. "In deze campagne gaat het ons om de échte supporters. Om de mensen die, ongeacht rang of stand, echt hart voor hun sport hebben. Die willen we hier mee eren. We willen de echte sport liefhebber in zijn beleving raken. Het ritueel dat de sportliefhebber heeft, onderstreept zijn band met de club, ploeg of sporter", legt brandmanager Amstel Thuisverbruik Patrick van Schie uit. echte supporters De nieuwe campagne verschijnt al leen in gedrukte media, dus in tijd schriften en dagbladen. Vlak voor voetbalwedstrijden als de finale om de Amstel Cup, de kampioenswedstrijd in de Totodivisie en wielerwedstrijden als de Tour de France, zullen in een select aantal sportbladen en sportka- terns van landelijke dagbladen de paginagrote advertenties worden op genomen met een sportliefhebber in de hoofdrol. De hoofdrolspelers zijn geen modellen, maar echte suppor ters. Zij hebben (in groten getale) ge reageerd op oproepen in advertenties om mee te werken. Zij worden, af hankelijk van hun vaste ritueel, thuis of onderweg gefotografeerd door een reportagefotograaf. Bierstylist Loek Janssen van Marketing begeleidt de opnamen. De mensen worden ge toond zoals ze zijn, in hun eigen om geving. ookeen ritueel? Heeft u ook een vast ritueel voor de wedstrijd van uw favoriete voetbal club of wielerploeg (of wielrenner)? Draagt u dan bijvoorbeeld altijd de zelfde kleding, houdt u de standen bij met een speciale pen, eet u altijd een bepaald gerecht of moet u bepaalde bewegingen maken om er zeker van te zijn dat uw favoriet het goed doet? Of kent u iemand in uw omgeving, die dat doet en die wil meewerken aan de Amstel rituelencampagne? Dan kunt u zich schriftelijk aanmelden bij Hei- neken Nederland B.V., t.a.v. de afde ling Marketing Amstel, postbus 530, 2380 BD Zoeterwoude. Wellicht wordt er dan van u ook een foto gemaakt en gaat u de geschiedenis in als sportliefhebber met een ritueel, vastgelegd door Amstel, 'Official Fan' van wielrennen en voetbal. Als AZ'67 winnaar wordt van de Totodivisie, verschijnt de foto van Josef Vermanen uit Alkmaar in een Official Fan-advertentie in de bladen. Josef Vermanen is 58 jaar, AZ-supporter en hij fietst naar alle plaatsen waar AZ moet spelen. Deze foto 's zijn gemaakt toen hij op weg was naar Cambuur in Leeuwarden

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 12