Heineken voorbereid op het """ÏE Rroa. Liften die niet meer werken, verwarmings- en toegangs systemen die plotseling staken en computers die de meest vreemde berekeningen geven van bijvoorbeeld pensioenen of de leeftijdsbepaling van ons bier. Dit alles kan gebeuren als gevolg van het zogenoemde 'millennium- of 2000-probleem': het feit dat jaaraanduidingen in de computer maar met twee cijfers worden weergegeven. Onder leiding van Heineken corporate zijn de diverse werkmaatschappijen vorig jaar gestart met een inventarisatie van de te verwachten problemen. Dit alles om te voorkomen dat we per 1 januari 2000 voor verrassingen komen te staan. probleem gewezen. Corporate be-waakt de voortgang van dit proces. In oktober 1997 is een projectgroep gestart om alle brouwerijen te ondersteunen om hun opdracht vóór 1 april 1999 af te ronden. Oftewel voor die datum moet alle hard- en software bestand zijn tegen het millenniumprobleem. Ook vindt er regelmatig overleg plaats met corporate IT, DIM (Heineken Nederland) en ande re bedrijven als Akzo en Unile ver om zo veel mogelijk erva ringen uit te wisselen. Heineken gaf deze millenniumklok vorig jaar als eindejaarsgeschenk aan horecarelaties Toen het computertijdperk net begon, waren geheugen- en opslagcapaciteit nog heel duur. Van daar dat jaaraanduidingen met twee cijfers werden weergegeven. Zonder eeuwnummer dus. 2000 wordt in dat geval aangeduid als 00. Net als 1900. Dit probleem kan dus, als je er niets aan doet, elke eeuw voorkomen. Daarbij kunnen er hele vreemde din gen gebeuren. Zo stuurde een zieken huis in 1994 een 103 jaar oude dame, geboren in 1891, naar de kinderafde ling. Volgens de computer was ze 3 jaar (94-91) oud. Nu kon dat nog door menselijk ingrijpen voorkomen wor den. Andere op die manier foutieve computerberekeningen kunnen veel grotere problemen veroorzaken. Zeker als het straks 2000 is. Compu tertoepassingen worden immers tegenwoordig veel vaker gebruikt dan vroeger. Denkt u maar aan credit cards, telefoons, weegsystemen, toe gangsbeveiliging, laboratoriuntappa- ratuur, procesbesturingen en iets heel 'simpels' als een lift. Afhankelijk van het programma dat de systemen aan stuurt, hebben we wel of geen last van het jaar 2000. Vandaar dat het zaak is om ver van tevoren een goede inven tarisatie te maken. PROJECTGROEPEN Op IT-gebied (information technolo gy) zijn alle IT-managers van de werk maatschappijen van Heineken in het voorjaar van 1997 op het millennium- Alle andere zaken die met het millenniumprobleem te maken hebben vallen onder 'Office Management' en/of de Interne Diensten van de verschillende units. "Daarbij moet je denken aan de prikklokken, de beveili ging, de piepers, de schakel- klokken en de brandmeldcen- trale. In eerste instantie kijken we of de leverancier het pro bleem moet oplossen of dat wij zelf actie moeten onderne men", vertelt hoofd Office Manage ment Luuk van Doornik in Zoeter- woude hierover. "Is eenmaal alles in kaart gebracht, dan hopen we dat we voor honderd procent het probleem hebben gedekt. Toch is dat laatste moeilijk te zeggen. Er is altijd wel iets wat over het hoofd kan worden gezien. Iets waarvan niemand ver moedt dat het een millenniumpro bleem bevat. Zou dat niet zo zijn, dan zou bijvoorbeeld de KLM wel op 1 januari 2000 durven vliegen." Veel wordt in samenwerking gedaan met de werkgroepen die zich met de invoering van de euro bezighouden. Ook deze groepen moeten immers een inventarisatie maken van alles wat met de euro te maken heeft. "Wij

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 26