OP DE zoeterwoude - Ruim honderd belangstellenden waren 7 januari naar de kick-off gekomen van het MOTOR-traject. Niet gehuld in leren pakken of met helmen onder de arm, maar wel met interesse voor wat deze Om de opleiding of het ontwikke lingstraject, zoals het ook wel wordt genoemd, te volgen worden de team leiders ingedeeld in groepen van ongeveer tien personen, werkzaam bij de drie units. De zogenoemde 'motor clubs'. Samen met de coach volgt elke motorclub vier leerblokken ('motor blokken' om in jargon te blijven) die elk twee dagen duren. In zo'n blok worden vele verschillende vaardighe den behandeld. Het leidinggeven staat centraal, maar ook zaken als gespreks technieken voor moeilijke gesprek ken, timemanagement, coachen, teamontwikkeling en projectmanage ment komen aan de orde. Tussen de vier motorblokken door zijn er 'sleu telclubs'. Dat zijn bijeenkomsten om het geleerde naar de eigen praktijk te kunnen vertalen en toe te passen. Daar kan bijvoorbeeld de video wor den vertoond, die de teamleider van zichzelf heeft gemaakt (of heeft laten maken). Daarnaast zijn er nog, los staand van de motorclubs, zogenoem de 'pitstops', waarvoor ieder zich kan inschrijven. Tijdens de pitstops gaat het niet zozeer om het oefenen van vaardigheden, maar meer om het ver garen van kennis. Een Heineken col lega die bijvoorbeeld deskundig is op financieel gebied bespreekt dan finan cieel management. Een compleet MOTOR-traject duurt ongeveer vijf maanden. Aan het einde vindt een eindgesprek plaats met de deelnemer, zijn of haar leidinggeven de en de coach. Dan kan blijken dat er nog behoefte is aan een individuele opleiding. Dit wordt opgenomen in een persoonlijk ontwikkelingsplan. De eerste motorclub is 20 januari van start gegaan met het eerste motorblok. Hun laatste blok zal plaatsvinden op 12 en 13 mei, waarna nog de eindge sprekken worden gehouden. 4 maart, 18 mei en 13 oktober zijn de data waarop de drie volgende motorclubs hun motoren zullen starten. dag verteld én geleerd zou worden. En hoewel de naam anders doet vermoe den, heeft dit niets met motoren te maken. Bij MOTOR gaat het namelijk om een Management Opleiding voor leidinggevenden aan Teams binnen Heineken Nederland. Het waren dan ook overwegend teamleiders, hun lei dinggevenden en medewerk(st)ers van P&O die deze dag bijwoonden. Raad van Bestuurslid S.W.W. Lubsen sprak de aanwezigen allereerst toe. Hij benadrukte met tal van voorbeelden waarom veranderingen binnen Hei neken zo belangrijk zijn. Vervolgens was er een aftrap van iemand die daar veel ervaring mee heeft: ex-voetbalcoach Barry Hughes. Hij hield een echte 'peptalk' en hield de aanwezigen voor dat teamwerk de basis van alles is. Hughes vergeleek een team dan ook met een fietsket- ting: alle schakels zijn even groot en even onmisbaar. Het was overigens niet voor het eerst dat de teamleiders bijeen waren. Vorig jaar zijn er acht sessies geweest. Daar in konden ze aangeven hoe ze hun nieuwe rol in de veranderende orga nisatie zagen, wat ze zouden willen leren om die nieuwe rol goed in te kunnen vullen en hoe ze zouden wil len leren. "In de sterk veranderende Heineken organisatie wordt veel gevraagd van de medewerkers. Vooral de rol van teamleider is zwaarder geworden. Hij vervult een centrale rol in de teambuilding en vorming, ter wijl hij ook moet zorgen dat het werk gewoon door gaat. Daarom is het belang rijk dat hij daarvoor alle vaardigheden heeft", legt Robert Heier van P&O uit. "Daarom heb ben we in de Productie- units van Den Bosch en Zoe terwoude en de unit DCS workshops gehouden voor de teamleiders. De uit komsten daarvan hebben we terugge koppeld naar de bedrijfsleiding. Ver volgens is een klankbordgroep sa mengesteld, die op basis van alle wen sen van de teamleiders en van de plannen van de bedrijfsleiding, het opleidingstraject heeft samengesteld. Per onderwerp konden de leden aan geven wat ze wilden leren en op wel ke manier. Het MOTOR-traject is dus geheel op maat gesneden, wat toch wel bijzonder is voor Heineken", aldus Robert Heier. Barry Hughes

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 22