Heineken University van start Heineken is 1 januari dit jaar met een eigen universiteit gestart. Deze Heineken Univer sity is opgericht om alle kennis die er binnen de organisatie is te vergaren en beschikbaar te stellen voor de eigen medewerkers. Daarbij gaat het niet om een klassieke universiteit met collegezalen en hoogleraren of een centrale opleidingsafdeling. Nee, de informatie komt via een moderne leer-infrastructuur bij de eigen medewerkers terecht. Een combinatie van Internet en Heineken's eigen Intranet. I SITY Steeds meer wordt de positie van onze onderneming mede bepaald door het verzamelen, behouden en beschikbaar maken van kennis. Hoe beter en effectiever dat gebeurt, des te sterker ons bedrijf staat in de wereld markten voor mensen, bedrijven en merken. In die markten is het van belang dat Heineken de aanwezige en toekomstige kennis van het bedrijf optimaal productief weet te maken. Want productieve kennis draagt bij aan het verhogen van de concurren tiekracht. Met de Heineken University leren FILOSOFIE ACHTER HEINEKEN UNIVERSITY De Heineken University draagt de 'Heine ken Way of Learning' uit. In het kort komt dit op de volgende basisprincipes neer: - Leren is geen doel op zich. Leren is gericht op het behalen van voordeel ten opzichte van de concurrentie. - Leren is noodzakelijk om te verbeteren en te innoveren. - Leren is alleen zinvol als de medewerkers zelf gemotiveerd zijn. - Medewerkers bepalen zelf hun eigen leer route. Zij dragen de verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces en beschik ken over een eigen ontwikkelingsplan. - Kennis draag je niet over, maar kennis verwerfje. Leren is dan ook meer dan 'laten zien hoe het moet'. De Heineken Way of Learning is gericht op het zelf ont dekken hoe het kan. - Kennis van het leerproces zelf is noodza kelijk. Reflectie op het eigen leren, zowel van individu, team als organisatie is het startpunt voor 'Leren 0111 te Leren'. - Leren en doen zijn niet gescheiden: veel leerprocessen vinden plaats op het werk zelf. Op de werkplek voltrekken zich leerprocessen die zo sterk zijn dat ze in opleidingen nooit geëvenaard kunnen worden. mensen de in het bedrijf aanwezige kennis te benutten en daar zelf weer nieuwe kennis aan toe te voegen. De daarvoor benodigde infrastructuur is voor een deel al aanwezig, en wordt de komende jaren digitaal verder aan gevuld. Deze combinatie van Internet en een internationaal Heineken Intra net, compleet met de vereiste pro grammatuur, maakt het mogelijk om vanuit alle delen van de wereld leer- en ontwikkelprogramma's te volgen en daaraan zelfbij te dragen. Uiteraard gericht op onderwerpen die voor de onderneming van belang zijn. De Hei neken University zal daarbij bestaan de en nieuwe activiteiten combine ren. Bestaande cursussen als de Hei neken International Business Course, de Brand Portfolio Game en de Strate gie Competencies komen erop te staan. Aangevuld met nieuwe cursus sen op het gebied van bier verkopen, korte workshops over sales promotion, horeca enzovoort. RAAD VAN BESTUUR HEINEKEN BUSINESS CHALLENGE De Heineken University markeert haar opening in maart 1998 met een opvallende en inspirerende activiteit: de Heineken Business Challenge, een speciaal ontwikkelde simulatie van de werkelijk heid. Gericht op een brede groep mensen binnen de wereldwijde organisatie. Ook hierbij wordt gebruikgemaakt van moderne infrastructuur als Intranet. De Heineken University mobiliseert door middel van de Heineken Business Challenge talent in alle landen waar Heineken is gevestigd rond thema's die voor de gehele organisatie van belang zijn. Hierover volgt later meer infonnatie. de infrastructuur en de kennis. Zo draagt Heineken niet alleen bij aan de professionele, maar ook aan de per soonlijke ontwikkeling van de mede werkers. WERELDWIJD NETWERK Met de Heineken University inves teert Heineken op een unieke en zeer De Raad van Bestuur en zijn speciale com missies bepalen de onderwerpen. Deze moeten vooral zake lijk van belang zijn voor Heineken. De university ontwik kelt de invulling en organiseert en stimu leert de uitvoering van leerprogramma's rond de gestelde the ma's. De zogenoem de 'Learning Coun cils', waarin lijnma nagers uit de Heine ken organisatie zitting hebben, staan garant voor de kwaliteit van de gebo den programma's en activiteiten. Op deze manier is de Heineken University steeds in staat kennis te mobiliseren rond de onderwerpen die voor de onderneming van belang zijn. Basisgedachte daarbij is dat medewer kers zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen leerproces. Medewerkers geven zelf aan wat en hoe zij willen leren. De Heineken University biedt ï't i Op 28 januari werd tijdens een lunchbijeenkomst in A'Wet nadere informatie gegeven over de Heineken Uni versity door Wiebe Buising vooruitstrevende manier in mensen en kennis. Heineken kiest voor die investering vanuit het geloof dat ver spilling van kennis op de lange termijn zowel voor de mensen als voor het bedrijf veel meer zal kosten. Zowel financieel, als in termen van effectivi teit, productiviteit, betrokkenheid en plezier in het werk. I

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 11