2^ Raul Hamers presenteerde kortgeleden de plannen In 1996 heeft de bedrijfsleiding van de Brouwerij Zoeterwoude het onder werp alcohol en werk opnieuw onder de aandacht van de medewerkers gebracht door het programma 'Fris op het werk'. Samen met de stichting ALCON (Alcohol Consultancy Neder land), de Bedrijfsgezondheidsdienst (BGD) van Heineken en de afdeling P&O is een interactief voorlichtings programma samengesteld. In groepen van maximaal twintig medewerkers werd de kennis van de cursisten opge frist. Achtereenvolgens werd verteld over de feiten van alcohol en alcohol gebruik, en de rol van de BGD en bedrijfsarts bij vragen over of proble men bij het alcoholgebruik. Daarnaast werd het Heineken alcoholbeleid toe gelicht en vertaald naar een aantal praktische regels. De reacties op het programma waren zeer positief. Omdat de directie het programma zelf ook wilde meemaken, is op 8 januari een sessie gehouden in Zoeterwoude waarbij ook leden van de Raad van Bestuur en de Corporate Directors aanwezig waren. In de komende twee jaar zullen alle medewerkers van HNB met het voor lichtingsprogramma kunnen kennis maken. V.l.n.r. de heren Hazelwood, De Man, Rijckborst en Overgaauw De medewerkers van Heineken Nederlands Beheer zullen in de komende periode met het programma 'Fris op het werk' voorlichting krijgen over het alcoholbeleid van Heineken. Nadat het programma bij de Brouwe rij Zoeterwoude goed was ontvangen, heeft de directie HNB besloten 'Fris op het werk' aan alle medewerkers aan te bieden. Alcohol en werk zijn zaken die binnen Heineken altijd samengaan en juist daarom extra aandacht vragen. Als bierbrouwer is het ons werk om mooie, alcoholhoudende producten te maken. Als bierbrouwer hebben we ook een extra verantwoordelijkheid bij het omgaan met alcohol op het werk. Om deze verantwoordelijkheid samen goed te kunnen dragen, heeft Heineken in de jaren tachtig een intern alcoholbeleid ontwikkeld. De twee kernpunten van dit beleid zijn het bestrijden van alcoholmisbruik en het bevorderen van verantwoord alcoholgebruik. In 1984 werd met de bedrijfsvideo 'Het grote verschil' (met onder ande ren Koos Postema) voor het eerst aan dacht gevraagd voor dit beleid. Sinds dien is met posteracties en andere uit gaven het onderwerp binnen de onderneming voor het voetlicht gebracht. HEINEKEN NEDERLANDS BEHEER

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 10