Nieuwe horecaverpakking voor Vrumona m Vrumona heeft grootse plannen voor het nieuwe jaar. Alle 20 cl- flesjes en alle kratten die in de horeca worden gebruikt, zullen worden vervangen door een nieuw model fles en krat. Die zijn niet alleen moderner en opvallender van uiterlijk, maar vooral functioneel anders. Er is anderhalf jaar gewerkt aan de ontwikkeling van het nieuwe model fles en krat voor de horeca. Er waren diverse redenen om de oude flessen en kratten te willen vervan gen. De flesjes hadden niet meer die uitstraling en herkenbaarheid van het product, die Vrumona nodig achtte. Bovendien hadden vrijwel alle flesjes veel last van scuffing, de beschadiging die optreedt doordat flesjes tegen elkaar aan schuren. De Verenigde Glasfabriek in Schiedam en kratten- producent Wavin ontwierpen diverse modellen, waarvan er enkele uitvoe rig zijn getest. Ten slotte is de keuze gevallen op het flesje dat u op de foto's ziet. VERSCHILLEN Het nieuwe flesje is 1,5 centimeter lager dan het huidige model. Door een nieuwe glasblaastechniek is de glaswand dunner en daardoor lichter van gewicht. Vanzelfsprekend is het wel even sterk als het huidige model. Door het model zal scuffing niet zo snel meer optreden en, als dat wel gebeurt, alleen nog op één plaats, namelijk onderaan de fles. Doordat het flesje lager is, kan ook het nieuwe krat lager zijn. Per krat scheelt dat 3,2 centimeter. Dat betekent dat er op een pallet voortaan acht kratten op elkaar kunnen worden gestapeld in plaats van zeven, zoals nu het geval is. Bovendien heeft het nieuwe krat een andere indeling. Dankzij de zoge noemde honingraatstructuur vinden voortaan 28 in plaats van 24 flesjes een plaatsje in een krat. De omvang en het gewicht van het (volle) krat blijven hetzelfde. Er kunnen dus méér kratten tegelijkertijd worden opgesla gen en vervoerd. Dat levert een ruim tewinst op van 33%. Iets waarvan de hele keten, van Vrumona tot en met horeca-ondernemer, straks profiteert. Ook het uiterlijk is opvallend anders. Het nieuwe (cadmiumvrije) krat is blauw. Het heeft aan vier zijden hand vatten, zodat het gemakkelijk door nauwe gangen en over smalle trappen in de horeca kan worden getild. Het handvat is geribbeld. Daardoor snijdt het niet in de handen. Niet alleen door het nieuwe model maar ook door een nieuwe etikette ring, gaan de horecaflesjes er anders uitzien. Nu nog hebben alle producten hetzelfde model etiket, op dezelfde plaats bevestigd. Dat gaat veranderen. De Sourcyflesjes krijgen een etikette ring in lijn met de 1 liter-verpakking. Pepsi, Sisi en 7UP krijgen een opval lend etiket dat ongeveer het halve fles je bedekt. Roycal Club, Fruits de Pays en Rivella Light krijgen een hals- én buiketiket. Alleen 7UP en Fruits de Pays Tomatensap krijgen een groen flesje. De eerste vanwege zijn wereld wijde groen-witte merkuitstraling, de tweede omdat tomatensap beter houdbaar is in een groene fles. Alle overige merken en smaken worden gebotteld in het nieuwe model trans parant (wit) flesje. Met uitzondering van Orangina uiteraard, dat in zijn karakteristieke bolle flesje verkrijg baar blijft. Begin 1999 zal Vrumona de productie van Schweppes overnemen van Schweppes België. Vanaf dat moment zal Schweppes, met een eigen etiket, ook in het nieuwe flesje worden afgevuld en is de overgang volledig voltooid. NIEUWE COLONNE Het nieuwe model fles en krat vragen natuurlijk ook aanpassingen in de apparatuur in de bottelarij. Zo zijn er bijvoorbeeld een nieuwe flessenafsta- pelaar, een flesseninpakker, een spoelmachine, vulmachine en inspec tie-apparaten nodig. De nieuwe lijn zal 3 maart aanstaande worden opge start, zodat de eerste nieuwe kratten en flesjes vanaf half maart de markt in zullen gaan. Tevoren is gezorgd voor voorraad van een aantal producten. De medewerkers van colonne 4 wor den zowel intern als extern bij de leve rancier opgeleid om met de nieuwe afvullijn te kunnen werken. Alle andere medewerkers van Vrumona, voorzover zij niet in werk- of stuur groepen zaten om de overgang naar het nieuwe model fles en krat te reali seren, zijn in januari ingelicht. Vru- mona-vertegenwoordigers bezoeken de drankenhandels om een presenta tie te geven over de wijzigingen. En binnenkort krijgen zo'n veertigdui zend horeca-ondernemers bericht over de veranderingen. Bovendien opent Vrumona een speciaal telefoon nummer voor ieder die vragen heeft. Daarnaast zal Vrumona in de horeca- vakbladen uitgebreid aandacht beste den aan de nieuwe horecaverpakking.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 5