nternet Heineken is een merk dat vanuit zijn persoonlijkheid en roots vaak de eerste is met
nieuwe ontwikkelingen op de biermarkt. Zoals een andere fles, nieuwe exportmark-
l ivivjw.recru/f ten, als eerste met merkreclame op televisie, et cetera. Bieren vormen natuurlijk
een heel toegankelijke productgroep en iedereen kent ons wereldberoemde
merk. Omdat Heineken een open en toegankelijk merk is en blijft verras
sen, is Internet een uitgelezen middel om rechtstreeks te communice
ren. De Heineken site op Internet is een van de best bezochte ter
wereld: bijna honderdduizend bezoekers per maand uit alle delen van
de wereld. Surfers ontmoeten elkaar onder Heinekens motto 'Great
places to meet'. Bijvoorbeeld in een virtuele kroeg, waar naar harte
lust met andere bezoekers kan worden 'gechat' en Planet Heineken,
waar iedereen voor (interactieve) informatie terecht kan. Het adres
van deze site: http://www.heineken.nl.
Blik-Cube
In de zomer van 1997 opende Heine
ken het blikseizoen met een intro
ductie van de Blik-Cube. Deze
kubus was speciaal ontwikkeld
voor de bierliefhebber die het
makkelijk vindt om in de
zomer met een wat grotere
hoeveelheid blikbier op pad te
gaan. De stevige kartonnen
Cube bevat achttien blikjes
Heineken. Gezien het succes zal de Cube in de zomer van 1998 wederom
bij de supermarkten en slijters te verkrijgen zijn.
Cooltap
Najaar 1996 kwam de Heineken Cooltap op de markt, ter ver
vanging van de oude thuistap. Dit thuistap-apparaat met inge
bouwde koeling kan worden gehuurd bij de slijter en is geschikt
voor 10-liter fusten Voorkoelen is daarom overbodig gewor
den. Mensen vinden het gezellig wanneer ze tijdens een feest of
partij hun eigen Heineken bier kunnen tappenDe makke
lijk draagbare Heineken Cooltap, is zeer eenvoudig te bedienen.
Sinds zijn introductie heeft deze vernieuwende verpakking
gezorgd voor een toename van de bierafzet via het slijterska
naal.
Cd-kratje
Opvallend item op verpakkingsgebied is het Heineken cd-krat
je. Deze kleine versie van het bekende gele Heineken 24-vaks-
krat biedt ruimte aan 14 cd's of cd-roms. In de winkel was het
kratje verkrijgbaar met 6 flessen Heineken bier erin. De opvallende vernieuwende ver
pakking bleek bij de intro
ductie in 1996 een tophit.
Een week voor de uitleve
ring aan de supermarkten
en slijterijen, kregen alle
Heineken-kasteleins
alvast een exemplaar. In
veel cafés had het cd-krat-
je op die manier al veel
bekijks aan de bar. Het
droeg bij aan het verkoop
succes in de winkels. In no
time was de eerste oplage
uitverkocht en er werd
besloten om eind 1996
een tweede oplage in de
markt te zetten.
Inmiddels is er voor een aantal landen buiten Nederland een Heineken-groene versie
van het cd-kratje ontwikkeld.