Verpakking
Longneck
De groene 33cl fles met de opvallend lange nek en het op de fles gezeefdrukte Heineken
etiket. In november 1996 werd de Longneck bij wijze van test in vijftig trendsettende
horecagelegenheden geïntroduceerd. Zo apart als het flesje is, zo apart zijn ook de
ondersteunende reclame-uitingen. En natuurlijk duikt regelmatig het opvallende
plaatje van de groene giraffe weer op. Maar ook voor de fles zelf is een belangrijke rol
weggelegd om de aandacht te trekken. Zo waren deze zomer bij veel trendy strandten
ten en bij allerlei evenementen de Longnecks goed zichtbaar opgesteld. Deze verpak
king geeft een verfrissende moderne indruk. Mensen die een Heineken Longneck
bestellen, drinken het bier rechtstreeks uit de fles.
HET
Heineken nodigt je graag oit
voor de bruisende opening van
het culturele seizoen.
*6, sflls
Een belangrijk evenement is de Uitmarkt. Al tien jaar lang komen bijna
een half miljoen belangstellenden naar Amsterdam om voorproefjes van
nieuwe theaterproducties te bekijken en te beluisteren. In de horeca wordt
het publiek gewezen op dit evenement via de Heineken bierviltjes.
Horeca is een steeds belangrijker merk-instrument. Veel introducties van
bieren van Heineken Brouwerijen starten in dit onderdeel van de bier
markt. Merkpromoties met Major Toms (de wandelende biertappers) en
live muziek zijn de laatste jaren in toenemende mate ingezet. Er is ook een
breder aanbod van reclameartikelen. Van bijvoorbeeld het eindejaarsge
schenk van Heineken aan zijn horeca-afnemers, een millenniumklok, zijn
twee verschillende versies gemaakt: een traditionele en een moderne. Zo is
voor elke klant een in het interieur van de horecazaak passend merkartikel
voorhanden.
Overigens zie je in de thuismarkt steeds vaker een koppeling tussen merk
promoties in thuisverbruik, sponsoring en horeca. Het gesponsorde eve
nement de Heineken Trophy wordt bijvoorbeeld ondersteund met specia
le promotiepakketten voor alle kantines van tennisclubs die Heineken
tappen.
Heineken is als marktleider dé innovator in de Nederlandse biermarkt. Dat blijkt bij
voorbeeld heel duidelijk als je kijkt naar het vernieuwende van dat wat Heineken ont
wikkelt op verpakkingsgebied. De nieuwe verpakkingen komen tegemoet aan de steeds
veranderende wensen en behoeften van de bierliefhebbers. Heineken is vaak de eerste
die een nieuwe behoefte bij de consumenten onderkent en daar een invulling aan geeft.
De consument werd, zowel in de horeca als in de thuisverbruikmarkt, verrast met
nieuwe verpakkingen. Een paar recente voorbeelden: