Verpakking Longneck De groene 33cl fles met de opvallend lange nek en het op de fles gezeefdrukte Heineken etiket. In november 1996 werd de Longneck bij wijze van test in vijftig trendsettende horecagelegenheden geïntroduceerd. Zo apart als het flesje is, zo apart zijn ook de ondersteunende reclame-uitingen. En natuurlijk duikt regelmatig het opvallende plaatje van de groene giraffe weer op. Maar ook voor de fles zelf is een belangrijke rol weggelegd om de aandacht te trekken. Zo waren deze zomer bij veel trendy strandten ten en bij allerlei evenementen de Longnecks goed zichtbaar opgesteld. Deze verpak king geeft een verfrissende moderne indruk. Mensen die een Heineken Longneck bestellen, drinken het bier rechtstreeks uit de fles. HET Heineken nodigt je graag oit voor de bruisende opening van het culturele seizoen. *6, sflls Een belangrijk evenement is de Uitmarkt. Al tien jaar lang komen bijna een half miljoen belangstellenden naar Amsterdam om voorproefjes van nieuwe theaterproducties te bekijken en te beluisteren. In de horeca wordt het publiek gewezen op dit evenement via de Heineken bierviltjes. Horeca is een steeds belangrijker merk-instrument. Veel introducties van bieren van Heineken Brouwerijen starten in dit onderdeel van de bier markt. Merkpromoties met Major Toms (de wandelende biertappers) en live muziek zijn de laatste jaren in toenemende mate ingezet. Er is ook een breder aanbod van reclameartikelen. Van bijvoorbeeld het eindejaarsge schenk van Heineken aan zijn horeca-afnemers, een millenniumklok, zijn twee verschillende versies gemaakt: een traditionele en een moderne. Zo is voor elke klant een in het interieur van de horecazaak passend merkartikel voorhanden. Overigens zie je in de thuismarkt steeds vaker een koppeling tussen merk promoties in thuisverbruik, sponsoring en horeca. Het gesponsorde eve nement de Heineken Trophy wordt bijvoorbeeld ondersteund met specia le promotiepakketten voor alle kantines van tennisclubs die Heineken tappen. Heineken is als marktleider dé innovator in de Nederlandse biermarkt. Dat blijkt bij voorbeeld heel duidelijk als je kijkt naar het vernieuwende van dat wat Heineken ont wikkelt op verpakkingsgebied. De nieuwe verpakkingen komen tegemoet aan de steeds veranderende wensen en behoeften van de bierliefhebbers. Heineken is vaak de eerste die een nieuwe behoefte bij de consumenten onderkent en daar een invulling aan geeft. De consument werd, zowel in de horeca als in de thuisverbruikmarkt, verrast met nieuwe verpakkingen. Een paar recente voorbeelden:

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 28