Michael Chang in actie tijdens de Heineken Trophy 1997 De drie sponsorvelden waarop Heineken zich begeeft zijn muziek, cultuur en sport. De Sport-eveneiTienten keuze voor muziek en cultuur hangt samen met het feit dat deze sponsorvel den goed passen bij het uitgaansleven, waar natuurlijk Heineken geschonken wordt. Bij de keuze voor sport als sponsorveld speelt het bereiken van een brede doelgroep, rechtstreeks en via de media, een belangrijke rol. Maar wat nog R belangrijker is dan het bereiken van veel mensen via sponsoring, is de men- sen te raken en ervoor te zorgen dat zij het juiste Heineken gevoel ervaren. De koppeling Heineken en muziek is inmiddels een vertrouwd concept in Nederland. Denk maar aan de Heineken Night of the Proms, de Heineken Crossover Award en in de horecamarkt de vele kleinere door Heineken Uf gesponsorde jazz- en andersoortige muziekfestivals. Maar ook buiten de Ll thuismarkt sponsort Heineken muziekevenementen. Bijvoorbeeld in Kro atië, Bosnië en Slovenië kennen de bewoners sinds 1995 de grootse Heineken 1 Het bekendste Heineken multimediale muziekspektakel in Nederland is ongetwijfeld de Heineken Night of the Proms, een uniek concert voor jong en J oud waarbij klassieke muziek wordt gecombineerd met popmuziek. Dit jaar- lijks terugkerend fenomeen startte in 1991. Waren er in het eerste jaar nog j_' vlak voor het concert kaartjes te koop, inmiddels is het evenement HeinekSi 1' Night of the Proms uitgegroeid tot een serie van tien concerten die stuk vóór stuk in een recordtijd van enkele uren in de voorverkoop zijn uitverkoehïÉW-ef is daar mee het grootste jaarlijks terugkerende live muziekevenement in Nederl»d. Op het gebied van sport richt Heineken zich vooral op tennis. In Nederland is in 1996 L - het internationale gras-tennistoernooi in 's-Hertogenb#«sh omgedoopt inde Heine- 1 ken Trophy, dat aansluiting vindt bij de eveneens door Heineken gespeq^prde US Open en de Davis Cup. In het Verre Oosten vliegen de tennisballen over dé nétten bij de Heineken Open Singapore en Heineken Challenge Vietnam. Begin 1998 gaat het voor het eerst door Heineken ondersteunde tennistoernooi Australian Open van start. Werd de eerste editie van de nationale Heineken Trophy nog gerangschikt onckMhet kopje 'geslaagd', in 1997 kon het toernooi een absoluut succes worden genoerrfdtMaar liefst drie spelers uit de top vijf van de ATP-wereldranglijst zorgden voor de aanvoe ring van een sterk deelnemersveld. De tennisliefhebbers werden op hun wenken bediend. Voorafgaand aan het toernooi werd een Heineken televisiecommercial inge zet om extra ruchtbaarheid te geven aan de Heineken Trophy. Heineken ontbreekt ook niet bij olympische evenementen. Recent voorbeeld zijn de Olympische Winterspelen in het Japanse Nagano. Eerder al had Heineken tijdens de zomerspelen in Atlanta en Barcelona een 'Heineken Holland House', een ontmoetingsruimte voor Nederlandse sporters, hoogwaardigheidsbekleders, pers en andere landgenoten. Daar komt de gast vrijheid, Heineken eigen, tot zijn recht. Die traditie wordt voortgezet in Nagano. l Krajicek ir van de Heineken 1997

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 27