Michael Chang
in actie tijdens de Heineken
Trophy 1997
De drie sponsorvelden waarop Heineken zich begeeft zijn muziek, cultuur en sport. De Sport-eveneiTienten
keuze voor muziek en cultuur hangt samen met het feit dat deze sponsorvel
den goed passen bij het uitgaansleven, waar natuurlijk Heineken geschonken
wordt.
Bij de keuze voor sport als sponsorveld speelt het bereiken van een brede
doelgroep, rechtstreeks en via de media, een belangrijke rol. Maar wat nog R
belangrijker is dan het bereiken van veel mensen via sponsoring, is de men-
sen te raken en ervoor te zorgen dat zij het juiste Heineken gevoel ervaren.
De koppeling Heineken en muziek is inmiddels een vertrouwd concept in
Nederland. Denk maar aan de Heineken Night of the Proms, de Heineken
Crossover Award en in de horecamarkt de vele kleinere door Heineken Uf
gesponsorde jazz- en andersoortige muziekfestivals. Maar ook buiten de Ll
thuismarkt sponsort Heineken muziekevenementen. Bijvoorbeeld in Kro
atië, Bosnië en Slovenië kennen de bewoners sinds 1995 de grootse Heineken 1
Het bekendste Heineken multimediale muziekspektakel in Nederland is
ongetwijfeld de Heineken Night of the Proms, een uniek concert voor jong en J
oud waarbij klassieke muziek wordt gecombineerd met popmuziek. Dit jaar-
lijks terugkerend fenomeen startte in 1991. Waren er in het eerste jaar nog j_'
vlak voor het concert kaartjes te koop, inmiddels is het evenement HeinekSi 1'
Night of the Proms uitgegroeid tot een serie van tien concerten die stuk vóór
stuk in een recordtijd van enkele uren in de voorverkoop zijn uitverkoehïÉW-ef is daar
mee het grootste jaarlijks terugkerende live muziekevenement in Nederl»d.
Op het gebied van sport richt Heineken zich vooral op tennis. In Nederland is in 1996 L -
het internationale gras-tennistoernooi in 's-Hertogenb#«sh omgedoopt inde Heine- 1
ken Trophy, dat aansluiting vindt bij de eveneens door Heineken gespeq^prde US
Open en de Davis Cup. In het Verre Oosten vliegen de tennisballen over dé nétten bij
de Heineken Open Singapore en Heineken Challenge Vietnam. Begin 1998 gaat het
voor het eerst door Heineken ondersteunde tennistoernooi Australian Open van start.
Werd de eerste editie van de nationale Heineken Trophy nog gerangschikt onckMhet
kopje 'geslaagd', in 1997 kon het toernooi een absoluut succes worden genoerrfdtMaar
liefst drie spelers uit de top vijf van de ATP-wereldranglijst zorgden voor de aanvoe
ring van een sterk deelnemersveld. De tennisliefhebbers werden op hun wenken
bediend. Voorafgaand aan het toernooi werd een Heineken televisiecommercial inge
zet om extra ruchtbaarheid te geven aan de Heineken Trophy. Heineken ontbreekt ook
niet bij olympische evenementen. Recent voorbeeld zijn de Olympische Winterspelen
in het Japanse Nagano. Eerder al had Heineken tijdens de zomerspelen in Atlanta en
Barcelona een 'Heineken Holland House', een ontmoetingsruimte voor Nederlandse
sporters, hoogwaardigheidsbekleders, pers en andere landgenoten. Daar komt de gast
vrijheid, Heineken eigen, tot zijn recht. Die traditie wordt voortgezet in Nagano.
l Krajicek
ir van de Heineken
1997