ge-U 'ge mensen halen Heineken in huis Nieuwe markten Toeristische trekpleister Sterren stralen overal. Superstars. In 1968 is Heineken de eerste brouwerij die reclame maakt op de Nederlandse televisie. Vóór die tijd was het producenten van alcoholhoudende dranken niet toegestaan om commercials via de STER uit te zenden. Korte tijd later, eveneens in 1968, mag Heine ken ook starten met reclame op de vaderlandse radiozenders Hilversum 12 en 3. De merkkeuze van de horeca-ondernemer wordt, naarmate het thuis bier drinken toe- Hor6Ca neemt, ook door de voorkeur van de consument beïnvloed. Daarnaast krijgt de verte genwoordiger vanaf begin jaren vijftig de uitdrukkelijke taak horeca-ondernemers bewust te laten kiezen voor het merk Heineken. De kwaliteit van het bier en de uitste kende serviceverlening hadden Heineken al voor de Tweede Wereldoorlog een goede naam bezorgd in de horecawereld. Doordat het nadien uitgroeit tot een bier dat in heel Nederland wordt gedronken, groeit ook het vertrouwen in het merk. 7 Reclame gericht Lange tijd wordt de Heineken reclame vooral gericht op de huisvrouw. Beginjaren Op de huisvrouw zeventig blijkt echter dat de vrouw weliswaar het bier inkoopt, maar dat de man hoofd zakelijk de merkkeuze bepaalt. De reclame moet zich dus op een andere doelgroep richten. In 1973 wordt een campagne gestart waarbij kenners in de reclamewereld spreken van een trendbreuk: Heineken wordt gebracht als het meest gewenste bier. Heineken is voor iedereen, voor elke dag, op elke plaats en op elk moment. De begrip pen gezelligheid, humor en originaliteit worden gekoppeld aan het Heineken merk. Een succesformule, die Heineken doet groeien tot het meest populaire bier van Nederland. Lleineken opent in 1975 in Zoeterwoude de grootste en modernste brouwerij van Europa. Deze neemt de productie over van successievelijk de brouwerijen in Rotter dam en Amsterdam, die respectievelijk in 1974 en 1988 worden gesloten. De locatie van de Heineken Brouwerij in Zoeterwoude biedt ruimte voor toekom stige uitbreidingen. Dit in tegenstelling tot de in de oude stadskernen gelegen brouwerij-terreinen in Rotterdam en Amsterdam. Rond 1980 doet zich een verzadiging voor op een aantal voor Heineken belangrijke biermarkten. Dit gaat gepaard met de opkomst van de goedkope merken en sterke concurrenten. Door dit alles komt het marktaandeel van Heineken onder druk te staan. De brouwerij doet hier op een aantal manieren iets aan. Om op de buitenlandse markten toch een groei te kunnen realise ren, gaat Heineken zich richten op gebie den die tot dan toe nog niet betreden waren, zoals China en Zuid-Amerika. Ook wordt er een start gemaakt met het verder uitbouwen van de marktpositie in Europa. In Nederland wordt enerzijds de interesse voor het bier bij de winkeliers vergroot door de handels marges te verhogen. Anderzijds wordt Heineken voor de consument aantrekkelijker gemaakt door de verpakking te vernieuwen. Heineken ontwikkelt een nieuwe 30cl fles en daarnaast wordt de 50cl fles met bijbehorende krat met handgreep geïntroduceerd. Bovendien wordt de Heineken thuistap in 1981 op de Nederlandse markt gebracht om het bierverbrpik thuis te stimuleren. Tevens worden er promoties op de winkelvloer ingevoerd om het merk te versterken. Op de horecamarkt in zowel binnen- als buitenland besteedt Heineken meer aandacht aan voorlichting over goede bierverzorging. Ook wordt het aantal horeca-merkartike- len uitgebreid waarmee de caféhouder voor'zijn' merk kan uitkomen. Het assortiment Heineken glazen wordt vergroot en er zijn tal van andere artikelen verkrijgbaar, zoals viltjeshouders en parasols. De merkbekendheid wordt vanaf 1991 op een moderne manier onderstreept in een gedeelte van de voormalige brouwerij aan de Stadhouderskade. Het gaat hier om het Heineken Ontvangstcentrum, waar jaarlijks circa honderdduizend gasten, waaronder zeer veel toeristen, worden rondgeleid. De oudste brouwzaal is voor dat doel geheel gerestaureerd. In de voormalige gistkuipen worden de geschiedenis van bier en van het Lleineken merk aan de bezoekers gepresenteerd met behulp van alle moderne technie ken. Groot is de belangstelling voor deze toeristische rondleiding. Het mekka van het Heineken merk is bijna een even grote trekpleister als de Nachtwacht van Rembrandt in het Rijksmuseum. .ÜBSSSS' -~V Heerlijkhelder Heineken.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 23