ge-U 'ge
mensen
halen
Heineken
in huis
Nieuwe markten
Toeristische
trekpleister
Sterren
stralen overal.
Superstars.
In 1968 is Heineken de eerste brouwerij die reclame maakt op de Nederlandse televisie.
Vóór die tijd was het producenten van alcoholhoudende dranken niet toegestaan om
commercials via de STER uit te zenden. Korte tijd later, eveneens in 1968, mag Heine
ken ook starten met reclame op de vaderlandse radiozenders Hilversum 12 en 3.
De merkkeuze van de horeca-ondernemer wordt, naarmate het thuis bier drinken toe- Hor6Ca
neemt, ook door de voorkeur van de consument beïnvloed. Daarnaast krijgt de verte
genwoordiger vanaf begin jaren vijftig de uitdrukkelijke taak horeca-ondernemers
bewust te laten kiezen voor het merk Heineken. De kwaliteit van het bier en de uitste
kende serviceverlening hadden Heineken al voor de Tweede Wereldoorlog een goede
naam bezorgd in de horecawereld. Doordat het nadien uitgroeit tot een bier dat in heel
Nederland wordt gedronken, groeit ook het vertrouwen in het merk.
7
Reclame gericht Lange tijd wordt de Heineken reclame vooral gericht op de huisvrouw. Beginjaren
Op de huisvrouw zeventig blijkt echter dat de vrouw weliswaar het bier inkoopt, maar dat de man hoofd
zakelijk de merkkeuze bepaalt. De reclame moet zich dus op een andere doelgroep
richten. In 1973 wordt een campagne gestart waarbij kenners in de reclamewereld
spreken van een trendbreuk: Heineken wordt gebracht als het meest gewenste bier.
Heineken is voor iedereen, voor elke dag, op elke plaats en op elk moment. De begrip
pen gezelligheid, humor en originaliteit worden gekoppeld aan het Heineken merk. Een
succesformule, die Heineken doet groeien tot het meest populaire bier van Nederland.
Lleineken opent in 1975 in Zoeterwoude de grootste en modernste brouwerij van
Europa. Deze neemt de productie over van successievelijk de brouwerijen in Rotter
dam en Amsterdam, die respectievelijk in 1974 en 1988 worden gesloten. De locatie
van de Heineken Brouwerij in Zoeterwoude biedt ruimte voor toekom
stige uitbreidingen. Dit in tegenstelling tot de in de oude stadskernen
gelegen brouwerij-terreinen in Rotterdam en Amsterdam.
Rond 1980 doet zich een verzadiging voor op een aantal voor Heineken
belangrijke biermarkten. Dit gaat gepaard met de opkomst van de
goedkope merken en sterke concurrenten. Door dit alles komt het
marktaandeel van Heineken onder druk te staan.
De brouwerij doet hier op een aantal
manieren iets aan. Om op de buitenlandse
markten toch een groei te kunnen realise
ren, gaat Heineken zich richten op gebie
den die tot dan toe nog niet betreden
waren, zoals China en Zuid-Amerika. Ook
wordt er een start gemaakt met het verder
uitbouwen van de marktpositie in Europa.
In Nederland wordt enerzijds de interesse
voor het bier bij de winkeliers vergroot door de handels
marges te verhogen. Anderzijds wordt Heineken voor de
consument aantrekkelijker gemaakt door de verpakking te
vernieuwen. Heineken ontwikkelt een nieuwe 30cl fles en
daarnaast wordt de 50cl fles met bijbehorende krat met
handgreep geïntroduceerd. Bovendien wordt de Heineken thuistap in 1981 op de
Nederlandse markt gebracht om het bierverbrpik thuis te stimuleren. Tevens worden
er promoties op de winkelvloer ingevoerd om het merk te versterken.
Op de horecamarkt in zowel binnen- als buitenland besteedt Heineken meer aandacht
aan voorlichting over goede bierverzorging. Ook wordt het aantal horeca-merkartike-
len uitgebreid waarmee de caféhouder voor'zijn' merk kan uitkomen. Het assortiment
Heineken glazen wordt vergroot en er zijn tal van andere artikelen verkrijgbaar, zoals
viltjeshouders en parasols.
De merkbekendheid wordt vanaf 1991 op een moderne manier onderstreept in een
gedeelte van de voormalige brouwerij aan de Stadhouderskade. Het gaat hier om het
Heineken Ontvangstcentrum, waar jaarlijks circa honderdduizend gasten, waaronder
zeer veel toeristen, worden rondgeleid. De oudste brouwzaal is voor dat doel geheel
gerestaureerd. In de voormalige gistkuipen worden de geschiedenis van bier en van het
Lleineken merk aan de bezoekers gepresenteerd met behulp van alle moderne technie
ken. Groot is de belangstelling voor deze toeristische rondleiding. Het mekka van het
Heineken merk is bijna een even grote trekpleister als de Nachtwacht van Rembrandt
in het Rijksmuseum.
.ÜBSSSS'
-~V
Heerlijkhelder Heineken.