FAVOURED IN 128 CC INTRI ES brouwerij noodzakelijk is. Als vestigingsplaats wordt gekozen voor 's-Hertogenbosch. Deze brouwerij wordt in 1958 in bedrijf gesteld. De uniforme productpresentatie van het internationale Heineken merk en de constan te kwaliteit van het bier vormen ook de sleutel van het succes op de exportmarkten. Na de Tweede Wereldoorlog groeit Heineken al snel uit tot de grootste bierexporteur in de wereld. Naast de Verenigde Staten zijn in de jaren vijftig en zestig West-Afrika, het Caraïbisch gebied en landen rond de Perzische Golf de belangrijkste exportgebieden. De hoge prijs, de opvallende groene fles, de vermelding op het etiket 'Imported from Holland' en een per land op de lokale markt afgestemde reclame, zijn door de jaren heen de constante elementen die zorgen voor de exclusieve uitstraling. Overal ter wereld wordt Heineken gezien als een premium bier. In 1958 wordt de reclameleus'Heerlijk Helder Heineken'bedacht voor een advertentie in het treintijdschrift Tussen de Rails. Deze slogan wordt in de jaren die volgen steeds meer gebruikt, in de jaren zestig nog naast andere slogans als 'Het meest getapt'. Voor de thuisverbruikmarkt in Nederland wordt eindjaren zestig'Gezellige mensen halen Heineken in huis!'gebruikt. Opvallende ontwikkeling is het promoten door Heineken van de verkoop van (toen nog) bier per kist, in plaats van de tot dan toe gangbare losse flessen-verkoop. Heineken kent zijn supermarktklanten: "Ja, een Heineken klant is een gezellige koopster. Breng haar op een goed idee en zij bestelt graag wat meer", zo luidt de tekst in een brochure voor de winkeliers. "Zet dus volop Heineken in uw zaak. Maak een display van kisten en u verkoopt gemakkelijk. Ook per kist tegelijk. Des te sneller is uw winst gemaakt!" BgEMMisi HM

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 22