FAVOURED IN 128 CC INTRI ES
brouwerij noodzakelijk is. Als vestigingsplaats wordt gekozen voor 's-Hertogenbosch.
Deze brouwerij wordt in 1958 in bedrijf gesteld.
De uniforme productpresentatie van het internationale Heineken merk en de constan
te kwaliteit van het bier vormen ook de sleutel van het succes op de exportmarkten. Na
de Tweede Wereldoorlog groeit Heineken al snel uit tot de grootste bierexporteur in de
wereld. Naast de Verenigde Staten zijn in de jaren vijftig en zestig West-Afrika, het
Caraïbisch gebied en landen rond de Perzische Golf de belangrijkste exportgebieden.
De hoge prijs, de opvallende groene fles, de vermelding op het etiket 'Imported from
Holland' en een per land op de lokale markt afgestemde reclame, zijn door de jaren
heen de constante elementen die zorgen voor de exclusieve uitstraling. Overal ter
wereld wordt Heineken gezien als een premium bier.
In 1958 wordt de reclameleus'Heerlijk Helder Heineken'bedacht voor een advertentie
in het treintijdschrift Tussen de Rails. Deze slogan wordt in de jaren die volgen steeds
meer gebruikt, in de jaren zestig nog naast andere slogans als 'Het meest getapt'. Voor
de thuisverbruikmarkt in Nederland wordt eindjaren zestig'Gezellige mensen halen
Heineken in huis!'gebruikt. Opvallende ontwikkeling is het promoten door Heineken
van de verkoop van (toen nog) bier per kist, in plaats van de tot dan toe gangbare losse
flessen-verkoop. Heineken kent zijn supermarktklanten: "Ja, een Heineken klant is een
gezellige koopster. Breng haar op een goed idee en zij bestelt graag wat meer", zo luidt
de tekst in een brochure voor de winkeliers. "Zet dus volop Heineken in uw zaak. Maak
een display van kisten en u verkoopt gemakkelijk. Ook per kist tegelijk. Des te sneller is
uw winst gemaakt!"
BgEMMisi
HM