Heineken' mmmaimm Export prioriteit In de wetenschap dat de Amerikaanse reclamemethodes op een veel hoger peil staan Reclame 'the dan in Nederland, gaat Alfred Henry Heineken.de zoon van de heer H.P. Heineken, in American way' 1946 naar de Verenigde Staten voor een stage. Met de kennis die hij daar opdoet, stelt hij na terugkomst in Nederland voor een belangrijk besluit te nemen: het imago van het Heineken merk moet verder worden verbeterd door uniformiteit, kwaliteit en con sequente uitvoering van reclame-uitingen in binnen- en buitenland. Er wordt gekozen voor consequent gebruik van de merknaam Heineken met de 'lachende e' (de drie let ters 'e' in de merknaam zijn enigszins schuin geplaatst, waardoor ze lijken op lachende gezichten). In Nederland gaat Heineken in 1948 voor het eerst flessenbier in de winkels verkopen. Eerder werd bier voornamelijk in het café gedronken, maar inmiddels is gebleken dat mensen steeds meer thuis hun bier nuttigen. Deze ontwikkeling brengt met zich mee dat de reclame-uitingen nu de thuisverbruiker, sterker nog: diens vrouw, ervan moet overtuigen dat Heine ken de beste keus is. Meer en meer wordt de merkkeu ze bepaald bij het boodschappen doen in de winkel. Merkkracht wordt daardoor eens zo belangrijk. Heineken besteedt dan ook veel aandacht aan zijn presentaties op de win kelvloer. Begin jaren vijftig wordt ook het in het buitenland gebruikte groene etiket in Nederland geïntroduceerd. Dit ter vervanging van het grijs-rode etiket. Verpakking en etikettering zijn essentieel voor de merk-uitstra- ling. De consument moet Heineken bier onmiddellijk associë ren met topkwaliteit. De nieuwe etikettering heeft juist die pas sende merk-uitstraling. De na de oorlog geïntroduceerde slogan 'Heineken's bier het meest getapt' geldt zowel voor horeca als thuisverbruik. Begin jaren '50 wordt reclame voor het Heineken merk gemaakt met 'Heineken's bier, ook bij u thuis'. Eind jaren vijftig zijn de merkbekendheid en de vraag naar flessenbier zo gegroeid, dat opnieuw de bouw van een nieuwe 0-&&. én/ é/vuiA- Vanaf de jaren veertig krijgt export voor Heineken de topprioriteit. De eerste aandacht gaat uit naar export naar de Verenigde Staten. Vóór de Eerste Wereldoorlog wordt er al op bescheiden schaal Heineken bier naar de V.S. verscheept en na opheffing van de 'drooglegging' in 1933 is Heineken de eerste die weer een scheepslading bier binnen brengt. Na de Tweede Wereldoorlog groeit Heineken uit tot het meest vooraanstaande importbier op de Amerikaanse markt. Dit succes is voor een groot deel te danken aan de importstatus. De volle smaak van het Heineken bier en de gedegen en exclusieve productpresentatie slaan erg aan bij de Amerikanen. Het wordt er gezien als een presti gieus bier voor feestdagen en speciale momenten ('Honey, my boss is coming to din- ner."Okay, I know enough dear. I'll buy some Heineken

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 21