Heineken merk 125 jaar jong Heineken A-gist f /V Misschien had u het zelf al uitgerekend via de ver melding'Established 1873'op het Heineken etiket: dit jaar bestaat het Heineken merk 125 jaar! De geboortedatum is 11 januari 1873. Op die dag wordt Heineken's Bierbrouwerij Maatschappij N.V. opgericht. De onderneming bestaat op dat moment al tien jaar onder de naam De Hooiberg. De heer Gerard Adriaan Heineken wordt President-Directeur en aange zien hij het grootste deel van het kapitaal inbrengt, wordt besloten dat de N.V. de naam Heineken zal voeren. Ook de naam van het bier verandert dan in Heineken. Dit is het begin van een voortdurend stijgende weg naar wereldwijde merkbekendheid. Henry Pierre Heineken Alfred Henry Heineken Heineken brouwt zijn bier in Amsterdam (aan de Stadhouderskade) en in Rotterdam (aan de Crooswijksesingel). G.A. Heineken zoekt voortdurend naar mogelijkheden om het product te verbeteren. Dit resulteert in 1886 in de ontwikkeling van de wereld beroemde Heineken A-gist door Dr. Elion, een leer- ©ling van Louis Pasteur. Deze unieke biergist is tot op heden de basis van de ongeëvenaarde smaak van Heineken bier. Het is bovendien sindsdien een troef die het merk Heineken krachtig ondersteunt. In 1889 kreeg het Heineken bier op de Wereldtentoon stelling in Parijs de'Grand Prix Paris', een onder scheiding die sindsdien op de Heineken etiketten In 1893 overlijdt de heer G.A. Heineken onver wachts. Gedurende de daaropvolgende jaren wor den zijn taken vervuld door een bestuur onder lei ding van zijn weduwe. In 1917 wordt zoon Henry Pierre Heineken benoemd tot president-directeur. Inmiddels is de brouwerij uitgegroeid tot de groot ste en belangrijkste van Nederland. Dat kan niet voorkomen dat de economische crisis van de jaren dertig zich ook bij Heineken aandient. De binnenlandse bierconsumptie neemt sterk af. Deze situatie is reden voor de belangrijke koerswijziging, die leidt tot meer export naar diverse landen en participaties in buitenlandse brouwerijen. Ook na de Tweede Wereldoorlog is er in Nederland een algeheel dalende tendens in de bieraf- zet. In antwoord hierop gaat Heineken aan de slag op twee fronten: een actieve ver koopbevordering op de binnenlandse markt en verdere expansie van buitenlandse belangen. Gerard Adriaan Heineken

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 19