Minister Borst van Volksgezondheid heeft op 13 november de Nederlandse Kwaliteitsonderscheiding 1997 overhan digd aan algemeen directeur Strobos van Heineken Nederland. Het is een bekroning van het Mensen Maken Heineken- proces. Het model van de veranderingen bij Heineken Nederland blijkt uitstekend te passen binnen de voor dit certifi caat vereiste methode van Total Quality Management. Directeur Strobos kreeg de onderscheiding, een hologram waarin de 'K' van 'kwaliteit' centraal staat, tijdens de Landelijke Kwaliteitsdag in de RAI. Daar werd gezegd dat Heineken in de nabije toekomst kans maakt op het winnen van de Nederlandse Kwaliteitsprijs, de hoogste onderscheiding van het in Den Bosch gevestigde Instituut Nederlandse Kwaliteit. Dit jaar ging deze prijs naar Ericsson Telecommunicatie en PTT Post. Volgens het juryrapport is Heine ken "een onderscheidingswin naar op weg naar de Prijs". De jury, onder voorzitterschap van oud KLM- topman De Soet, schrijft in haar rap port: "Heineken Nederland is onder scheiden omdat zij haar totale bedrijfs voering integraal en over de hele keten helder in kaart heeft gebracht. Uitgaande van haar positie in de Nederlandse markt, heeft ze haar stra tegie en beleid stelselmatig doorver taald. Er is een duidelijk concept ont wikkeld over hoe de verschillende bedrijfsprocessen leiden tot de resulta ten en dit is ook meetbaar gemaakt. Voorbeeldig is de invulling van het personeelsmanagement en daarnaast de positionering als aanstuurder van de gehele bedrijfsketen. Nieuwe logis tieke concepten horen daarbij. Er is een positieve trend in alle meetvelden en men gebruikt de informatie ook om tot verdere verbetering van de bedrijfsvoering te komen." De heer Strobos is trots op de onder scheiding: "Deze is juist door de inbreng van alle medewerkers sinds het begin van de jaren '90 via het Mensen Maken Heineken-proces ver diend. Aansturing en initiatieven heb ben veelal bij de mensen zelf gelegen. Juist doordat iedereen zichzelf als het ware als een kwaliteitsmanager be schouwt, ligt de kwaliteitscontrole binnen de processen bij Heineken Nederland opgesloten. Het kwaliteits denken is degelijk ingebed in de dage lijkse gang van zaken. Er is een breed draagvlak voor continue aandacht voor kwaliteit ontstaan, omdat ieder een bij de kwaliteitsinrichting via Mensen Maken Heineken zijn eigen inbreng heeft gehad. Kwaliteit wordt gezien als een onmisbaar gereedschap om klantgericht te kunnen denken en werken; om klanttevredenheid en daardoor continuïteit en winstge vendheid te realiseren." Heineken Nederland heeft meege- dongen, omdat ze vond dat het juiste moment was aangebroken om de Een weergave van het hologram dat Heineken Nederland heeft gekregen

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 4