(het Prentenkabinet
Bij binnenkomst waan je je al in
een paleisje: het hoge plafond in
de hal is versierd met een enorm orna
ment en in het midden hiervan hangt
een statige kroonluchter die spranke
lend licht verspreidt. Rechts en linies
van de hal zijn twee grote deurope
ningen, ieder een kroon van bloemor
namenten dragend. In het verlengde
van de hal ligt de gang: lichtspotjes
schijnen op zeer kleurrijke moderne
schilderijen die de wanden sieren. Het
blijkt een galerie te zijn. Deze entree is
kenmerkend voor de rest van het
pand: klassiek met een progressief tin
tje.
OUDE PREBITEBI
Henk is net terug van een weekje
vakantie. Nu is Jan aan de beurt om
even te ontspannen. De energie die
beiden samen hebben, is 'gigantisch'
volgens Henk. "Als Jan er een dag niet
was met de verbouwing, deed ik nog
niet de helft van wat ik deed als hij er
wel was. We zijn onafscheidelijk."
Henk vertelt (overigens continu in de
wij-vorm) vol enthousiasme en trots
over hun chique Prentenkabinet, dat
sinds de opening bijna iedere avond
vol zit. "Het heette al het Prentenkabi
net, en omdat iedereen het zo kent,
hebben we de naam zo gelaten. De
universiteit van Leiden, de voormali
ge eigenaresse van dit pand, bewaarde
hier oude prenten. Vandaar de naam."
AUTHENTIEKE SFEER
BEHOUDEN
Het grote restaurant is opgedeeld in
verschillende zalen: de Albert Ver-
weykamer, de Burgemeester Goe-
koopkamer, de Serre en de Achterka
Elke maand belichten we een nieuw horecapunt dat een van onze biermerken schenkt. Deze keer nemen we
een kijkje in het nieuwe restaurant 'het Prentenkabinet' in de Kloksteeg te Leiden. Dit culinair etablisse
ment, gevestigd in een monumentaal pand uit de 12e eeuw, werd op 21 oktober feestelijk geopend door de
Leidse burgemeester Goekoop. Het is inmiddels het vierde restaurant van de onafscheidelijke tweeling
broers Henk en Jan Versteegen, voor sommigen ook wel bekend van de band The Shoes'. Ooit werd Zoe-
terwoude, de plaats waar de heren geboren en getogen zijn, ook wel Shoesterwoude genoemd!
mer. In de Albert Verweykamer - ooit
de werkkamer van dichter en hoogle
raar Nederlandse letteren - staan klei
ne ronde tafels met comfortabele stoe
len. In deze ruimte kunnen de gasten
een aperitief of een digestief nuttigen.
"Mensen vinden het fijn om, voordat
ze aan tafel gaan óf wanneer ze gege
ten hebben, in een andere ruimte een
drankje te drinken", weet Henk te
vertellen. Aan de muren hangen
diverse oude prentjes die de tweeling
bij de opening van het restaurant
heeft gekregen. Boven de kolossale
marmeren schouw en boven de deur
opening prijken muurschilderingen
van de 17e eeuwse schilder De Wit.
Henk: "We hebben het voor elkaar
gekregen de gewenste authentieke
sfeer te behouden. Het schilderwerk is
net een toverbal, een aantal plaatsen
hebben we soms wel zeven keer over
geschilderd om de perfect passende
kleuren te krijgen. Het was een enor
me klus, maar we vonden het heel
leuk om te doen."
KROON OP ONS WERK
"Ja, dit is écht de kroon op ons werk",
meent Henk. Dat dit zo is, komt letter
lijk tot uiting in de verlichting: klassie
ke kroonluchters hangen in het mid
den van alle 'kamers'. De tafels in de
Serre en de Achterkamer worden
apart verlicht door moderne lampjes
die de vorm hebben van stilistische
kroontjes. "Mooi hè, speciaal voor ons
ontworpen door een vriend van ons."
In de Serre en de Achterkamer staan
de tafels ruim opgesteld langs de
muren en de stoelen zijn voorzien van
zachte wijnrode hoezen. De wanden
zijn gedecoreerd met de originele
kastdeuren van de kasten waarin
vroeger de oude prenten werden
bewaard. Wanneer je naar boven
kijkt, zie je op de tweede verdieping
een lang smal balkon waar 'tafels voor
twee' staan opgesteld. Henk: "De ver
schillende zalen kunnen ook worden
afgehuurd door grote gezelschappen.
Behalve de Albert Verweykamer
natuurlijk want hier moeten alle gas
ten altijd gebruik van kunnen maken
voor een drankje." In totaal kan het
restaurant zo'n honderdtwintig gas
ten ontvangen. De burgemeester Goe-
koopkamer, goed voor twintig gasten,