Innoverende FOOD- tweedaagse De Food-tweedaagse 1997 stond op 7 en 8 november in DE J 33 J 1 AAR E PI P ERS het teken van innovatie. De tachtig deelnemers van de Unit Food moesten door middel van teamwork en cre ativiteit komen tot succesvolle productinnovaties. Het was weer spannend, want evenals voorgaande jaren wist niemand wat er precies zou gaan gebeuren. "Ik was verbaasd over de enorme creativiteit van mijn eigen collega's", aldus mede-organisator Ronald Drieduite. Vbor de locatie was dit jaar Duin- rell te Wassenaar gekozen. Bij aankomst in De Schaapskooi kregen de deelnemers van de Unit Food (Marketing en Verkoop Thuisver- bruik) een lekkernij van de streek: een echte Haagse Kakker bij de koffie. Hierna was iedereen klaar voor twee dagen waarin presentaties en zelf werkzaamheid centraal stonden. Als tegenhanger waren ontspanningsmo menten gepland die een positieve bij drage leverden aan de teambuilding. creativiteit De eerste ochtend startte met een toe spraak van unitmanager Theo de Rond. Hij gaf een evaluatie van het afgelopen jaar en een kleine vooruit blik over vernieuwingen en ideeën voor het komende jaar. Hij liet zich daarbij ondersteunen door een video over Food, gemaakt door de Audiovi suele dienst van Heineken Nederland. De ochtend was verder gevuld met een presentatie over 'creatief denken'. "Op een briljante en treffende manier vertelde professor Roger De Bruyn hoe mensen vaak denken. Hij gaf aan wijzingen hoe je juist tot goede ideeën en oplossingen kan komen door din gen eens van een andere kant te bekij ken. Aan het einde van deze presenta tie zat iedereen vol creatieve gedach ten, helemaal klaar om ze in praktijk te brengen", aldus Ronald. aam de slag Na de lunch gingen de negen groepen zelf aan de slag om 'hun' productcon cept te ontwikkelen voor 'hun' doel groep. Ieder team kreeg een eigen ruimte, een zogenaamde Duingalow ofwel een luxe caravan zonder wiel tjes. De organisatie had de Duinga- lows ingericht naar doelgroep, zodat iedereen zich hiermee goed kon iden tificeren. Daarbij had ieder team een informatiemap ter beschikking om inzicht te krijgen in die doelgroep. Er heerste die middag een grote mate van discipline, doorzettingsvermogen, teamwork én enthousiasme. De groe pen werden hierbij begeleid door vier medewerkers van de afdeling Research Development, die de vol gende dag terugkwamen met het fysieke product, zodat iedere groep zijn product kon zien, ruiken en proe ven. concurrentie De tweede dag luisterde iedereen met een flinke dosis interesse naar gast spreker Hans Breukhoven (eigenaar van de Free Record Shop) die een pre sentatie gaf over het belang van ondernemen en innoveren. Vervolgens kwamen Rinus Blijleven, Yvonne van Gameren, Gert Jan Klein- hout en Marijke van den Hoogen van Research Development met negen soorten bier. Zij hadden de producten op laboratoriumschaal gemaakt. Het bier was dus klaar, nu moest ieder team het nog 'verkopen'. Dit deden de teams door middel van het houden van presentaties en het tonen van zelfgemaakte 'moodboards' waarop de sfeer van de doelgroep en het pro duct tot uiting kwam. Volgens Ronald was er tussen de teams een gezonde concurrentiestrijd 'met een knipoog'. Voor vertegenwoordiger Frans Bertus was dit inmiddels zijn 25ste Food- tweedaagse. Voor hem staat dit jaar in zijntop-3. 'S-hertogenbosch - Het carnavalsorkest van onze Bossche brouwerij, De Jeppers, bestaat 33 jaar. Drie maal elf is een jubileum in camavalskringen, dus werd dat gevierd. De Jeppers hielden 1 5 november een feestelijke receptie in hun thuishonk, het Heine ken Ontspannings Centrum. Zelfs de receptietijden waren aangepast aan de spelregels van het carnaval: van 14.11 tot 17.33 uur!

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 15