De adviseurs tijdens hun uitstap je naar de Bonbonnière in Maas tricht. Staand v.l.n.r. Walter de Blieck, René van den Broek, Henk Louer, Rudy Mispelblom en Hans van Hoogdalem. Mid delste rij v.l.n.r. Yvonne de Boer, Antoine Pruyn, Rob Hofenk, Huub van Rheenen, Menno Rombach en Ferry Tabeling. Zit tend v.l.n.r. Johan Wijsman (contractant), Frits Hardon, Chris Weeke, Connie Milten burg, Hensley Aniceta (uitzend kracht), Gertrude ter Braake, Wil Hommes en Jeroen Heitz- man. Op de foto ontbreken Arjen Joustra, Cees van Kasteel en Ruud van Steen seurs, die allen hun eigen spe cialisatie hebben. Zo houdt Menno Rombach zich bezig met projecten voor grote klan ten van Heineken. Bijvoor beeld horecatechnische aan passingen in hotels van een grote hotelketen of op Schip hol. Net als zijn collega's Hans van Hoogdalem en Cees van Kasteel krijgt hij die opdrach ten van de nationaal account managers van Heineken, omdat het gaat om vestigingen van een keten die verspreid zijn over het hele land. Hans is ver der gespecialiseerd in stand- bouw, en is bijvoorbeeld ver antwoordelijk voor de stand op de komende Horecava (waar over meer op pagina 26). Af en toe werkt hij in opdracht van buitenlandse werkmaatschap pijen en Export. De derde spe cialist, Chris Weeke, is gespe cialiseerd in horecakeukens en installaties en alles wat daarbij hoort en ondersteunt de ande re adviseurs. Cees van Kasteel, Een voorbeeld van de activiteiten van het Heineken Bouwadvies- bureau. Poppodium De Kade in Zaandam onderging recent een gedaantewisseling. Op de foto's de bar en de entree de vierde specialist, houdt zich bezig met ontwerpen en coör dinatie van alle horecazaken op stations. Anderhalfjaar is hij inmiddels al bezig. Het resul taat is onder meer te zien op de stations van Leiden en Amster dam CS. In Zoeterwoude werken ook twee taxateurs. Zij taxeren panden in verband met lira nd verzekeringen, onroerendezaaklielas- ting en onderhoud aan de panden die eigendom zijn van Heineken. Van daar dat ze veel contact hebben met de (Heine ken) afdeling Beheer Onroerend Goed. Tot slot is er nog de afde ling administratie/secre tariaat, die ook voor de afdeling Horeca Bedrijfs- adviezen werkt, en natuurlijk het hoofd van de afdeling, Gertrude ter Braake. Verder werken er tijde lijk twee projectleiders. Zij zijn belast met de nieuwbouw van de regionale units. Zij wer ken in de ruimte van het Bouwadviesbureau tot dit project afgerond is. ALLEEN HORECA- TECHNISCH "Soms word ik gebeld door iemand die denkt dat wij ons bijvoorbeeld bezighouden met de bouw van de nieuwe brou werij in Vietnam", vertelt Ger trude ter Braake. "Dat is dus absoluut niet zo. Wij werken voor Heineken Brouwerijen Nederland en vrijwel uitslui tend voor Commercie. Maar als, zoals laatst gebeurde, de keuken van het bedrijfsrestau rant in Zoeterwoude moet worden aangepast, kunnen wij daarover natuurlijk ook advies geven. Wij zijn gespecialiseerd in horecatechnische verbou wingen. Dat is ook onze kracht. Er zijn genoeg architecten en bouwkundige bedrijfjes in Nederland, maar een horeca technische verbouwing vraagt specifieke kennis. En die heb ben wij in huis. Dat er behoefte is aan die kennis, blijkt wel uit de circa 2.500 aanvragen die we jaarlijks krijgen." van topkwaliteit moeten zijn." Daarom is afstemming ook belangrijk. Verder wordt die dinsdag regelmatig benut om de vakinhoudelijke kennis te actualiseren of te vergroten. Zo is vorige maand bijvoorbeeld de Leidse brandweer geweest voor een presentatie over brandpreventie in de horeca. Een heel belangrijk onder werp! Eens in het kwartaal gaan de adviseurs het land Zelf bouwen doen ze dus niet, ze geven alleen advies. "Op verzoek van de klant kunnen wij namen noemen van bedrij ven die gespecialiseerd zijn in bijvoorbeeld bouw of verlich ting. Maar of ondernemers voor zo'n bedrijf kiezen of lie ver hun zwager inschakelen om met zelf gekocht materiaal aan de gang te gaan, mogen ze natuurlijk helemaal zelf weten. Daar staan wij als Heineken volstrekt buiten", legt Gertrude ter Braake uit. TOPKWALITEIT Om de week komen alle advi seurs uit het hele land op dins dagochtend bijeen in Zoeter woude. Dat is het moment waarop ze onderling kunnen overleggen over plannen, over ontwikkelingen en trends. Afstemming is belangrijk, vindt Gertrude ter Braake. "Doordat de vragen, problemen, de ondernemer, het type zaak, de locatie en de doelgroep per situatie verschillend zijn, is de oplossing ook overal anders. Dat maakt het werk voor ons juist zo leuk en afwisselend. Maar wat wel overal het geval moet zijn, is dat onze adviezen in. Zo heeft de groep onlangs een presentatie gekregen van de interna tional Brandmanager van Murphy's, waarna ze Ierse pubs in Amsterdam hebben bezocht om te zien hoe de filo sofie van Murphy's daarin was vertaald. ONTWIKKELINGEN Om de adviseurs zo goed mogelijk te ondersteunen bij het verlenen van service aan de klant, is het Bouwadviesbu reau bezig met het opzetten van een trends-databank. Dit gebeurt in overleg met Marke ting. Dat heeft als voordeel dat de klant later op het scherm van de laptop van de vertegen woordiger voorbeelden van trends kan zien. Met Marketing is er vanzelfsprekend ook re gelmatig overleg over bijvoor beeld de uitstraling die gewenst is voor onze biermerken. En voorts is er overleg met tal van andere afdelingen, zoals ook de Centrale Horeca Technische Dienst. Met als doel de klant en daardoor het Heineken imago zo goed mogelijk te ondersteu nen. 1*1

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 13