I lassiek:
besef gekomen, moet ik toegeven. Het
dirigeren van de Proms heeft daar
zeker een rol in gespeeld. Op die
manier kwam ik ineens veel meer in
contact met de 'echte' wereld en met
andere muziekgenres. Tot een tijd
geleden kende ik niets van populaire
muziek, echt helemaal mets. Ik ben
enorm van geniet, is om tijdens de
middagpauze een terrasje te pikken.
Ik ga er graag even tussenuit op een
werkdag. En zo'n uurtje op een terras,
lekker in de zon met een glas in de
hand, dat is ideaal om de batterijen
weer op te laden. Ook ga ik soms na
het werk een 'pintje pakken'. Na een
opgegroeid in de periode dat groepen
als Toto en Queen waanzinnig popu
lair waren, maar dat is volstrekt aan
mij voorbijgegaan. Weet je dat ik pas
tijdens de Promsconcerten voor het
eerst kennis heb gemaakt met hun
muziek, en met die van mensen als
Sting of Joe Cocker? En ja hoor, ik
moet toegeven dat daar heel mooie
songs tussen zitten!"
"DIRIGEREN HOUDT ME IN
CONDITIE"
"Of er in mijn leven nog tijd is voor
andere bezigheden, buiten muziek?
Weinig vrees ik. Op sportief vlak kom
ik niet verder dan af en toe een fiets
tocht of een zwempartijtje. Nu is het
wel zo dat dirigeren ook een intensie
ve en inspannendeiysieke activiteit is
die me in conditie houdt, maar ik zou
toch meer aan 'echte' sport willen
doen. Verder lees ik veel en word ik
geboeid door schilderkunst. En door
films; ik haal regelmatig een video in
huis. Ik houd vooral van regisseurs als
Fellini en Peter Greenaway. En van
Franse films, vanwege hun lichtvoe
tigheid. Een fervent bioscoopbezoeker
ben ik zeker niet, om de eenvoudige
reden dat ik het te druk heb om
's avonds veel stapjes in de wereld te
zetten."
TERRASJE PIKKEN
"Je zult me dus niet vaak aantreffen
op feesten of in kroegen. Waar ik wél
drukke werkdag kan het heel ont
spannend en gezellig zijn om een café
iri te duiken en even bij te praten met
vrienden.
Dat doe ik trouwens ook altijd na
afloop van de Promsconcerten: onder
het genot van een drankje wat na
kaarten met mijn medewerkers of
met vrienden. Ik kan op zo'n mo
ment, nadat de adrenaline de hele
avónd door mijn lijf gestroomd heeft,
onmogelijk meteen naar bed. Dan heb
ik toch een paar uurtjes tijd nodig om
tot rust te komen en de spanningen
van me af te voelen glijden. Tot ik de
avond nadien weer de trap afdaal en
die joelende mensenzee zie, die geko
men is om naar klassieke muziek te
luisteren..."
WIE IS ROBERT GROSLOT?
De Vlaamse dirigent Robert Groslot (38) won als
pianosolist diverse wedstrijden en heeft concert
reizen gemaakt door bijna de hele wereld. Hij
componeert, maakt orkestbewerkingen en
doceert aan het Koninklijk Vlaams Conservato
rium in Antwerpen. Hij is de vaste dirigent van
het Vlaams Symfonisch Jeugd Orkest en van zijn
eigen orkest, II Novecento (het orkest van de
twintigste eeuw). Maar Robert Groslot is bij het
grote publiek toch vooral bekend als dirigent van
de Night of the Proms, een taak die hij nu al voor
de zevende keer met veel plezier voor zijn reke
ning neemt.
Dit interview verscheen eerder in het Bierblad.
ver
pen,
ieke
zijn
las-
oren
s de
het
rd je
oog
rieus
rsch-
von-
t die
din
gen heeft gemaakt. Hetzelfde geldt
voor de Promsconcerten. Meer dan
een decennium geleden zou het diri
geren van Promsconcerten fataal zijn
geweest voor mijn carrière. Nu kan
het wél, al zijn er nog altijd collega's
die het maar niks vinden of er mis
schien op neerkijken. Maar het is niet
omdat je vertrouwd bent met grote
meesters ais Beethoven of Bacil, datje
ook in die tijd moet gaan leven, vind
ik. En dat is nog maar al te vaak het
geval in de wereldvreemde cocons
van muziekconservatoria. Jammer:
we leven nu, en moeten aan de
muziek van vroeger een plaats kun
nen geven in de wereld anno 1997."
TÓHO? STING? JOte COCKER?
"Ik ben zelf pas rijkelijk laat tot dat