I lassiek: besef gekomen, moet ik toegeven. Het dirigeren van de Proms heeft daar zeker een rol in gespeeld. Op die manier kwam ik ineens veel meer in contact met de 'echte' wereld en met andere muziekgenres. Tot een tijd geleden kende ik niets van populaire muziek, echt helemaal mets. Ik ben enorm van geniet, is om tijdens de middagpauze een terrasje te pikken. Ik ga er graag even tussenuit op een werkdag. En zo'n uurtje op een terras, lekker in de zon met een glas in de hand, dat is ideaal om de batterijen weer op te laden. Ook ga ik soms na het werk een 'pintje pakken'. Na een opgegroeid in de periode dat groepen als Toto en Queen waanzinnig popu lair waren, maar dat is volstrekt aan mij voorbijgegaan. Weet je dat ik pas tijdens de Promsconcerten voor het eerst kennis heb gemaakt met hun muziek, en met die van mensen als Sting of Joe Cocker? En ja hoor, ik moet toegeven dat daar heel mooie songs tussen zitten!" "DIRIGEREN HOUDT ME IN CONDITIE" "Of er in mijn leven nog tijd is voor andere bezigheden, buiten muziek? Weinig vrees ik. Op sportief vlak kom ik niet verder dan af en toe een fiets tocht of een zwempartijtje. Nu is het wel zo dat dirigeren ook een intensie ve en inspannendeiysieke activiteit is die me in conditie houdt, maar ik zou toch meer aan 'echte' sport willen doen. Verder lees ik veel en word ik geboeid door schilderkunst. En door films; ik haal regelmatig een video in huis. Ik houd vooral van regisseurs als Fellini en Peter Greenaway. En van Franse films, vanwege hun lichtvoe tigheid. Een fervent bioscoopbezoeker ben ik zeker niet, om de eenvoudige reden dat ik het te druk heb om 's avonds veel stapjes in de wereld te zetten." TERRASJE PIKKEN "Je zult me dus niet vaak aantreffen op feesten of in kroegen. Waar ik wél drukke werkdag kan het heel ont spannend en gezellig zijn om een café iri te duiken en even bij te praten met vrienden. Dat doe ik trouwens ook altijd na afloop van de Promsconcerten: onder het genot van een drankje wat na kaarten met mijn medewerkers of met vrienden. Ik kan op zo'n mo ment, nadat de adrenaline de hele avónd door mijn lijf gestroomd heeft, onmogelijk meteen naar bed. Dan heb ik toch een paar uurtjes tijd nodig om tot rust te komen en de spanningen van me af te voelen glijden. Tot ik de avond nadien weer de trap afdaal en die joelende mensenzee zie, die geko men is om naar klassieke muziek te luisteren..." WIE IS ROBERT GROSLOT? De Vlaamse dirigent Robert Groslot (38) won als pianosolist diverse wedstrijden en heeft concert reizen gemaakt door bijna de hele wereld. Hij componeert, maakt orkestbewerkingen en doceert aan het Koninklijk Vlaams Conservato rium in Antwerpen. Hij is de vaste dirigent van het Vlaams Symfonisch Jeugd Orkest en van zijn eigen orkest, II Novecento (het orkest van de twintigste eeuw). Maar Robert Groslot is bij het grote publiek toch vooral bekend als dirigent van de Night of the Proms, een taak die hij nu al voor de zevende keer met veel plezier voor zijn reke ning neemt. Dit interview verscheen eerder in het Bierblad. ver pen, ieke zijn las- oren s de het rd je oog rieus rsch- von- t die din gen heeft gemaakt. Hetzelfde geldt voor de Promsconcerten. Meer dan een decennium geleden zou het diri geren van Promsconcerten fataal zijn geweest voor mijn carrière. Nu kan het wél, al zijn er nog altijd collega's die het maar niks vinden of er mis schien op neerkijken. Maar het is niet omdat je vertrouwd bent met grote meesters ais Beethoven of Bacil, datje ook in die tijd moet gaan leven, vind ik. En dat is nog maar al te vaak het geval in de wereldvreemde cocons van muziekconservatoria. Jammer: we leven nu, en moeten aan de muziek van vroeger een plaats kun nen geven in de wereld anno 1997." TÓHO? STING? JOte COCKER? "Ik ben zelf pas rijkelijk laat tot dat

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 5