Elke maand belichten we een nieuw of vernieuwd horecapunt, dat een van onze biermerken schenkt. In dit nummer brengen we een bezoek aan een kunstzinnig hotel in de Amsterdamse warme buurt: Hotel Winston. Wie in de nabijheid van het Amsterdamse Centraal Station een hotel zoekt, verwacht waarschijn lijk niet uit het grote aanbod een hotel te kunnen kiezen dat duidelijk anders is dan andere. Kunst in de entree, in de gangen, het invalidentoilet, het trapportaal, in de hotelkamers en zelfs op het toilet... Wie van kunst houdt, komt bij Hotel Winston goed aan zijn trekken. Het is een van de eerste hotels in Nederland, oi' misschien wel'het enige, dat hotel kamers laat beschilderen door diverse kunstenaars. Die op hun beurt wor den gesponsord door het bedrijfsle ven. Het is een initiatief van directeur Frans Verlinden, zoon van de heer Verlin den die het hotel in het midden van de jaren zeventig kocht. Het pand is omstreeks de eeuwwisseling ge bouwd. Al die jaren heeft het een hotel- of pensionfunctie gehad. Eerst onder de naam 'Stadt München', later 'Fleissig' geheten. Inmiddels is het hotel al ruim twintig jaar bekend onder de naam Winston. Het is gelegen aan de Warmoesstraat. Op steenworp afstand van het Amsterdamse Centraal Station, vlak achter de bekende Beurs van Berlage en nabij de Bijenkorf. De meeste hotelgasten zijn dan ook toeristen, uit binnen- en buitenland, die voor een paar dagen naar Amsterdam komen. Het hotel kent ook veel trouwe gas ten. Een studentenvereniging bijvoor beeld huurt elke week een zaaltje op de eerste verdieping. Kunstenaars lopen in en uit. Want Winston is een begrip in een groot deel van de kunst wereld. Al jarenlang is het het thuis- honk voor vele kunstenaars. Dat is wat veranderd na de grootscheepse verbouwing die het pand een aantal jaren geleden moest ondergaan. Maar de contacten bleven. En toen de ver bouwing en aanzienlijke uitbreiding in 1993 afgerond waren, zag directeur Frans Verlinden zijn kans schoon een langgekoesterde wens in vervulling te laten gaan. "Ik heb het altijd al in mijn hoofd gehad meer met kunst te doen", vertelt Verlinden. "Daarom heb ik toen een creatieve man in dienst genomen." y. KUNST Het resultaat was dat er maandelijks wisselende exposities worden gehou den in de entree en de gang van de begane grond. Wie daar loopt, ziet vanzelf ook de grote muurschildering tegenover de lift. Bij de lift hangt een bordje met de namen van de kunste naars die de 'Winston Walls' hebben beschilderd. Want het gehele trappor taal is voorzien van muurschilderin gen. Elke wand heeft zijn eigen deco ratie. Dit zijn blijvende kunstwerken. Hoewel de directeur niet uitsluit dat ze in de toekomst wellicht zullen ver dwijnen. "Ze zijn van de kunstenaar. Als die zich niet meer in het werk kan vinden, en ons verzoekt zijn werk te verwijderen, doen we dat uiteraard." Maar dat is nog niet alles. De creatieve man legde ook contact met enkele mensen die al ervaring hadden met kunstsponsoring. Daaruit is het idee ontstaan kamers te laten beschilderen door diverse kunstenaars, die gespon sord worden door het bedrijfsleven. Winstons eerste 'kunstkamer' is gesponsord door Durex: la chambre Durex. Een kleurrijke kamer, die in geen enkel opzicht lijkt op een stan daard hotelkamer. En, grappig detail, geschilderd door de Franse kunste naar Francois Gervais, die in 1996 tekende voor het ontwerp van de eer ste Heineken Designglazen in het kader van de nationale slijterspromo tie. HEINEKEN Twee verdiepingen lager, in kamer 302 om precies te zijn, speelt Heine ken de hoofdrol. Al aan de deur kun je zien welk bedrijf de sponsor is van deze kunstkamer. En wie nog een restje twijfel heeft, laat dat varen bij het betreden van de kamer. Nadat Frans Verlinden zelf met Heineken tot overeenstemming was gekomen over

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 24