NIEUWE COMMERCIAL HEINEKEN TARWEBOK voor (speciaal) bierliefhebbers: PINT. "Bokbier heeft body, is 'kruidig' en zwaar van smaak." Volgens Gras is het in meer opzichten bijzonder. "Tijdens het bokbierfestival (dit jaar van 31 oktober tot en met 2 november in de Amsterdamse Beurs van Berlage) bie den alle brouwers hun bier aan. Dat is iets unieks, dat vind je nergens in Nederland." 'een paar bokjes, dan blijft het een delicatesse' Gambrinus in Zaandam is een echt speciaalbiercafé, dat een zeer gemê leerd publiek trekt. "Vooral de wat oudere klanten drinken graag een speciaalbiertje, maar hier geven steeds meer jongeren zich eraan over", schetst eigenaar Ronald Albers de hedendaagse situatie. Met bokbier haal je sfeer in huis. Zo heb ik twee jaar geleden de hele zaak volgestrooid met herfstbladeren. Als het buiten dan ook nog regent, is de stemming hele- zoeterwoude - Heineken brengt sinds woensdag 8 oktober een nieuwe commercial voor het bokbier Heineken Tarwebok op televisie. De film toont het mooie van de herfst: zonnig, kleurrijk en behaaglijk. Daar hoort Heineken Tarwebok bij voor de zelfverzekerde man van nu. Zo'n man speelt de hoofdrol in de nieuwe commercial. Lopend door de stad ziet hij een vallend herfstblad. Dat beginsignaal van de herfst herinnert hem automatisch aan Heineken Tar webok. "Het is er weer!", denkt hij en meteen loopt hij naar zijn slijter voor een sixpack nieuwe oogst. Thuisgeko men geniet hij van zijn herfstgevoel: een mooi glas Heineken Tarwebok in de oranje-rode najaarszon. De Heineken Tarwebok-film is geschoten in Maastricht (straatscènes) en Amsterdam (slijterij- en thuisscè- nes). Het reclamebureau PPGH/JWT nam er filmmaatschappij Donkey Shots en regisseur Harro van Schoon hoven voor in de arm. Het herfstblad dwauelt naar beneden op de zeer toe passelijke maten van de jazzklassieker 'Autumn leafs (of red and gold)'. Café Samson is gesitueerd in hartje Nijmegen. Ober Richard Bos serveert in de winterse periode ontzettend veel bokbier uit. "Het is ongelooflijk popu lair. Je ziet tegenwoordig meer recla mecampagnes en aan de smaak wordt voortdurend aandacht besteed. Dat is het interessante van bokbier, de markt blijft voortdurend in beweging." "Daarom is het ook altijd spannend te proeven of de bokbieren nog dezelfde smaak hebben als voorheen", aldus biergoeroe Rob Gras (45). Hij is redac teur van een blad van de vereniging Ronald Albers en Karin Smit maal perfect." Karin Smit is een van de jongeren (28) die een bokbiertje op prijs stellen. "Ik drink het vooral om het zoete karakter. Het is niet zo bitter alsgewoon bier maar gelukkig ook weer niet té zoet. Wanneer ik in Gam brinus bokbier drink, blijft het bij twee, hooguit drie stuks. Het is té spe ciaal om er zo even zes, zeven van te drinken. Daardoor blijft het ook een delicatesse. Proost!" ciaal- ng tot mans ins de en in •urgse izoen /ebok ensen ikbier ilfant, en en zich 'zou bok nog bok zijn?' regelmatig aan deze rite. "Ik vind bok bier de wijn onder de bieren. Je proeft echt het brouwproces en het heeft een zwaarder aroma. De kleur is natuur lijk ook zeer toepasselijk, donker weer en dus ook donker bier. Daardoor krijgt liet drinken van bokbier bijna iets instinctiefs: 'het weer wordt wat onstuimiger, tijd dus voor een heftig bier'."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 9