aksierdrinker den vernieuwd. Van Brecht: "We moesten af van het oude logo, want veel mensen vonden de tekening van de fazant te robotachtig en het letter type associeerden ze met de oude tijd. Na inschakeling van lokale ontwerp en reclame-bureaus, introduceerde /.laty Bazant in mei 1996 het bier opnieuw op de markt. De maanden daarvoor had het marktaandeel van ie brouwerij een dieptepunt van acht procent bereikt. De herintroductie van Zlaty Bazant met nieuwe etikette ring en een modern logo, nieuwe reclamematerialen en een nieuwe televisiecampagne was uniek in de Slowaakse biermarkt. Zorgvuldig is het merk Zlaty Bazant benadrukt als Slowakijes trots. NGRIJPENDE VERANDERINGEN Gedurende 1996 zijn in de brouwerij zelf ook ingrijpende veranderingen loorgevoerd. De organisatiestructuur is volledig gewijzigd. General Manager Mare Bolland: "Het opval lendste echter aan deze ommezwaai zijn de positieve mentaliteit en de sfeer inder het Slowaakse personeel in dit voor hen toch niet eenvoudige jaar. Zlaty Bazant is mede daardoor al na ien maanden veranderd in een snel groeiende onderneming. Ook deze aanpassing is door het personeel hier met groot gevoel voor flexibiliteit opgepakt. Momenteel wordt er hard gewerkt aan de uitbreiding naar 1 mil joen hectoliter voor 1998." Voor investeringen in de brouwerij zijn, vanwege de lage winstmarges, slechts beperkte middelen voor han den. Een tweede brouwhuis en bijbe horende kelder, dat nog onder het communistische bewind door een Tsjechisch bedrijf in zodanige staat was afgeleverd dat het nooit kon wor den gebruikt, voldoet inmiddels aan de Heineken-normen. Dit mede door ondersteuning van Heineken Techni cal Services.Verder zijn de vergislings- tanks verruimd door er een stuk aan te lassen, want geld voor grotere vol ledig nieuwe was er niet. "Dat is mis schien wel het mooie van de situatie hier", zegt Technical Director Adri Rutgers. "We hebben geen geld voor nieuwe tanks dus moet je naar ande re, creatieve oplossingen zoeken." ZLATY BAZANT CUP Op een creatieve manier is het imago van Zlaty Bazant verbeterd en de naamsbekendheid vergroot. Om de marktleiderspositie terug te winnen en te worden tot het nationale bier merk werd Zlaty Bazant bijvoorbeeld hoofdsponsor van het nationale voet balelftal van Slowakije. Bovendien kwam de brouwerij in het bezit van de commerciële televisierechten van alle voetbalwedstrijden tot aan het jaar 2000. Tevens wist Zlaty Bazant beslag te leggen op alle commerciële televi sierechten van de wekelijkse uitzen dingen van de Amerikaanse NHL ijs- hockeycompetitie, waarin twaalf Slo- waken meespelen. Ook van de Slo waakse evenknie van 'Studio Sport' is Zlaty Bazant hoofdsponsor geworden. De nationale voetbalbeker is naar Nederlands model omgedoopt in 'Zla ty Bazant Cup'. "De sportliefhebber in Slowakije kan dus niet om Zlaty Bazant heen als ondersteuner van het nationaal sportniveau en -gevoel," aldus Mare Bolland. "Doordat Zlaty Bazant deze samenwerking zeil in concept voorstelde aan de sportbon den én de staats tv-zender, hebben we een zeer gunstige prijs kunnen bedin gen." RECORDAANTAL INZENDINGEN Sport is belangrijk in Slowakije. Maar er is ook op andere fronten wat te doen aan de vergroting van de merk bekendheid. Zlaty Bazant is daarom een samenwerking aangegaan met de in 1996 van start gegane commerciële televisiezender om gezamenlijk drie tv-programma's te produceren. In middels zijn een bierquiz (waarvoor alle opnamen worden gemaakt op het brouwerijterrein) en een culturele talkshow, getiteld Spirit of Slovakia (waarin belangrijke prestaties van bekende Slowaken aan de orde komen) op de buis. Beide program ma's onderstrepen het nationale gevoel bij het merk Zlaty Bazant. Als derde programma is een nationale bingo-actie op touw gezet voor dit najaar. Naast de tv-zender zijn daar ook de bekendste radiozender en de grootste krant van Slowakije bij betrokken. De consument kan gedu rende vier maanden onder de kroon- kurken gedrukte fazantjes sparen. Aan deze bingo-actie zijn vier exclu sieve televisieprogramma's verbon den, waarin de bingo-trekkingen plaatshebben. De 80.000 ingezonden reacties in de eerste zes weken van de actie zijn een Slowaaks record. "Het is voorbegrippen hier een 'gekkenhuis'. Zo'n hoge respons is hier in de marke ting van bier nog nooit vertoond. Onze marketing-afdeling draait over uren, de medewerkers genieten van hun succes," aldus Commercial Manager Onno Jalink. Zlaty Bazant gaat nog verder dan de landsgrenzen. De brouwerij brouwt sinds juni naast Zlaty Bazant ook Amstel voor Slowakije en tevens voor de export naar Rusland en Centraal Europa. Mark Bolland: "De brouwerij is met zijn relatief lage productiekos ten en Russisch sprekende medewer kers een geschikte exportbrouwerij. Het belangrijkste doel blijft echter hét nationale Slowaakse bier te worden. Zlaty Bazant is hard op weg naar die positie. De fazant vliegt weer!"

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 5