LELIJK EEMDJI! TOT GOUDFAZ Zlaty Bazant herovert Slowaak gewoon uitgelachen als ik een glas Zlaty Bazant bestelde." Van Brecht begreep er niks van totdat hij eindelijk het Slowaakse bier proefde. "Het bier was niet meer te drinken, het smaakte naar vloeibaar karton." De naams bekendheid was echter nog zeer groot, het imago liet sterk te wen sen over. Peter van Brecht Een van de oorzaken van de slechte bierkwaliteit was het oude brouwhuis. Hiernaast zaten alle leidingen vol onre gelmatigheden, waardoor het bier was geïnfecteerd. De uit slag van een marktonder zoek eind 1995 Met een groot 'oktoberfeest' vierde de Slowaakse brouwerij Zlaty Bazant in juli de heroverde leiderspositie op de nationale biermarkt. Na een flinke reorganisatie, een actief marketingbeleid en een technische reno vatie is Zlaty Bazant weer de grootste bierproducent van Slowakije. De brou werij, gevestigd in Hurbanovo, bezit momenteel een marktaandeel van 17 procent (was 8 procent in 1995). De verwachting is dat de bierproductie dit jaar 720.000 hec-toliter wordt. Dat was twee jaar geleden, bij de overname door Heineken in oktober 1995, nog slechts 370.000 hec-toliter. Voor 1998 streeft Zlaty Bazant naar een miljoen hectoliter en het aan zich binden van minimaal 20% van de Slowaakse bierdrinkers. HM et Zlaty Bazant was een brou- BWBwerij gekocht met enkele moderne elementen zoals een prak tisch nieuw filter en zeer goede flessen- en fusten-afvullijnen. Maar tevens kenmerkten twee Skoda's met een gemiddelde kilometerstand van 400.000 kilometer, bouwafval van dertig jaar en een lekkende stoomke tel de materiële toestand van de brou werij in de herfst van 1995. Zlaty Bazant, wat Goudfazant betekent, deed haar naam dus geen eer aan. "Het was een typisch Oost-Europees staatsbedrijf, zonder automatisering en met personeel dat niet getraind was", zegt Peter van Brecht, Financial Director van Zlaty Bazant. "Er liepen twintig mensen met een bezem. Maar wat die nou aan het doen waren, weet ik niet, want overal lag stof." TRACTOR Met de marktpositie van de brouwerij Links het oude, rechts het nieuwe logo op de etikettering was het niet veel beter gesteld. Het marktaandeel was voor de komst van Heineken gezakt van zestien naar acht procent. Zlaty Bazant had zijn positie van marktleider moeten inruilen voor een vierde plaats. Van Brecht wist in het vliegtuig naar Bratislava dat de brouwerij er niet rooskleurig voor stond, maar hij ging er nog vanuit dat Zlaty Bazant wel een van de grootste van Slowakije was. "Tijdens de onder handelingen tussen Heineken en de Slowaakse regering begin 1995 was Zlaty Bazant nog marktleider. Maar in Bratislava aangekomen werd ik bevestigde de bevindingen van Van Brecht. Bij dit onderzoek werd de Slo waakse consument gevraagd verschil lende biermerken met auto's te verge lijken. De uitslag was dat Zlaty Bazant zelfs niet als een Skoda werd beschouwd, maar het imago had van een tractor. Intussen is het infectie probleem verholpen en smaakt het bier weer best. ANDER LOCO Uit datzelfde onderzoek bleek dat niet alleen de bierkwaliteit moest verande ren, maar dat ook het logo moest wor-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 4