ROTTERDAM - De supermarktke ten Konmar heeft op 3 september offi cieel de deuren geopend van een nieuwe supennarkt, de 'Wereld markt' genaamd. In deze winkel, gevestigd op de Kop van Zuid te Rot terdam, ligt de nadruk op de interna tionale uitstraling. Heineken heeft in deze winkel een nieuwe bierpresenta tie geplaatst onder de naam 'World of Beer'. Het assortiment in de Wereld markt bestaat uit een grote variatie van zowel binnenlandse als buiten landse producten. De aspecten kwali teit, gemak en verwennerij zijn duide lijk aanwezig en er ligt de nadruk op ruiken, proeven, drinken en eten. Uiteraard kun je ook de gewone bood schappen hier doen. Maar het ziet er toch allemaal wat anders uit dan we gewend zijn van een supermarkt. OUD PAKHUIS De 'Wereldmarkt' is gevestigd in De Vijf Werelddelen, een historisch pak huis uit 1879. Dit pakhuis heeft een kleine honderd jaar dienst gedaan als transito voor cognac, wijn, suiker, thee, tabak en specerijen. Het interi eur is helemaal aangepast aan deze tijd, maar het karakter is intact gela ten. Zo zijn bijvoorbeeld de sfeervolle authentieke muren nog grotendeels te zien en via de vide stroomt het dag licht naar binnen. De supermarkt valt verder op door de gezellige inrichting. De verschillende productgroepen zoals koffie, wijn en uiteraard bier den. We bouwen op deze manier een speciale plek voor mannen op de win kelvloer. Zoals er bijvoorbeeld speciaal voor kinderen een ballenbak in veel supermarkten is", aldus Joop Knuist. "Ons concept van de bierpresentatie was nét klaar toen de Konmar met het ontwerp van de Wereldmarkt kwam", voegt Cees Blokland van Tirade Mar keting (onderdeel Thuisverbruik) toe. De bedrijfsleider van de nieuwe win kel in Rotterdam is zeer te spreken over World of Beer. In dit opmerkelij ke deel van de winkel zijn allerlei soorten pils afkomstig uit alle wereld delen te vinden. Zo staan bijvoorbeeld lokale bieren als Star uit Nigeria en Bir Bintang uit Indonesië op het thema display te pronken. Heineken onder steunt ten volle de thematiek door het lokale bier van de werkmaatschappij en naar Nederland te halen. Nu kan de consument dus kennismaken met lokaal buitenlands pils. En voor som mige mensen kan het zelfs een verras sende herinnering zijn aan een bui tenlandse reis, zo van: 'hé, dat dron ken we daar altijd!' BIER PROEVEN Verder staat in het midden van de bierhoek - voor een supermarkt toch zeer ongebruikelijk - een bar. Deze Konmar-vestiging heeft daar uiter aard een horeca-vergunning voor. Aan de bar krijgt de consument de gelegenheid om af en toe bier te proe ven en om vragen te stellen over bie ren. Tegen de muur staan twee fraaie open wandkoelingen waarin koud bier in fles én blik is geplaatst. Je kunt het niet missen want op de koeling prijkt in grote blauwe neonletters het woord 'Cool'. "In de nieuwe bierpresentatie hebben we geprobeerd dit gevoel mee te geven; een presentatie waarin men zich in de wereld van bier waant. Op deze wijze geven we pils ook in de winkel een emotionele meerwaarde. De presentatie is met name geschikt voor die winkels die toegevoegde waarde op de categorie bier willen bie- hebben allemaal hun eigen plek. Ook zijn er verschillende hoekjes waar een 'wereld'- snack genuttigd kan worden. Joop Knuist (Thuisver bruik): "Eind 1996 zijn we (in werkgroepver band) gestart met het ontwikkelen van een nieuwe bierpresenta tie. Uit onderzoek was gebleken dat de huidi ge bierpresentatie niet voor alle winkeltypen geschikt was. De bier presentatie is erg zakelijk, brengt kort om weinig emotie teweeg. Voor som mige winkels is dit een prima oplos sing. Consumentenonderzoek echter leerde dat met name mannen weinig herkenning vonden in de bierpresen tatie en de aankoop van bier. Het bleek dat ze graag eens willen rond snuffelen, kijken en proeven, met andere woorden: bierbeleving." VOOR DE MAN

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 21