int. /an ou- /an rre- ide tot rte- iaal ms. nog dat >rdt den and for- tsje gen De ligt aet- ras- ers, nd- teer 'Het lijkt wel of hij een Heineken-col- ega is. Zo beschouwen we hem ook •igenlijk", hoor je van diverse kanten wanneer je het in Zoeterwoude over Willem Kuiper hebt. Op zich niet zo verwonderlijk, want de band met Hei- neken bestaat al heel lang. Grootvader Willem Kuiper, eigenlijk loodgieter van beroep, hielp na de dood van zijn zwager zijn zusters met een transport dienst met paard en wagen. Gemoto riseerde schuiten namen in de twinti ger jaren dit transport over. De dage- ijkse bodedienst tussen Amsterdam it Abcoude vervoerde alles wat nodig was. Meel voor de bakker, kleding voor de boerenbevolking, bier voor de drankenhandel, vee... De hele familie werkte mee. In 1951 deed de eerste vrachtwagen zijn intrede in het bedrijf. Een Austin, een Engelse leger truck compleet met manluik bovenin, 's Ochtends vroeg in gebruik als vee IARENLANGE BAND memateriaal zijn gaan distribueren. "Het was omstreeks de fusietijd van Amstel en Heineken. In die tijd ging het reclamemateriaal nog met de bier wagens mee, bovenop de kratten. Dat zag er dan aan het eind niet mooi meer uit. Een neef van ons die bij de reclameafdeling werkte, adviseerde zijn chef eens met ons contact op te nemen. Als bodedienst en verhuisbe drijf hadden wij natuurlijk veel erva ring in het vervoeren van spullen. In ook trots op dat de certificering gelukt is, al loopt hij er niet zo mee te koop dat hij het bijvoorbeeld in advertenties vermeldt. Heineken vond het aan dacht waard. Daarom nam Theo de Rond, manager van de unit Food, graag de uitnodiging aan het certifi caat officieel aan de gebroeders Kuiper te overhandigen. Het tekent de bijzon dere band die al jarenlang bestaat tus sen de twee bedrijven. dan driehonderd verschillende artike len. Behalve het bedrijf in Abcoude heeft Kuiper ook nog een loods in Zwanenburg. Tussen al die verpakkingen is er geen een waarvan de inhoud voor de gebroeders Kuiper nog een verrassing is. "Wij trekken altijd een pak open, als we het binnenkrijgen, om te kijken hoe het er uitziet. Wij doen dit al zo lang. Ik heb wel de kapsones dat ik langzamerhand weet wat voor kwali teit Heineken wil. En natuurlijk heb ik altijd de reclameorders om het te checken. Als de kwaliteit niet goed is, bel ik zelf de leverancier. Die zorgt dan meestal snel dat ik een nieuwe zen ding krijg. Want ze weten wel dat ik niet voor niets bel. Natuurlijk meld ik dat altijd wel aan Koos Schipper van Corporate Purchasing, de inkoopafde ling, in Zoeterwoude." Willem Kuiper schroomt ook niet zijn commentaar op een actie of een promotieartikel te geven, als hij daarover zijn bedenkin gen heeft. "Als ik denk 'wat is dat nou vooreen idee', dan laat ik dat heus wel weten. Ik heb bijna dagelijks contact met Richard van Vliet van Sales Ope rations." Willem weet zich nog goed te herin neren wanneer ze voor het eerst recla- Theo de Rond (links) overhandigde Willem Kuiper het ISO-certificaat die tijd kwam ook de thuisverbruik- rnarkt erbij. Er kwam dus steeds meer werk." Nog steeds heeft Kuiper ook een verhuisbedrijf. Niet zomaar een verhuisbedrijf, maar een ISO 9002- gecertificeerd verhuisbedrijf. Een cer tificatie die zijn gehele bedrijf geldt, dus ook het distributiegedeelte. "Wij hebben door TNO een bedrijfsscan laten maken en zijn ons toen gaan richten op ISO 9002. Dat wilden we als meerwaarde voor het bedrijf. Toen halverwege het traject mijn vader Jack overleed en ik enige tijd later een paar weken rust moest houden van wege een lichte hartaanval, was dat reden temeer de ISO-certificering door te zetten. Als je proces en proce dures goed beschreven staan in een handboek, kan iedereen die verstand heeft van ISO-procedures, het bedriji voortzetten. Dat geeft zekerheid", meent Willem Kuiper. Hij is er dan wagen en daarna, na schoongemaakt te zijn, met bak erop als vrachtwagen. In 1951 kwam het bedrijf in handen van de zoons Jan en Jack. Toen Jan er in de jaren zestig mee ophield, ging Jack er alleen mee door. Langzamer hand geholpen door zijn drie zoons Willem, Hans en Kees. Willem, nu 45 jaar oud, liet zijn school ervoor schie ten en kwam op dertienjarige leeftijd in het bedrijf. VERLEDEN EN TOEKOMST

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 13