Alcoholbranche geen voorstander strengere Drank- en Horecawet zoa,s„ OTIET, MAE STIVA WERKT UITSTEKEND STIVA misschien al heeft gehoord, of gelezen, heeft minister Borst van Volksgezondheid onlangs een wetsvoorstel voor een nieuwe, strengere Drank- en Horecawet gelanceerd. Als het voorstel doorgaat, komt er een verbod op de verkoop van onder meer alco- hol aan personen onder de achttien, verdere reclamebeperking en een verbod op verkoop van drank bij benzinestations. Bovendien kan de minister een Algemene Maatregel van Bestuur uitvaardigen ter beperking van de reclame op het moment lat de regering van mening is dat het huidige systeem van zelfregulering niet voldoende functioneert. Zover is het echter nog niet, want het plan moet eerst nog voor goedkeuring langs de TVveede Kamer. Onze onderneming wilde de uitkomst hiervan niet afwachten en heeft, samen met een groot aantal andere fabrikanten van alcoholhoudende dranken, alvast te kennen gegeven niet gelukkig te zijn met dit wetsvoor stel. De kritiek richt zich met name op de verhoging van de leeftijdsgrens bij alcoholverkoop, verdere reclamebe perking en de mogelijkheid tot hel uit vaardigen een Algemene Maatregel van Bestuur. Hanneke Heeres, mede- De nieuwe folder van de STIVA werkster Public Affairs, hierover: "Volgens ons is er namelijk geen enke le reden om de Drank- en Horecawet te wijzigen. De huidige gedragscode, die de Nederlandse fabrikanten van alcoholhoudende dranken, wijn en gedistilleerd ongeveer zes jaar geleden met de overheid hebben afgesproken, werkt uitstekend." STIZA De Nederlandse fabrikanten van alco holhoudende dranken, verenigd in de Stichting Zelfregulering Alcoholbran che (STIZA), werken al jaren met een systeem van 'zelfregulering'. Of an ders gezegd; de drankenindustrie heeft zichzelf een aantal strikte regels opgelegd ten aanzien van reclame, sponsoring, verkoopbevorderende activiteiten en algemene gedragscrite ria. Deze 'Code voor alcoholhouden de dranken' geeft kort gezegd aan wat wél en wat met is toegestaan in de alcoholbranche. Hanneke: "Voorbeel den? Dat zijn er teveel om op te noe men. Maar om er enkele te noemen, wij mogen als branche geen gratis drank aanbieden aan minderjarigen, geen tv-programma's sponsoren die zijn gericht op mindeijarigen, geen reclame maken voor alcoholhouden de dranken op individuele sporters en sportploegen en ga zo maar door. Wanneer mensen desondanks toch klachten hebben, kunnen ze die neer leggen bij de STIZA. Echter, de zelfre gulering werkt tot nu toe zeer goed. Dat blijkt wel uit het feit dat de STIZA het afgelopen jaar slechts twee klach ten over televisie- en printreclame ter behandeling kreeg. Op het gebied van evenementensponsoring, is net als voorgaande jaren, zelfs geen enkele klacht binnengekomen. En dat terwijl de alcoholbranche toch behoorlijk veel doet aan de sponsoring van eve nementen. Kijk alleen maar naar Hei- neken. De Anrstel Gold Race, de Uit markt in Amsterdam, het grastennis toernooi in Den Bosch (Heineken Tro phy) en de Champions League zijn een aantal zeer bekende, door Heine ken en Amstel gesponsorde evene menten. Het zal waarschijnlijk nie mand verbazen wanneer de sportwe reld niet erg enthousiast zal zijn over een eventuele wettelijke beperking op dit gebied." De 'Code voor alcoholhoudende dranken' is onderdeel van het beleid van de alcoholbranche om alcohol misbruik terug te dringen (en te ver- komen) én om verantwoord alcohol gebruik te bevorderen. De STIZA bevordert de naleving van de gedrags code door voorlichting en corrigeert de eventuele overtreders. "Het verbie den, zoals in het wetsvoorstel Herzie ning Drank- en Horecawet staat te lezen, zal volgens ons juist averechts werken. Smaakt een verboden vrucht niet altijd lekkerder? Mensen moeten naar onze mening wel goed worden voorgelicht, maar uiteindelijk wel zélf hun verantwoordelijkheid kunnen nemen. Kwetsbare groepen, zoals jongeren, verdienen hierbij uiteraard extra aandacht", aldus Hanneke. DISCUSSIE In dit kader heeft de STIVA (Stichting Verantwoord Alcoholgebruik) on langs ook een folder uitgebracht met als thema 'Jeugd en alcohol'. Hanne ke: "Dit uiteraard naar aanleiding van het Wetsvoorstel en de daaruit voort- vloeiende discussie over het verkoop verbod van bier, wijn en andere zwak alcoholische dranken aan jongeren onder de achttien. Nu ligt die grens nog op zestien jaar. STIVA vindt dat jongeren van 16 en 17 best zwak alco holhoudende dranken mogen drin ken en kopen. Volgens de stichting is verantwoord drinken geen misdrijf, overmatig drinken en andere vormen van alcoholmisbruik wel. Juist daar om is het zaak de jeugd goed voor te lichten." Een ding is zeker, de discussie rondom het nieuwe wetsvoorstel is nog niet afgerond. Of het Heineken en de andere alcoholproducenten lukt om het kabinet ervan te overtuigen dat het huidige systeem van zelfregule ring prima werkt, en er op die manier voor kan zorgen dat het wetsvoorstel in zijn huidige vorm geen doorgang vindt, zal nog moeten blijken. Kort om: wordt vervolgd.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 7