EGEM RUGGE VOOR SLI E ZAKJES I 30 9 h Bart op de Woert (rechts) heeft inmiddels ook zelf ervaring opge daan metz'n vinding. Naast hem Jos Oliemans die hem onlangs de envelop met inhoud overhandigde Nederlandse supermarkten en evenementen hebben de afgelopen zomer voor het eerst kennis gemaakt met de slimme rugzakken van Vrunrona-TD'er Bart op de Woert. Hij bedacht een nieuw systeem voor mobiele catering. Dat leverde Vrumona een patent op en Bart via de ideeënbus een beloning van ruim 9000 gulden. hRÉÉI In winkels en op evenementen dui ken de laatste jaren steeds vaker mensen op die 'frisdrank uit het vuist je' verkopen. 'Mobiele catering', heet dat verschijnsel. Namens Vrumo na gebeurde dat tot een paar jaar terug met tien- litertankjes in een rugzak. "Een Belgische firma bood ons die rug zakken aan", ver telt Bart op de Woen. Naast de zak en de tank bestond dat sys teem uit een losse koolztiurfles en een los tappi- stool. Een prima systeem, zo lang met kant-en- klare limonade werd gewerkt. Deze zogenaam de pre-mix wordt sinds een jaar of drie niet meer gebruikt. "We stapten over op post-mix", vertelt hij verder. "Dat wil zeggen dat de siroop op de plek van verkoop met water en koolzuur moet worden gemengd." De rugzakjes uit België werden door die ontwikke ling op slag onbruikbaar. Collega's klopten al snel bij de Technische Dienst aan voor een oplossing. veel nadelen De slimme rugzakken van Bart zijn onder meer gebruikt om trein reizigers glaasjes Dr Pepper te laten proeven "We hebben toen twee oplossingen bedacht: de eerste aan het leeggieten van flessen in tankjes. Daarbij ging echter veel koolzuur verloren, waar door de kwaliteit van de frisdrank sterk achteruit ging. Daarna hebben we een installatie gebouwd waarmee weer kant-en-klare limonade kon worden gemaakt. Zo'n installatie staat in de Kuip in Rotterdam. De kwaliteit ervan was iets beter, maar er kleefden veel andere nadelen aan." Hij somt op: de koelinstallatie kost 5,5 duizend gul den, het duurt een dag om 'm te installeren, een dag om 'nt weer af te breken en met het vervoer is ook de nodige tijd gemoeid. Bovendien is technisch personeel nodig om de tankjes af te vullen. "Voor grote eve nementen is het systeem oké, maar voor andere categorieën is het gewoon te duur." SIMPEL EN VERNUFTIG Bart piekerde verder en bedacht in korte tijd een even simpel als vernuftig systeem: een rugzak waarmee flessen frisdrank kunnen worden uitge schonken. Hij toetste zijn idee bij de verpakkingstechnoloog van Vrumo na, liet een prototype maken en testte zoeterwoude Aanmoediging: D.C.M.v.d. Oorden J. Weeda (beidenD.C.S.) f125,- A.R. den Aantrekkeren RF.T. Hurrelbrinck (beiden Verpakken) f 125,- het geval in de speciale ruimte die Vrumona daarvoor heeft. Het bleek te werken en Ban toog naar de directeur met de mededeling dat hij een vinding had gedaan waarop vermoedelijk een octrooi zou kunnen worden verleend. Dat vermoeden bleek gerechtvaar digd: sinds vorige zomer is de rugzak beschermd. In het rugzakje van Bart is ruimte voor vijf flessen frisdrank. Die worden in speciale doppen geschroefd en in een aluminium frame geplaatst. De gebruiker plaatst de vijf flessen onder steboven in de rugzak, waarin ook een koolzuurcylinder en een slang naar het tappistool zijn verborgen. Het koolzuursysteem is hetzelfde als dat van de Heineken-thuistap. Met één koolzuurpatroon kunnen vijf keer nieuwe flessen worden gebunkerd. De enige voorziening op de plek van gebruik is een voldoende voorraad volle kratten en een koelkast. bescheiden Bart is bescheiden over zijn vinding. "Het is een kwestie van logisch naden ken en met je vak bezig zijn", vindt hij. Hoewel de zakken de afgelopen zomer veelvuldig zijn gebruikt voor sampling van Dr Pepper en Seven Up, bedacht hij het systeem vooral voor gebruik op grote evenementen. "Bij popconcerten bereik je bijvoorbeeld de mensen vlak voor het podium. Die zouden er normaal niet over piekeren om hun plek op te geven om een drankje te halen: je behaalt dus puur extra omzet", maakt Bart terecht reclame. De Ideeënbuscommissie schatte die extra omzet op waarde, en kende Bart een vergoeding van 8100 gulden toe. Voor de positieve gevolgen die zijn vinding voor de kwaliteit van de geschonken frisdrank heeft, ont ving hij nog eens duizend gulden extra.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 30